Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

markera skrev 2007-10-22 19:07:14 följande:
    Hej och hå, om vi säger så här free spirit: Sverige är med i EU även om jag röstade nej. Förstår du? Majoritetsbeslut. Vanligt förekommande i demokratier.Norge är inte med i EU. Även om en kompis till mig röstade ja.  Majoritetsbeslut. Vanligt förekommande i demokratier.
    Ja, och det finns dessutom en annan väldigt tydlig parallell man kan dra med EU-omröstningen: ja-sidan - som som bekant vann - hade fått sig tillskjutet stora summor pengar till sin marknasföring. Även vanliga media hjälpte till att föra fram ja-sidans budskap.

En vän till mig undersökte det här i en uppsats om statsvetenskap. Hon visade bland annat, att det inte "bara" var så att ja-sidan fick mer tid i rutan. Utan att medierna också medvetet valde VILKA som fick komma till tals från ja-sidan respektive nej-sidan.

När det var någon som var positiv till EU, så valdes alltid en välutbildad, välklädd akademiker med välmodulerad röst och smidigt uppträdande. När någon EU-negativ fick komma till tals i rutan, så valde de någon lite fnoskig kvinna med håret på ända och massor med barn, som bodde i en stuga i skogen och levde på självhushåll. Och som sa något osammanhängande av typen "jag vill inte ha EU för BARNEN tycker inte om EU".

Och preciiiiiis samma marknadsföringskampanj har svenska folket -INKLUSIVE Svenska Kyrkans representanter - utsatts för... Men i detta fall så tvivlar jag på att någon ens skulle FÅ skriva en akademiskt uppsats där de undersökte den saken. Det skulle stoppas...
  • Gabriella S

Och vidare ska man komma ihåg att det har varit STOR oenighet och mycket upprörda känslor kring detta i de olika stiften. (Jag råkar känna till det här!) Hela den högkyrkliga falangen bland prästerna är till exempel - självklart - emot.

Men tyvärr så har de "moderna" prästerna, som vill urvattna det kristna budskapet och följa minsta motståndets lag i hopp om att det ska locka fler medlemmar - fått överataget på många ställen...

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 19:23:36 följande:

Free Spirit skrev 2007-10-22 19:17:40 följande:
    Tvivla på. Men all statistik visar på att det finns en svag majoritet - men ändock en majoritet! - för samkönade äktenskap.
    Då tror jag inte att man har gjort en statistiskt säkerställd undersökning, med ett slumpmässigt urval av hela befolkningen. Jag gissar att den statistik du menar är omröstningar på t.ex. kvällstidningarnas hemsidor..? De som röstar där är liksom inte representativa för hela befolkningen. De har helt klart en IQ under genomsnittet.
  • Gabriella S
    Liveit1971 skrev 2007-10-22 19:49:14 följande:
    Om man betalar kyrkoskatt borde väl kyrkan låta en deltaga i de ceremonier som hålles där, oavsett vilken sexuell läggning man har, eller?
    ...Men det är som att säga, att "Jag betalar kyrkoskatt, och därför KRÄVER jag att Biskopen ska viga mig vid en groda inne i Domkyrkan". Det funkar liksom inte så. Man kan inte KÖPA sig förbi moraliska och etiska normer - inte i Sverige, i alla fall...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 20:11:40 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-22 20:08:08 följande:
    Johodå. Rika får gifta sig, fast Jesus inte ville ha med dem att göra. Och man säljer böcker och vykort i kyrkor, fast Jesus kastade ut månglarna ur templet.
    Nja, nu blandar vi äpplen med päron, va. "Felet" hos de rika var ju inte att de gifte sig, utan att de var så snåla och egoistiska.

Och vinsten av det som säljs i kyrkorummet går ju till kyrkans egen verksamhet inklusive välgörande ändamål.
  • Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-10-22 20:35:22 följande:

Gabriella - "Men tyvärr så har de "moderna" prästerna, som vill urvattna det kristna budskapet och följa minsta motståndets lag i hopp om att det ska locka fler medlemmar - fått överataget på många ställen..."Som kristen och präst som skulle kunna tänka mig att viga ett homosexuellt par måste jag protestera - jag är vare sig särskilt "modern" eller populistisk av mig. Att jag kan tänka mig att viga ett sådant par beror på att jag tror att det är Guds vilja att människor skall leva i trohet mot varandra i ett ordentligt förhållande. Är det två kristna homosexuella fattar man väl att de vill ha Guds välsignelse när de tagit steget ut och sagt att de vill leva ihop resten av livet! JAg tror inte att någon HBT-person skulle känna igen minsta motståndets lag i detta...
    Men om de är av samma kön, så HJÄLPER det inte om de "lever i trohet mot varandra i ett ordentligt förhållande". Det kan aldrig vara rätt ändå.
  • Gabriella S

Mikkel räv skrev 2007-10-22 21:45:41 följande:
    [citat]
    Gabriella - du vet mycket väl att detta är en fråga om bibeltolkning och inte en fråga om vem som är modern eller inte. Vi kommer antagligen inte att komma överens i vilket fall som helst - men här är mina skäl till att viga ett homopar:1 - Jesus fördömer inte på något ställe homosexualitet. Han nämner det inte överhuvudtaget. Däremot säger han "På frukten känner du trädet", dvs att vi skall känna karaktären på en människa av vad den människan uträttar och hur han/hon lever. Sexualitet verkar inte spela någon större roll för honom. Ja, säger du, Jesus pratar inte om det här - men man kan ju inte bygga teologi på något som

Ja, jag säger faktiskt just så: "Man kan inte bygga en teologi på något som inte står." Man kan inte lägga ord i Jesu mun - det om något är väl att häda..!

Och angående att sexualitet inte spelade någon större roll för Jesus, så har du fel. Han var BARMHÄRTIG mot syndare inom detta område - som Maria Magdalena och äktenskapsbryterskan, t.ex.. Men det är inte samma sak, som att han skulle ha sagt att det de gjorde var rätt och bra och att de skulle fortsätta med det. Tvärtom: han sa "Gå och synda inte mer."

Och homosex är ju något ännu mycket värre än äktenskapsbrott...

Den katolska kyrkans hållning är ju också så, att man kan vara BARMHÄRTIG mot homosexuella som har halkat dit och gjort homosexuella handlingar mot bättre vetande. De har t.ex. rätt att bikta denna synd som alla andra synder. Man kan försöka stödja dem att låta bli, genom att i stället erbjuda sann vänskap inom församlingen. Men det är inte samma som att okeja beteendet genom välsignelser eller - ännu värre - vigselakter...

Svenska Kyrkans moderna representanter kan inte se skillnaden på att vara barmhärtig mot syndare och att sanktionera själva synden, och jag tror att det är det misstaget som ligger bakom hela den bisarra idén att homosexuella skulle kunna välsignas/vigas i Kyrkan.

Den Katolska Kyrkan har däremot inga problem med detta; de har lyckats fortsätta att styra sin skuta rakt, hur vindarna än har blåst fram-och-tillbaka, fram-och-tillbaka, i samhället utanför.

• Gabriella S
    Liveit1971 skrev 2007-10-22 22:12:25 följande:
    Gabriella S skrev 2007-10-22 20:01:41 följande:
    När det gäller resursfördelning och eventuella kampanjer har jag för mig att kyrkoskatt betalas av de som är med i svenska kyrkan (majoriteten), och jag tvivlar på att mängden pengar som använts för att propagera för samkönade vigslar i kyrkan uppgår ens till en bråkdel av kyrkoskatten.
    Det var inte kyrkoskatten jag menade heller. Det var regeringens stöd till organisationer som RFSL, och som betalas via den vanliga skatten.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 22:12:30 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-22 20:24:45 följande:
    Exakt. De var syndare. Så om syndare inte ska få gifta sig, varför gör man undantag för rika men inte för homosexuella? Jesus uttalade sig mycket mer och mycket starkare mot rikedom och rika än mot homosexuella, som mer var Paulus "pet project".
    Nu _gör_ du dig dum, tror jag. I fråga om de rika, så var det ju inte själva äktenskapet som VAR synden. Till skillnad från de homosexuella, där en vigsel skulle sanktionera just själva synden. (Men det här tror jag att du förstår egentligen.)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-22 22:14:26 följande:

Gabriella S skrev 2007-10-22 20:24:45 följande:
    Det gjorde månglarnas inkomster också, de betalade ju till templet för att få sälja där. Jag tror inte Jesus skulle bli gladare av det. Inte ett minsta lilla dugg.
    ...Och jag är fullt säker på, att Jesus ser med blida ögon på våra ljus och vykort...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?