Inlägg från: Tussiluskan |Visa alla inlägg
  • Tussiluskan

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Mikkel Räv: det var trevligt att höra. Jag har haft en jättelång diskussion med dig för 100 år sedan, och då verkade du vara en rätt trevlig prick, så jag blev lite besviken, men nu vet jag hur det ligger till!

• Tussiluskan
    ångermanländska skrev 2007-10-25 00:45:28 följande:
    Visst bör de få gifta sig i kyrkan om de vill. Men även en präst måste få välja om han/hon vill viga dem eller ej.Jag är själv inte religiös, men respekterar dem som är det och om det strider mot prästens tolkning av bibeln att viga homosexuella så måste man respektera det också. Det finns ju präster som tycker det är ok.Framförallt tycker jag det här är en fråga som kyrkan bör besluta om, inte staten då kyrka och stat inte längre hör ihop. Varför ska det gälla speciella regler just för svenska kyrkan? Det ställs inte samma krav på andra trossamfund....
    Alltså, jag känner mig lite kluven i den här frågan, för jag som ateist har ingen aning om vad de olika religionerna och andra "klubbar" har för regler e´nligt sina böcker. Om det är så att det finns den regeln i Bibeln och NT att bögar och lebbar är äckliga och borde inte få gifta sig, så är det ju inte så konstigt att de som är anhängare av dessa skrifter vill rätta sig efter dem. För dem är det väl inte som för mig (en bunt killar som skrivit dem efter sina egna tidsenliga moraliska värderingar), utan heliga ord, sagda av en jättestor osynlig kraft som skapat homosexuella i syfte att få straffa dem, osv.

Klart de vill följa gudarnas ord, annars är de kanske rädda för gudens vrede och bestraffning, det brukar var gott om sådant i religioner (det blir så mycket lättare att få folk att följa just ens egen religion då). Och ska de inte få göra det? Ska man inte få HA religiösa samfund? Och varför ska just Svenska Kyrkan ställa upp och viga homosexuella om inte alla de andra samfunden också måste gör det?

Lite klurigt, det där. Men om jag fattat det hela rätt, så finns det en hel del kristna som säger att det inte alls står i GT och NT att man inte bör vara homosexuell, utan att det bara är homofoberna som tolkat det så. Och inte vet jag vad det står egentligen, jag har svårt att få ett svar på det, och jag orkar inte riktigt läsa igenom Bibeln ikväll...
  • Tussiluskan

Free Spirit: jag har ju inte hängt med på tråden, men jag undrar också vad du menar att faran med homosexualitet skulle vara?

Hur drabbar det dig eller någon annan om de som är homosexuella inte smusslar och skäms med det, utan istället lever öppet med sin läggning, precis som vi heterosexuella?

• Tussiluskan

Free Spirit: jag undrar också vad det står i GT eller NT om homosexualitet, skulle du kunna berätta det?

• Tussiluskan

Free Spirit skrev 2007-10-26 19:31:29 följande:

Har vert i gjenom den debatten så mange ganger nu og orker ik en gang til..ik nu i allefall. Men tar et par ex fra GT og NT..finst flere, men dette holder får eg tro. Vil ik ha noen videre diskusjon om saken.3 Mos 18:22Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.1 Kor 6:9Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män,
    Tack för ditt svar, synd att du inte orkade förklara det andra, eftersom att det trots att du säger att du gjort det förut verkar som om att ingen har sett ditt inlägg.

jo det verkar ju som om att han med skägget tycker att det är fel att två män har sex, eller vad säger tex. Mikkel Räv? Ska man inte då som god kristen följa guds ord? Varför skulle gud ha sagt så om han inte tyckte att det var viktigt?
  • Tussiluskan

Gabriella S skrev 2007-10-27 22:38:40 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-10-27 17:11:19 följande:
    Fast att äktenskapet är till för man och kvinna är fullkomligt självklart - det är ju inget som någon religion har hittat på. Du behöver bara se ut i världen för att inse att det är så. Även i utpräglat ateistiska samhällen som hela det stora Kina i våra dagar, Sovjet och de andra gamla kommunistländerna, Nazityskland och så vidare, så har äktenskapet endast varit för heterosexuella. Så det var ett dåligt argument..!
    Vad menar du med att det "är till för"? Jag som är ateist och tror på vetenskap och Darwin och sådant, tror förstås att vi är inprogrammerade att gilla sådant som ger flest antal avkommor. Därför är de flesta programmerade att vara heterosexuella, och eftersom detta då blir normen och inga barn blir gjorda av två av samma kön så blir det så att folk reagerar negativt på honmosexualiltet. Äktenskapet är ett mänskligt påhitt i alla samhällen och har som syfte att trygga försörjningen och ansvaret för avkomman.

Men nu är vi ju så pass upplysta i vårt samhälle att vi vet att homosexualitet inte är farligt för någon, vi vet vad det är, och vi vet att många fler än man kunnat tro är homosexuella, så varför särbehandla just de som är det? Det kan ju vara så att dina barn är homosexuella, det är inget man väljer själv, eller hur? Vill du då inte bara att de ska få ha det så bra som möjligt och få känna att de är accepterade för hur de är skapta av naturen, eftersom man ändå aldrig kan tvätta ränderna ur en zebra!
  • Tussiluskan

Men missade du inte den sista biten i mitt inlägg nu?

Att vi nu är så överlägsna intellektuellt att vi kan sätta oss över gamlalt skrock och instinkter och istället göra vad som är bäst för mänskligheten - att göra det som är gott, att minska mänsklligt lidande.

Eftersom det inte finns någon vettig anledning till att du skulle lägga dig i vem som är gift med vem så länge de är lyckliga, så har jag väldigt svårt att förstå din tankegång.

Om vi nu utgår från att det inte finns några gudar och sådant, tror du då att du skulle kunna lära dig att acceptera homosexualitet, speciellt om du fick lära känna några som är homosexuella och upptäcka att de bara är helt vanliga männsikor?

• Tussiluskan

Oh, vilken intressant diskussion, men jag tror jag måste gå och lägga mig nu *gammal och trött*.

Det forskas mycket om homosexualitet.
    Och det finns inget "botemedel", men det skulle vara intressant om du kunde länka en källa till det påståendet.

Och varför är det icke-önskvärt? Du skriver om och omigen att det inte är något du tycker ska få finnas i samhället, så långt är jag med, det är bara det att du inte har skrivit någon anledning till att du tycker att det inte bör uppmuntras.

Tänk om någon skrev att heterosexualitet inte borde uppmuntras, skulle du så inte vilja ha en vettig anledning till det påståendet?

MEN jag skulle ju gå och läga mig!
    Natti!

• Tussiluskan

Gabriella S skrev 2007-10-28 00:33:40 följande:

Det finns ju många som har vittnat om att de blivit botade genom frikyrkornas program. Jag har ingen källa nu, men det finns säkert om man googlar på det.
    Jo, men det var kanske inte riktigt så jag menade, utn kanske mer från ett medicinskt vetenskapligt perspektiv. Såsom jag ser det så tror jag inte att man kan bota homosexualitet, jag tror att det är precis som heterosexualitet, bara så hjärnan är riggad liksom. Däremot kan man säkert genom påtryckningar utifrån inbilla sig själv under en kortare period att man inte längre har den läggningen, men som sagt, man kan inte tvätta ränderna ur en zebra.

Jag kan förstå att du och många andra tycker att homosexualitet är äckligt, det är ju liksom tvärtemot vad som är "normalt" och vad som folk ska göra för att föröka sig. Men om man kan sätta den instinkten åtsidan ett ögonblick, och sätta sig och fundera över vad man är så rädd för, och huruvida homosexuellas privata sexliv verkligen kan ställa till problem för någon annan, så kanske man på ett logiskt sätt kan lära sig att acceptera det.

Vi är så starkt påverkade av vår kultur, dessutom. Om du ständigt får höra att homosexualitet är äckligt och fel, så är det väl inte ditt fel att du tycker det. Jag tycker att det är vidrigt att äta en stor fet spindel, det är inget man gör i min kultur. Men om andra människor i andra samhällen vill göra det, eller om de vill komma till sverige och göra det, så stör det ju inte mig. Jag äter vad jag vill. Och jag har sex med vem jag vill, jag tycker inte att man ska lägga sig i andras privatliv om det inte har någon som helst effekt på ens eget liv.

Jag har inte hört NÅGRA bra eller vettiga argument till varför homosexuella skulle vara tvugna att skämmas för sin läggning, eller till varför de skulle störa er på något sätt. Kan ni inte bara låta dem vara som de är, låta dem vara som de är skapta (av gud eller eolutionen eller vad man nu tror på) och unna dem lycka i livet? det är ju inte precis några barnamördare vi pratar om, fast man kan tro det när man ser de ordalag ni benämner dem i. Synd är det, att inte se till en människas personlighet istället för till vem de har ömsesidigt kärleksfull sex med.

Och by the way: SÅ himla fräscht och romantiskt är det kanske inte precis med heterosex alla gånger heller?
  • Tussiluskan

Free Spirit: jag förstår inte riktigt varför du bara svarar frågor med aggressivitet och spydighet istället föra att hålla dig till ämnet?

Om du inte vill diskutera de här sakerna är det väl bättre att du inte är på den här tråden? Man blir ju lite sårad när man hittar en intressant tråd och ställer intressanta frågor och bara får till svar typ att "det ska väl du ta och skita i". Vill du inte själv liksom få fram något budskap av något slag, eller försöka att få folk att förstå hur du resonerar?

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?