Inlägg från: Tussiluskan |Visa alla inlägg
  • Tussiluskan

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Hur i hela fridens namn kan man tycka att det är en bra idé att tro på vad ett antal människor skrev för flera tusen år sedan, och att det går att följa de lagar som gällde då som om inte vetenskapen samhället och världen gått framåt och förändrats sedan dess?

Det finns ju massor med konstiga påbud och förbud, man får inte ha sex före äktenskapet, man måste ha en viss längd på skägget, osv. Varför bestämma sig för att en del saker som står ska efterföljas och andra inte - och varför just sätta igång och förfölja homosexuella istället för de som har sex utanför äktenskapet eller har fel längd på skägget?

Det är så sjukt motsägelsefullt att påstå att gud har skapat alla djur och människor, för att sedan lägga till att gud INTE har skapat de homosexuella. Vem har skapat dem, då? Och kom inte med den gamla skrönan att man själv väljer sin sexuella läggning, för om du lyfter näsan ur bibeln och tittar på nyheterna, i skolböckerna, eller lär känna lite homosexuella människor så VET du att man INTE väljer sin sexuella läggning själv.

DEt finns många exempel på djur som är homosexuella, menar ni att de själva VALT detta?

• Tussiluskan

Men man kan väl inte bara följa regler från en bok för att man tror att det är en gud som har skrivit den? Man måste väl använda sitt eget förstånd?

VArför skulle inte folk få ha sex med varandra om de vill och inte skadar någon annan? Nämn en enda anledning till att en gud skulle ha hittat på det? Det låter väl mer troligt att det är ett mänskligt påhitt, eftersom människan har ett visst medfött avog mot allt sexuellt maladaptivt som blivit förstärkt genom kulturen. Allt i biblen och alla andra religiösa skrifter visar tydligt att det är skrivet av människor och för människor, med alla de fördomar och tidsenliga kulturella normer som vi har och haft vid skrivande tillfälle.

• Tussiluskan

Det här med Bibeln och NT, alltså...

Antingen så tror man väl att skrifterna är Guds ord och därför måste följas till punkt och pricka, och tror man inte det så kan man ju inte veta VAD som är riktigt eller inte och därför lika gärna inse att skrifterna inte är pålitliga och att man inte kan tro på något som står där.

Jag tror inte på någon av alla Gudar som människan (i mitt tycke) hittat på, och min moral grundar sig därför istället på vad som är bra för mig själv och andra människor. Att folk ska få vara så lyckliga som möjligt. Eftersom ett homoäktenskap inte utgör något som helst hot mot någons lycka, utan istället maximerar två människors lycka, så blir slutsatsen följdaktligen att de bör få gifta sig med varandra.

De Kristna som säger sig inte kunna tolerera homo-äktenskap (eller homosexualitet över huvud taget)pga att det står att Gud är emot detta i skrifterna, måste då följa ALLA påbud till punkt och pricka för att kunna gömma sig och sin homofobi bakom den ursäkten. Inget annat är logiskt.

• Tussiluskan

Jag fattar ju inte norska tillräckligt bra för att kunna hänga med i diskussionen, så jag undrar om någon (kanske fre spirit på eng?) kunde förtydliga för mig resonemanget om varför gud skulle vilja straffa homosexuella.

1) man väljer inte att vara homosexuell, det är precis som heterosexualitet en läggning man har och inte kan bestämma över själv. Man dras till det ena eller det andra könet, och det kan man inte hjälpa. Är vi överens?

(Om någon inte tror på detta kan de ju enkelt ta reda på det genom att fråga en heterosexuell eller homosexuell om de VÄLJER vem de tänder på, eller om det liksom är en inre drift. Eftersom många redan i barndomen vet om de är homosexuella eller ej utan att ens ha hört talas om homosexualitet så vet man att det är medfött. Det finns många exempel på djur som är homosexuella, tror ni att de också valt detta?.)

2 Gud har enligt er skapat människan (till sin avbild). Vi människor kan ju inte hjälpa då att han skapat några av oss som homosexuella. Varför har gud skapat homosexuella om han inte gillar dem och vill straffa dem?

3) Om det vore så att man kan välja sin sexuella läggning, varför skulle någon då välja att vara homosexuell? Menar ni på fullt allvar att de är födda med en heterosexuell drift att ha sex med det motsatta könet, men VÄLJER att gå emot detta och ha sex med människor av samma kön istället? VARFÖR i hela fridens namn skulle någon vilja göra det? För att drabbas av samhällets fördomar och religiösas förtryck?

• Tussiluskan

Blåbärspappan: hmmm...ja, det blev man ju klokare av!

• Tussiluskan

Gudrun: men snälla, kan inte du föklara för mig då, och svara på mitt inlägg? Det här är ju så förbryllande för mig, hur man kan få det att logiskt stämma. Eller erkänner ni att det inte finns ett vettigt svar på den här frågan? Att det kanske inte är rimligt att tro blint på allt som står i en bok (vilken man nu valt att tro stämmer)? Hur kan det vara på det här viset, om gud finns? Det kanske inte finns någon gud, är väl det rimliga svaret? Jag frågar inte på ett aggressivt sätt, jag bara kan inte för mitt liv förstå hur man resonerar för att behålla tron när det så uppenbvarligen är helt osannolikt?

Det här var frågan, skulle vara jätteglad om Trollbottom eller Gudrun eller någon som är religiös kunde förklara för mig hur man kan se dettas missar i skrifterna och ändå tro att det är guds ord och vilja?

"Jag fattar ju inte norska tillräckligt bra för att kunna hänga med i diskussionen, så jag undrar om någon (kanske fre spirit på eng?) kunde förtydliga för mig resonemanget om varför gud skulle vilja straffa homosexuella.

1) man väljer inte att vara homosexuell, det är precis som heterosexualitet en läggning man har och inte kan bestämma över själv. Man dras till det ena eller det andra könet, och det kan man inte hjälpa. Är vi överens?

(Om någon inte tror på detta kan de ju enkelt ta reda på det genom att fråga en heterosexuell eller homosexuell om de VÄLJER vem de tänder på, eller om det liksom är en inre drift. Eftersom många redan i barndomen vet om de är homosexuella eller ej utan att ens ha hört talas om homosexualitet så vet man att det är medfött. Det finns många exempel på djur som är homosexuella, tror ni att de också valt detta?.)

2 Gud har enligt er skapat människan (till sin avbild). Vi människor kan ju inte hjälpa då att han skapat några av oss som homosexuella. Varför har gud skapat homosexuella om han inte gillar dem och vill straffa dem?

3) Om det vore så att man kan välja sin sexuella läggning, varför skulle någon då välja att vara homosexuell? Menar ni på fullt allvar att de är födda med en heterosexuell drift att ha sex med det motsatta könet, men VÄLJER att gå emot detta och ha sex med människor av samma kön istället? VARFÖR i hela fridens namn skulle någon vilja göra det? För att drabbas av samhällets fördomar och religiösas förtryck? "

• Tussiluskan

Tack till er som har svarat, den här tråden är lite för aktiv för att jag ska hinna hänga med!!!Synd att du inte ville svara Gudrun, det hade varit intressant att höra ditt resonemang om saken.

• Tussiluskan

Jan39: ja, det är ett intressant ämne i psykologin, varför MÄN är mycket primiskuösare än KVINNOR. Om det inte vore för att kvinnor vägra släppa till, så skulle alla män fjässa runt som bögarna gör. Med TVÅ karlar i leken så finns det liksom ingen som säger stopp....

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?