Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 13:15:19 följande:

jaja, jag säger bara att ni inte skulle passa bra som politiker iallafall, då ni inte ens kan hålla med mig om att det råder könsfördelade roller i ett samhälle.
    Att det finns olika roller är väl en sak. Att det finns bara två huvudsakliga roller är en annan, inte helt belagd sak. Att regelmässigt tillskriva dem till personer med vissa kön är ännu en annan, ännu tveksammare sak (hemma hos mig är det nog jag som är kvinnan och min sambo som är mannen, isf). Att dessutom få för sig att varje parkonstellation måste innehålla varsin av dessa så till den milda grad att det "alltid är så" och att det verkar besvärligt att vara lesbisk när man ju ändå bara söker en man, det är bortanför kartan.

Sen är det ju lite besvärligt att du talar om "roller" men bara beskriver "kläder". Om jag går klädd i smoking medans jag nattar barnen och diskar, är jag då "manlig" eller "kvinnlig"? Vad är "rollen" och vad är utanverket?
  • Moxie

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 13:20:39 följande:

det jag beskrev ovan är ju faktiskt typiskt, sen har jag aldrig påstått att det inte finns tajta manströjor.

Du förstår väl att jag inte får plats att skriva om allt som rör manligt och kvinnligt!

Jag tycker inte heller att det är givande då man bara får dumma motfrågor som visar att du tolkar det jag skriver precis som du vill tolka det.
    Nämen nu var det ju så att du skulle beskriva vad som var manligt och kvinnligt, eller hur? Om nu "Inte så tajta tröjor" är definitionen på något manligt, då kan du ju inte i nästa steg säga att "det finns ju tajta manströjor också" - Då kan den ju inte vara med?

Nä, men det kunde ju vara bra om du skrev *något*. Nu pratar du ju bara kläder.

Om det vore så enkelt, så skulle det väl kanske inte vara så svårt att skriva en text som förklarar vad du menar? Kanhända svårigheten att få till något tydligt kan peka dig på att det inte är så enkelt som du tror?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-05 13:25:04 följande:

Jo, men om din fru följer med på en firmafest t.ex., och du ska presentera henne för din chef till exempel. Säger du då: "Det här är Lisa, min partner." ???
    Jag minns när jag satt och gaggade med Father Crane i Birmingham, om hur han hade varit på någon sorts möte med en massa andra präster. Och allihopa satt och sade samma saker "Åh, jag är från församlingen så-och-så, och är lyckligt gift med min underbara fru si-och-så", så när det blev hans tur så sade han "Jag bor ihop med jagharglömthennesnamn, som är modern till mina barn".

..."And they were all so *bloody* polite, that *none* of them dared ask if we were married! *Hohoho*"

Varför inte? Förutom då att jag har lite svårt att sätta mig in i situationen, då jag inte är gift och iden med "en firmafest" och "presentera för chefen" är mig rätt främmande
  • Moxie
    qenzo skrev 2007-09-05 13:20:52 följande:
    Inte för att det har med bibeln att göra men... Det Eva försöker förklara är ju en ren stereotyp.När man tänker på en mycket kvinnlig flicka/tjej, inte fan ser man väl en tjej i sin tanke då, som är klädd i kängor och keps
    Tja, jag vet inte...Som någon sa, på 60-talet säkert, men idag? Om jag tittar ut över en föreläsningssal med 120 studenter i så tror jag inte jag skulle hitta en enda som såg ut som den där stereotypen. Däremot skulle jag hitta rätt många i kängor och konstiga mössor. Så: Jovisst förstår jag stereotypen, men jag undrar om den har någon som helst relevans idag i praktiken.
  • Moxie

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 13:29:30 följande:

precis, genzo kanske förklarade det bättre än mig. Förstår ni nu då, annars ger jag mig.
    Jo, vi förstår att du beskriver en stereotyp. Däremot är vi kanske lite frågande till att det skulle vara relevant...
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-05 13:33:29 följande:

Ååååååh vad irriterad jag blir. Nej, vissa GRUNDLÄGGANDE saker ändras inte med modet. Som att män har byxor och kvinnor kjol eller klänning. Och att kvinnor också KAN ha byxor med speciella snitt, men att män under inga förhållanden kan ha klänning eller kjol.
    Du är inte så historiskt bevandrad, va? Eller geografiskt? Du behöver inte gå särskilt långt i vare sig tid eller rum för att det där ska vara helt fel.
  • Moxie

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 13:36:05 följande:

ojojoj, många lever så. och kläder är bara en av alla faktorer som utmärker kvinnligt resp. manligt.
    Jamen då kanske du kan beskriva DE FAKTORER SOM UTMÄRKER KVINNLIGT OCH MANLIGT någongång i stället för att bara lalla kläder? Om det nu är så tydligt så att du anser dig kunna se det i alla parbildningar du hittar, dessutom.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-05 13:28:50 följande:

Men snälla du, vi har ju precis läst här igen från en som till och med lever så SJÄLV, att de till och med har olika NAMN på rollerna. "Femme" och "Butch" tror jag att det var. (Antar att det sistnämnda är det som jag brukar kalla "truckflata"...)Det är alltså inget som vi andra har hittat på.
    Nej, det som är påhittat är att alla lesbiska relationer har en av varje.

Det finns olika namn för män också: "Karlakarl" resp "Velourmjukis". Menar du alltså att alla bögpar har en av varje av dem? Och hur gör vi isåfall med heteroparen - Om killen är en mjukis, måste tjejen vara en trucker då eller?
  • Moxie

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 13:39:03 följande:

Nej jag har ju själv skrivit att det är orelevant men ni envisas ju om det.
    Nej, vi har gång på gång försökt få dig att förklara vad du menar med "manligt" och "kvinnligt" på ett sådant sätt att det skulle passa in på ditt påstående att alla (eller de flesta) lesbiska relationer har en "man" och en "kvinna", men det enda som kommer ur dig är ju banne mig kläder!!!

Förklara vad du menar istället för att envisas med något irrelevant och sedan skylla på andra.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-05 13:39:51 följande:

Ja, jag har en känsla av att det är ganska mycket i samhället som är dig främmande...
    Ja, eller hur? Det är mig främmande, tillexempel, hur man kan hålla så mycket av sina fördomar att man envisas med att kabla ut dem i såna här forum, utan att ens vara kapabel att förklara vad man menar på ett begripligt sätt...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?