Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-08 21:24:35 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-08 21:06:17 följande:Grejen är ju att man inte vet om personen har ett vapen eller inte. Eller hur..?
    Det är sannolikare att den grå tysta kontorsfarbrorn som står bredvid dig i oklanderlig kostym är en mördarpsykopat med stryparböjelser en valfri konstig svartklädd "konstig" ungdomling. Det kan statistiken tala om för dig.

Och farligast är, fortfarande, makar/makor eller andra i samma hushåll som dig själv. Återigen enligt statistiken.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-08 21:22:20 följande:

Eller så hade du otur när du tänkte! =)
    I såna fall så var det någon som hade otur för väldigt länge sedan, för det där skämtet är ju urgammalt...

...men har ju en udd också. Om man nu ska dra slutsatser av kroppens konstruktion och därav dra fram någon sorts "mening" av den typen som man får när man säger "Ja, men kvinnans och mannens könsorgan passar ihop, det måste ju finnas en mening med det", då ska man väl dra den till slut också. Mannens könsorgan passar, som tidigare påpekats, också i andra kroppsöppningar. Mannens könsorgan passar till får. Kvinnans könsorgan passar till bananer. Ska vi dra någon slutsats av det? Inte? Så varför ska just denna anpassning spela roll?

Eller, för att dra den vidare - för undertexten här är ju att denna "mening" kommer av Gud för att Gud har minsann skapat våra kroppar så att de ska passa ihop Just Rätt. Om man nu menar så, så får man väl ta en titt på hela kroppen och fundera på vad Gud menar med det, och då blir den självklara slutsatsen att Gud är en klantig kroppskonstruktör. Våra knän är dåligt anpassade till den belastning de får bära, våra näthinnor är bakoframvända, våra hjärnor är (relativt) utsatta för våld och skada trots att de är måhända våra viktigaste organ. Våra armar når inte till den där kliande fläcken därbak på ryggen, våra fötter är rätt fula och snälla, kan någon förklara poängen med blindtarmen? Med mera, med mera...Så mycket passar så illa så att om det verkligen är så att vi kan säga att det manliga och kvinnliga könsorganet passar så bra ihop, ja då får vi nog dra slutsatsen att detta skett av en lycklig slump, snarare än av någon mening.
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-08 22:06:58 följande:

Gud skapade Adam och Eva perfekta, men då de bara hade varandra, och barnen bara hade mamma... well... Vi är en inavelsart.Eller så var det djävulen. Någon ursäkt finns det alltid.
    ...*förutom* just då könsorganen, som bibehållits perfekta i den form Gud avsåg, och därför förmedlar en mening om vad som är det rätta, avsedda samlivet, dårå?

Tänk, det tycks mig som om om nu djävulen gav sig på att förändra och förvrida våra kroppar, så vore det väl den regionen han skulle ge sig på först?
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-08 22:16:00 följande:

Nej, för just de är heliga. Det är ju det hela könsuppdelningen finns för.

Gud är antingen opraktisk, korkad eller bara djävligt elak.
    Mmm...Den dag jag från en predikstol hör att "K*ken är det heligaste på människan", då ska jag skratta högt

Sen vill jag bara till ditt sista tillägga att:

...eller så är det de människor som tar Gud till intäkt för sin trångsynthet som är opraktiska, korkade eller elaka. Eller, ja, man kanske ska stryka "Opraktisk" och ta in "okunnig" eller nåt istället...
  • Moxie
    Moxie skrev 2007-09-08 21:35:36 följande:
    Får vi klubbflaggor?
    Min mormor är för övrigt övertygad om att min son kommer att råka illa ut i livet (Bokstavligt: Hon är rädd att det "ska hända honom något") för att vi valt att inte döpa honom som barn. Vad har man då för bild av Gud?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-08 22:24:17 följande:

Det vet jag. Men dom kan jag ju välja! :)
    Även kontorsråttan bredvid dig på bussen?
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-08 22:31:46 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-08 21:54:14 följande:DET FANNS DET VISST. Kolla bara på klostren, t.ex.. Det var BARA nunnorna som ägnade sig åt att sy och brodera vackra textilier till kyrkorna och prästernas skrudar. Munkarna sysslade i stället med trädgårdsskötsel och annat tyngre.
    ...ja, för vi vet ju att klostren är sinnebilden av det vanliga famlijelivet i de fattigare familjerna...
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-08 22:35:32 följande:

...Där håller jag inte med alls. En ung, vacker, vältränad simmare som klyver en bränning, är något så vackert och fantastiskt att man skulle kunna bli religiös av bara hänförelse..!
    ...vilket ju inte hindrar att simmarens näthinna är vänd bakfram, så att han ser sämre än vad han skulle behöva att ögat var rättkonstruerat. Simmaren har ju för övrigt chansen att titta ner och kanske titta in i ett bläckfisköga? Då kan han ju känna sig lite avundsjuk, eftersom bläckfisken ju har i princip exakt samma ögonkonstruktion som vi, men med rättvänd näthinna. Varför har inte simmaren det, tro, om han nu ska vara skapelsens krona? Och att simmaren med tiden kommer att få ledbesvär om han då och då promenerar runt på land, efterom våra leder är en rätt dålig konstruktion. Våra knän och höfter tar helt enkelt inte upp vår vikt särskilt bra när vi går omkring. Han har för övrigt också samma kroppsöppning för flytande avfallsprodukter som för fortplantning, vilket gör att han kan bli steril om han råkar ut för sjukdomar i avfallshanteringssystemet. Vad är det för design?

För att då bara inte tala om blindtarmen.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-08 22:40:25 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-08 22:16:00 följande:Fast det står ingenstans i Bibeln att sex mellan makar skulle vara något fult. Eller att man inte skulle få göra det om man inte kan bli med barn.

Och det är ju inte så svårt att förstå varför det har blivit så, i och med att de ju sitter så nära funktionerna för utsöndringar.
    Nej, det är ett motargument mot argumentet "Homosexuella ska inte få gifta sig, för äktenskapet är för barnalstring och homosexuella kan inte få barn". Om det vore ett giltigt argument så skulle ju inte heller sterila eller äldre få gifta sig, eller hur?
  • Moxie

Skulle lägga till, angående "nåra till avfallsutsöndringar" - Ja, det är ju ett typexempel på dålig design...

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?