Inlägg från: elfling |Visa alla inlägg
  • elfling

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Skalmsta:

Om du har missat det så handlar den här tråden om ifall homosexuella skall få gifta sig i kyrkan.
    Att gifta sig i kyrkan betyder, som LILLABUNNY2 skrev, att lova varandra evig kärlek inför Gud.
    På det sättet har kyrkan någonting med kärlek att göra.

Vad vissa inte har förstått (iom frågor som "varför vill homosexuella gifta sig i kyrkan om ingen där accepterar dem") är att homosexuella fungerar precis likadant som heterosexuella.Dvs vissa är kristna och vill på det viset gifta sig inför Gud, andra är inte kristna men vill följa en tradition som innebär att man gifter sig i kyrkan.

Väljer man att tolka bibeln som att GUD hatar alla homosexuella och tycker att dessa skall stenas till döds så kanske man inte tycker att detta är rätt, men väljer man att tycka på vilket annat sätt som helst så är det en självklarhet att alla par som älskar varandra och vill gifta sig i kyrkan skall få göra det. Punkt slut.

• elfling

Fråga till alla kristna som inte tycker att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan:

Bara för att ni är övertygade om att NI mår bättre av att tro på Gud så betyder inte det att alla andra gör det. Förr i tiden, när människor knappt hade någon kunskap om omvärlden alls, och inga regler och lagar riktigt fanns så var man tvungen att komma på en sorts högre makt som bestämde över alla människor. Man kom på lite lagar som på den tiden ansågs riktiga och alla människor trodde på dessa (det som kallas bibeln).

Nu, däremot, har människan mer insikt och nu kan man TÄNKA SJÄLV. Man behöver inte en övernaturlig makt som bestämmer allt åt en. Man förstår vad som är rätt och fel genom att tänka över konsekvenserna.

Dock finns det vissa människor som lever kvar i det gamla tankesättet att människor inte kan tänka själva och att man blint skall lyda vad som står i bibeln även fast mycket som står där är helt orimligt och ologiskt!

Visst är tanken om en Gud självklart vacker, men om det skulle finnas någon sådan, är jag HELT ÖVERTYGAD om att denne inte skulle bry sig ett skvatt om ifall två personer som gifter sig för att de älskar varandra är av samma kön eller ej.
    Lite får man ju tänka själv känner jag ibland. Vad är de negativa konsekvenserna av att homosexuella skulle få gifta sig i kyrkan? INGA! Absolut inga! Och därför är det helt obegripligt varför så många är emot det.

Det här blev ett helt föredrag men jag tycker att det är absurt att den här tråden har blivit över 450 sidor lång!

• elfling

What's with all the gay bashing?

Varför har det kommit en våg av homohat på FL helt plötsligt?
    Finns nu en massa aktiva trådar där homosexuellas rättigheter till ditten och datten ifrågasätts.

Jag känner mig kränkt.

Har folk ingenting bättre för sig än att se ned på andra?

Vad har jag, som homosexuell gjort för att förtjäna erat hat?

Free Spirit, gudrun, Gabriella S,
    Kan ni inte förklara varför just jag skall bli offer för era aggressioner?

Tack.

• elfling

Tussiluskan:

Hm nu undrar jag om du inte fick det lite fel där?
    Trollbottom har en positiv inställning till homosexualitet, och likaså har majoriteten av invånarna i de nordiska länderna det. Med det så borde snarare gudrun och Free Spirit's åsikter vara de som du beskriver som "onormala", och trollbottoms åsikter det som isåfall skulle kallas normala.
    Tänker jag iallafall.

• elfling

Tussiluskan det är lugnt! Jag tror alla minns att du inte alls är emot homobröllop

• elfling

Free Spirit skrev 2007-10-22 18:05:54 följande:

Det spørst nu hvem som er vetig i det spørsmålet!!
    Helt klart talar du nu inte längre för alla kristna eftersom det tydligt har visats att en majoritet av de kristna i Svenska kyrkan är positiva till homovigslar.

Detta handlar nu enbart om din egna åsikt som människa och inte som kristen.
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-10-27 23:11:04 följande:

Jag svarade på det separat. Nej, jag skulle aldrig kunna acceptera homosexuella HANDLINGAR. Däremot så kan jag acceptera människor med en homosexuell läggning, om de lever i celibat. DET kan jag till och med beundra och respektera - om de lyckas med det fullt ut..!Och det här är helt oavsett religion.
    Bläää. Jag kräks över hur inskränkt du tänker.
    Skall människor förbjuda sig själva att leva som de vill, enbart för att DU känner dig bättre om inte folk (som råkar vara av samma kön) har sex med varandra?
    Vad tar du för skada av det?
    Vad tar NÅGON för skada av det egentligen??

Jag känner inte att ni har svarat på NÅGRA av frågorna som har ställts er här. Ni måste lära er att acceptera att inte alla tror på gud och att människor inte enbart lever efter vad som skrivits i bibeln för flera tusen år sedan. Det är förjävligt rent utsagt.

Till min åsikt, On Topic, nu då...
    Jag tycker att alla, no matter what kön de har, skall få gifta sig i kyrkan.
    Sen är det en annan sak att folk som inte tror på gud, eller ens anser sig vara kristna gifter sig där. Det kan jag tycka är ganska respektlöst, och onödigt för den delen.
    Men vad ni inte verkar ha fattat i den här tråden är att det FINNS homosexuella kristna.
    Samt att MÅNGA heteros gifter sig i kyrkan utan att vara det minsta kristna.
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-10-28 00:32:28 följande:

Och detta faktum måste väl betyda NÅGONTING, eller hur..? Jag tror att vår lilla era här uppe i vissa av Västerländerna, med våra PRIDE-parader och homoadoptioner, kommer att gå till världshistorien som en egendomlig och förvirrad tid. Ungefär som VI ser på häxbränningar, konserverade änkor, hedersmord och kannibalistiska riter...
    Egendomligt... Jag tror snarare är det är homofobien och homohatet som vi kommer att titta tillbaka på på det sättet. Kan verkligen inte förstå hur acceptans av homosexualitet skulle kunna jämföras på masslakt av kvinnor, hedersmord, kannibalism etc.
  • elfling

Ahdela skrev 2007-10-29 20:19:42 följande:

Spelar ingen roll vad ni tycker egentligen, för vi KOMMER att få fri tillgång till kyrkan
    Tummen upp!

You're going down fo' sho'

Även om det inte blir tvång för präster att viga homosexuella, så känns det helt idiotiskt att präster som är helt OK med det inte får göra det. Enligt min ringa mening.
  • elfling

Gabriella S skrev 2007-10-31 19:18:46 följande:

...Men i så fall måste det ju även gälla andra sexuella läggningar som är ovanliga, eller hur..? Om en man kommer och säger att han är kär i sin kossa, så måste prästen viga dem för annars "diskriminerar" han en ovanlig grupp..? Och JA, jag fattar att det finns skillnader mellan att vigas vid ett djur och en människa - även om människan är av samma kön som man själv. Det behöver du inte berätta för mig. Men det jag vill belysa, är att ditt argument inte håller.
    Fast... det håller ju visst, just för att det är skillnad på att ett människa gifter sig med ett djur och att två människor gifter sig med varandra.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?