Dorian Ertymexx skrev 2007-09-17 13:22:55 följande:
Free Spirit skrev 2007-09-17 13:18:06 följande:Jag är inte sur på gud. Jag tror inte att en allskapare skulle göra sådana dumheter. Eller ens bry sig om sådana banaliteter som att beordra en grupp bakterier att ha ihjäl alla grannbakterier (för, som du säger, vi är små kryp jämfört med en sådan allskapare).Gud låter mer som en psykotisk figur ur någon maffiafilm än en god frälsare i GT. I NT är det andra bullar, men de tu gudarna har nästan inget gemensamt, annat än att det sägs att de är samma. GTs gud skulle inte skickat jesus, han hade dödat alla romarnas förstfödda, hackat deras kycklingar, mosat deras oliver och sedan talat om för judarna att åka till Rom och döda alla utom de ynsta oskulderna som skulle våldtas eller säljas som tjänarinnor eller något lika charmerande. NTs gud hade i GT inte bränt ned Sodom, mördat alla förstfödda i Egypten eller krävt att judarna skulle döda varenda levande själ i en grannstad.
Eg ser hur du mener!! Men Gud er inget menneske folk glemmer det for ofte. Han er en mektig rettferdig og hellig Gud. Hans tanker er så mye større en våres, hans veier så anderledes en våres.
Eg kan si deg Dorian!! Før eg selv ble frelst og møte Gud personligt så hadde eg et merkligt syn på Gud. Han satt der oppe og var bare ute etter å slå meg i hode med sin hammer straks eg gjorde noe galt..han var fjerne og ik så god. Mange ting eg reagerte og ik forstod i Ordet, men etter møte med han som elsker meg med en slik dyp kjærlighet så forandret mitt syn seg på han, han åpenbarte ting som eg ik forstod.
Problemet er tror eg at vi forstå ik hans hellighet og hans tankegang mange ganger, og gjør våre egne tolkninger.