Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

1 Kor 6:9   

Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män.

Mann som ligger med mann skal ik arve Guds rike står det.. hur tolker dere dette vers??

• Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-17 12:45:04 följande:
    Och jag tror inte ens Gud är en HAN. Tänka sig, man kan tro olika. Och vad är då synd? Har ställt den frågan förut men får aldrig svar. Synd är något diffust. Så förklara vad är synd (och då inte bara om homosexualitet utan vad är synd över huvudtaget)
    Inte Han..ok!! Men gud blir omtalt som Faderen.

Dessuten så står det om du leser ordet som det står: Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på  marken, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem.

Dette er bare et ex..kommer gjerne med flere!! For så står Gud omtalt i Bibelen. Men nu kommer det jo ann på hvordan du vil tolke det ordet!!
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-17 12:53:49 följande:
    Jag ber återigen om ursäkt för de eventuella törnar jag ger kristenheten i stort, i min iver att hacka på fundisar och ogenomtänkta bokstavstroende. Ibland missar till och med prickskyttar grovt.
    Glad jada!!Eg vet hvilken gruppe du anser meg å være under, men blir glad endå for at du ydmyker deg og ber om unskylding. Min glede er ik av forakt eller på noen negativ måte!!
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-17 12:50:31 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-17 12:32:32 följande:Ja, med tanke på det. Du och en till vill att man ska säga till en homosexuell person att de är fel utan att få dem att känna sig utstängda från kyrkan. Jag bad om förslag men fick inget förslag samtidigt som mina förslag ratades.Så du kan väl säga då vad man ska säga. Och om jag säger till dig att du är homofob så blir du "tokig", varför det? Jag säger ju bara vad du är!!!
    Nei eg godtar det ik fordi eg ik er det, ganske enkelt!! Eg har ingen frykt for homofile, eg bare ser på homoseksualitet som galt, det gjør meg ik til homfob.
  • Free Spirit

Her kommer den frafallne kirkes biblesyn til sin rett:

Gå ut i hele verden, lær alle menesker å leve slik dei vil, og be hver enkelt å finne sin vei til Gud. Pass på at ingen av dere får noen til å føle seg ringere eller tråkket på som følge av sin overbevisning. Og fremfor alt være tolerante.
    sannelig sannelig, sier jeg dere, at det du tror og hvordan du lever, spiller ingen rolle, så lenge du gjør det med et oppriktigt hjerte.

Da de dro fra de sted, ledet Jesus sine disipler til Jerusalem hvor de brøt brødet i andre etasje av klubbhuset. Der talte Han til dem igjen og sa: Jeg er en av veiene, en av sannhetene, og et av mange mulige liv. Om du er en god person på bunnen, er du godkjendt av meg. Om du velger å komme til Faderen (eller moderen om du foretrekker det) gjennom meg , er det kult. Gå nu ut å lev i henhold til det som føles fint for deg. Og det ble stor glede blandt disiplene.

• Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-17 12:59:40 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-17 12:42:08 följande:Om du läst kungaböckerna tex så nog tusan är Gud sadistisk, det är inte en snäll Gud vi möter i GT. Skillnaden mellan det du säger och jag. Är att du säger att andra har fel i sin tolkning av biblen och att din är rätt. Jag säger inte att din är fel, jag säger att det är DIN tolkning men att det finns andra tolkningar. Det som gör mig förbannad är att du sitter och tror dig äga sanningen. INGEN kan äga sanningen. Och Dorian har uppenbarligen läst bibeln och insett som många andra (så även jag) att den är motsägelsefull på många många ställen. Att den är skriven av människor som levde i en helt annan tid med helt andra kunskaper än vad vi har idag. Jag tycker det är fruktansvärt oförskämt att slänga ur sig att någon ska gå en bibelkurs för att personen inte tolkar och tycker som du. Och vad vet du om att personen kanske inte redan gått en bibelkurs?!
    At Gud er sadistisk? Nei, men du burde vite at Han er hellig og ik tåler synd!!

At eg gjør feil i å si at andre har feil i stede for å si at det er min tolkning? forsåvidt kan du ha rett i det!! Men det som er tingen at når det står krystalklart i Ordet da står eg for det.
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-17 13:08:49 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-17 13:00:08 följande:Men du säger ju att man ska säga när det är något som är fel. Ja, jag säger till dig att du är homofob, säger inte ens att det är fel. Konstaterar det bara. Spelar ingen roll om du duckar bakom bibeln. Hur säger man då till en homosexuell som besöker kyrkan att den personen är fel men ändå ska fortsätta känna sig välkommen till kyrkan. Ge mig ett exempel istället. Det är det jag vill ha. För jag vet inte hur man ska säga. Har mött alkoholister i kyrkan och har inte sagt till dom att dom är fel heller. För kyrkan säger sig ska vara en öppen kyrka för alla. Och en kyrka som är öppen för alla kan då inte stänga ut vissa. Vilket man gör om man säger "hej, du är fel, du är syndig men välkommen"
    Eg kan ik se at en stenger noen ut, alle er velkommen!! Men en annen tign  er når det gjelder stillinger eller vigsel. Men det er en annen sak. En lar ik en hore, alkoholkiker, homofil være prest eller ha en stilling i kirken.
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-17 13:03:35 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-17 12:53:52 följande:Jag tror inte Gud är begränsad till ett kön eller till en människokropp. Det är fortfarande människor som skrivit bibeln och för att förstå Gud kan man behöva bryta ner det till något mindre. Att det sen blev Han är inte konstigt. Bibeln är fortfarande skriven av män.Man kan ju fråga varför Gud som är större än vårat förstånd skulle begränsa sig till ett kön. Jag tror iaf inte Gud är en gubbe som sitter och dinglar fötterna från ett moln.
    For en gang skyld er vi enig. Eg tror heller ik Gud er begrenset til kjønn, da han er en ånd og inget menneske. Men endå blir han kalt Faderen og ordet han blir brukt om Gud.
  • Free Spirit

Gjentar meg!!!!

Her kommer den frafallne kirkes biblesyn til sin rett:

Gå ut i hele verden, lær alle menesker å leve slik dei vil, og be hver enkelt å finne sin vei til Gud. Pass på at ingen av dere får noen til å føle seg ringere eller tråkket på som følge av sin overbevisning. Og fremfor alt være tolerante.
    sannelig sannelig, sier jeg dere, at det du tror og hvordan du lever, spiller ingen rolle, så lenge du gjør det med et oppriktigt hjerte.

Da de dro fra de sted, ledet Jesus sine disipler til Jerusalem hvor de brøt brødet i andre etasje av klubbhuset. Der talte Han til dem igjen og sa: Jeg er en av veiene, en av sannhetene, og et av mange mulige liv. Om du er en god person på bunnen, er du godkjendt av meg. Om du velger å komme til Faderen (eller moderen om du foretrekker det) gjennom meg , er det kult. Gå nu ut å lev i henhold til det som føles fint for deg. Og det ble stor glede blandt disiplene.

Komentarer takk!! Eller er dere for feig?

• Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-17 13:14:12 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-17 13:09:07 följande:Ahem. Gud säger SJÄLV att han är en svartsjuk, avundsjuk gud i GT.Och gud blir förbannad på Saul för att han inte har ihjäl en kung (minns inte namnet på stackaren), ety han sagts att han ska döda ALLA. Och det är inte enda gången gud blir lack för att hans utvalda visat nåd mot fiender. Någon gång tycker han väl att det är OK att skona de "yngsta flickorna" så att de som vill kan ta dem till makar. Naaajs...
    En undring!! Hvem er vi små kryp..som er mindre en støv som kan dømme den almektige Gud. En dag skal vi stå innfor hans trone!! Da blir nok pipen en annen!!

Eg har selv vært sur og sint på Gud, men tingen er at han alltid har rett
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?