Dorian Ertymexx skrev 2007-09-01 20:55:12 följande:
Free Spirit skrev 2007-09-01 20:07:58 följande:Tyvärr för dig lever vi inte i en fundamentalistisk teokrati, så guds ord hamnar alltid i andra hand efter människornas lag i vårt samhälle. Så du får nog leva med att politisk korrekthet kommer att vinna över guds ord. Det har det gjort varje gång vi har gjort ett framsteg mot det vi idag kallar civilisation: Rösträtt, kvinnlig rösträtt, rättigheter för barn, pension (heh, tills det försvinner igen snart), religionsfrihet, yttrandefrihet... Varje gång har folk som du stått och skrikit om att det går emot guds bud (vilket roande nog alltid går hand i hand med de rikas intressen, roande eftersom Jesus spottade på de rika), men lustigt nog glöms det bort något årtionde senare. Vem minns idag de kristnas framfart när kvinnlig rösträtt, allmän undervisning och vetenskap och religionskunskap skulle undervisas istället för bara kristendomskunskap? Det är märkligt tyst om det, och det försvaras dessutom ibland som just de humana kristnas förtjänst att vi har sådant.Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.
Så nej, jag är glad att Ordet (som alltid omtolkas efter intresse) inte styr mer än det gör, och jag kommer bli gladare när det styr än mindre.
Det forstår eg ut fra din tolkning av det hele. Men om Guds Ord som det i virkliheten er hadde fått makt blandt menneskene så hadde samfunnet vært mer levbart for alle mennesker..