Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:03:39 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-04 20:43:04 följande:
    Tänk att jag visste att du skulle hamna där. Med andra ord, en man och en kvinna är helig, en man och en man - även om de lever i celibat - är det inte.
    Ja, för att det ÄR så.
  • Gabriella S

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 09:05:38 följande:

Här kommer min teori huruvida det är naturligt eller inte...Titta på bilder med lesbiska förhållanden, då kan du tydligt se att den ena ska föreställa "mannen" i förhållandet. Dvs hon har kortklippt hår, killkläder och kanske står med armen om sin kvinnliga kvinna.Varför är det så om det nu är naturligt med homosexualitet? Hade det varit naturligt så hade man nog sett två feminima kvinnor som håller om varandra. Naturligt är ju att man dras till det motsatta, annars skulle inte homosexuella följa det manliga och kvinnliga mönstret...Antagligen så känner den manliga kvinnan sig som en man och då helt naturligt så drar hon sig till kvinnor.Den feminima kvinnan dras från början till män, men nåt har gått snett på vägen, kanske illa behandlad av män i hennes närvaro tidigare eller liknande. Därför dras hon till kvinnor med manliga tendenser...Det här var min teori iallafall. Men bara för att jag anser att det inte är naturligt så tycker jag inte att det är fel med homosexualitet.Tycker att det är helt sjukt att det blivit en så stor debatt om det och att människor än idag inte kan få välja den delen av sitt liv själva!
    Precis! Vi diskuterade det där förut, och jag sa just att det verkar fullkomligt idiotiskt. Man blir kär i tjejer - men bara tjejer som ser ut och uppför sig som KILLAR..? Eeeeh...? Är det inte lättare att ta en riktig kille då, och slippa alla homorelaterade problem..?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 07:10:13 följande:

Ja du SER vilken syndig tid vi lever i, när vi inte ens kan ta för givet att en man och en kvinna är gifta, och därmed heliga. Partner, det kan ju vara en kk, en älskare eller något annat syndigt, men en make och en maka, det är heligt det.Det är så jag förstår fundisarna i alla fall.
    Ja, och det där kan jag faktiskt skriva under på. Inget konstigt alls.
  • Gabriella S
    trollbottom skrev 2007-09-04 21:21:06 följande:
    Gabriella S skrev 2007-09-04 17:43:44 följande:
    Värdiga? Vem säger att prästen har rätt att döma och bestäma vilka som är värdiga att vigas? Varför skulle prästen vara bättre än gemene man? Eller var det bara en dålig formulering?Högst okristligt sätt? Som vad? Vad menar du med okristligt levnadssätt? Jag förstår inte. Min man är inte kristen, inte tusan tycker jag han lever på ett sämre sätt än jag som är kristen. Hur skulle bibelstudier göra att man lever ett bättre liv? Det förstår inte jag. Och hur tänker du om ett par (som jag och min man) där den ena är kristen och den andra inte men gifter sig iaf i kyrkan. Vi gifte oss i kyrkan för att det var viktigt för mig. Min man tror inte alls och ändå gifte han sig inför Gud. Men det var till mig han gav löfte, inte till Gud. Det var till honom jag gav mitt löfte, inte till Gud.

Fast om ni inte såg något högre värde i att ni gav era löften just inför Gud, så skulle ni kanske ha gift er borgerligt..? Det är just sådant där som prästerna ledsnar på. Jag vet t.o.m. präster som har lämnat yrket, för att dom är så less på att bli sedda som ceremonimästare för folk som bara vill ha en vacker inramning till sitt bröllop, och inte fattar något av det som prästen säger till dom under akten, eller bryr sig om vad det är dom lovar inför Gud...

Sedan är det en annan sak att man kanske inte har kommit till tro, eller inte är säker på sin tro, fast man gifter sig i Kyrkan. Men man måste ju ändå vara ÖPPEN för att det finns eller kan finnas en helig dimension, om man avger löftena just i kyrkan...

Själv känner jag i alla fall, att det skulle vara värre att vara otrogen om jag vigts i kyrkan än om jag vigts i stadshuset. För om jag har vigts i stadshuset, så är det "bara" min man jag sviker. Men har jag vigts i kyrkan, då är det dessutom heliga löften som jag spottar på...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:10:37 följande:

Så de där fina ädla rena riddarna, de fanns inte.Dessutom är det riddarideal du talar om väldigt sent påfund, och uppstod efter korstågen - ironiskt nog inspirerat av arabiska kärleksideal.
    Tempelriddarna och korsriddarna fanns mycket väl. De var munkar "i botten", men valde en riktning där de övade sig till stridsmän för att kunna tjäna sin Gud på det sättet. Om det sedan var det rätta sättet kan man väl tvivla om - men det var den tidens sätt att lösa konflikter.

I så fall är det mer sorgligt att vi ännu idag, år 2007, har flera krig pågående runt om i världen... Krig som du i alla fall inte kan beskylla kristendomen för.

De hade i alla fall säkerligen annat att tänka på, än att spela för luta för sköna damer och liknande som det står om i Eufemiavisorna...
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-09-04 21:23:16 följande:
    Vad spelar det för roll vilket sorts sex som är naturligt? Vad som spelar roll är väl om man gör något med varandra för att man vill och mår bra av det och ingen annan lider av det, vad har då andra med deras sexliv att göra?
    Nej, och jag tycker inte heller att det ska vara olagligt. Så länge som det handlar om vuxna människor, som båda är med på det och inte står i beroendeställning till varandra (som lärare och elev eller liknande).

Men de kan inte förvänta sig att en präst som företräder en viss religion som faktiskt betraktar det de gör som en synd, ska stå i den religionens heliga kyrkobyggnad och välsigna det de gör. Heller. Och det är DET vi diskuterar i den här tråden.
  • Gabriella S
    Peippo skrev 2007-09-04 23:13:12 följande:
    Jag fattar fortfarande inte varför just prästen (en enskild vanlig person) ska ha rätten att bestämma vem som får vigas och inte. Vem som helst kan ju bli präst...det är bara att plugga... Upplys mig nu hur folk tänker egentligen.  
    Jag skrev att den enskilda prästen bör få bestämma vem HAN ska viga. Inte att han ska kunna bestämma för hela kyrkans räkning. (När det gäller heteropar, alltså.) Det är som sagt många präster som tappar glöden för hela sitt ämbete, just för att de tvingas att agera ceremonimästare för brudar som bara vill leka Prinsessa och få uppmärksamhet, och inte har det minsta intresse för det som den kyrkliga vigseln innebär...

Den präst (kyrkoherde) som döpte min son hade en bra sak: han vägrade fotograferande i kyrkan under sina förrättningar. Just för att i alla fall lite rensa bort dom, som sökte hans tjänster av fel skäl.
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-05 00:10:25 följande:
    Hehehe man tackar :DJag väntar på att få svar på en fråga jag ställde.Om det inte är okej för en homosexuell att säga make/maka.Har för mig att det var Gabriella som skrev om barnmorskan som sagt partner, och att det ju var ett sååå fult ord.Men alla kallar ju homosexuella makar för partners hela tiden, så... why?Vad är skillnaden?Sedan kan det ju ha varit ordvalet Partner eftersom barnmorskan inte visste huruvida paret var gift eller ej.
    Jo, jag utgår ifrån att hon trodde att jag hade en kvinnlig partner.

Och nej, jag tycker inte att en kvinna ska prata om en annan kvinna som sin "maka". Det låter helt enkelt inte klokt.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-05 07:03:56 följande:

Folk tänker efter sin kultur, de normer de lärt sig och efter erfarenhet. Har man inte studerat så mycket, fått perspektiv, så tror man att ens normer är det enda riktiga. Det gäller lika mycket religiösa fundisar som white trash-folk (avskyr uttrycket) och moralmorsor. Därav att de så gärna använder uttryck som "normalt" eller "naturligt" utan att egentligen ha koll på vad orden betyder. De uttalar sig också gärna om saker de inte har koll på, tex historia, religionskunskap... till och med de egna normernas grund och bakgrund.Det leder förstås till en drös fördomar och feltänk, eftersom de aldrig fått sina världsbilder ifrågasatta, och reagerar med vrede eller panik när så sker. Det ÄR jobbigt att få sin världsbild ifrågasatt, det kan jag förstå. Önskar bara de kunde öppna upp sig litet för mer kunskap och visdom, mer än sina gamla dogmer.
    Jaha. Och nu menar du alltså att de katolska prästerna är "oubildade", eller..? Jag tvivlar på att DU skulle komma igenom deras utbildning...
  • Gabriella S
    Moxie skrev 2007-09-05 09:29:42 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 09:05:38 följande:
    Tänk, din (fördomsfulla) bild passar inte alls in på de lesbiska förhållanden jag känner till. Och inte heller den motsvarande manliga varianten heller, faktiskt. Beror det på att jag känner de enda bögparen i världen som inte inordnat sig i ett manligt/kvinnligt förhållande, eller på att du är fördomsfull och untan verkliga erfarenheter, tro?
    Faktum är att jag också trodde att det var en fördom. Men häromdagen bekräftade qenzo, som själv säger sig leva med en kvinna, så hon bör ju veta, att det ÄR så.

Där ser man: man ska tro på "fördomar" - de är ofta sanna!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?