Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 18:17:27 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-04 15:07:16 följande:
    Söndra och härska är en finfin taktik, men den fungerar inte här. Det finns INGA problem med att acceptera både invandrare och homosexuella, speciellt då många flyktingar just ÄR homosexuella, som flyr förtryck.Och i motsats till vad du tror (projicerar?) så är det inte så givet att invandrare har något emot homosexuella. Det är din fördom, inte en sanning.
    Nä, dom behöver inte ha något emot homosexuella, för det att dom inte kommer att skriva om sina heliga skrifter så att det ska Mona Sahlin.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 18:36:15 följande:

Exakt. Och har du haft premaritalt sex och inte ångrar dig djupt (både sexet och att du gift dig som synderska) är du lika körd som våra kära queervänner här i tråden. Likaså om du råkat diska i söndags.
    Nä. Jag är övertygad om att onaturliga handlingar är värre än ALLA sexuella förbindelser som en man och en kvinna (som inte är släkt, underåriga etc.) kan ha. Även om det är före äktenskapet, otrohet och så vidare. För även om det är omoraliskt så är det inte ONATURLIGT. Det är två helt olika skalor.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 19:02:38 följande:

Om det är en förening, varför betalar vi alla medlemsavgift?
    Men - du är ju fri att gå ur kyrkan. Då slipper du betala medlemsavgiften. Hur svårt kan det vara? Vet du inte hur man fyller i blanketten? =)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 17:32:35 följande:

Och då återkommer frågan - om registrerat partnerskap är så OK, varför inte låta alla göra det, istället för kyrklig vigsel?
    Därför att ett äktenskap som ingås i kyrkan mellan en man och en kvinna är något större och heligare än så. Det kan och ska inte reduceras till något "partnerskap"...

FY vad jag hatar det där ordet partner, förresten. När dom frågade på Förlossningen om min "partner" skulle komma dit senare, så sa jag: "Jag har ingen partner. Jag har en MAKE - och ja, min MAKE ska komma så fort han kan."
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 17:48:10 följande:

Det är också en synd att ha premaritalt sex. Jag har hittills inte hört om präster som kollar tjejens oskuld innan han viger dem.
    Nä, men om de som har haft sex innan bröllopet låter viga sig, så syndar de i alla fall inte mera efteråt. Vigseln är i deras fall ett sätt att rätta till, eller i alla fall bättra, situationen.

För de homosexuella skulle ju inget bli bättre bara för att de gifte sig. Snarare värre, eftersom de gjort något så förmätet...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 19:08:09 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-04 18:11:28 följande:
    Muslimer har fram till modern tid aldrig försökt hindra kristna att vallfärda. Det är en viktig del av deras tro att man inte får skada en man med helig bok (dvs bibel, tora eller koran). Tvärtom var de väldigt generösa med att släppa in pilgrimer. Att påven menade på motsatsen har mer att göra med politik än religion. Det var den tidens "det finns massförstörelsevapen i Irak". Och effekten blev ungefär densamma - de fromma kristnade dödade i princip alla i Jerusalem, män, kvinnor och barn, och skövlade det mesta. Saladin var kanske inget helgon, men han gjorde inget som inte kan kallas självförsvar när det handlar om Jerusalem och det heliga landet.Notera att flera av korstågen inte kom fram till Jerusalem, utan istället plundrade kristna städer på vägen. Det var en av de stora faktorerna att det sista av bysantium föll, det försvagades så brutalt av ett "korståg" som plundrade staden, att det inte hade en chans att återhämta sig när ottomanska väldet kom ett par sekel senare.
    Hur vet du det - VAR DU MED??? Forskarna tvistar än idag om vem som hade rätt och fel angående korstågen...

Sedan får man komma ihåg (och det gäller naturligtvis även den andra, muslimska, sidan) att det alltid finns rötägg i varje armé. Som tar chansen att plundra för egen vinning och sådant. Detta händer i ALLA krig.

Men DET var liksom inte tanken bakom korstågen. De heliga Tempelriddarna och Korsriddarna som levde i celibat och ägnade hela sitt liv åt Gud och hans sak, lär ju inte ha följt med till Jerusalem för att döda kvinnor och barn... (TÄNK lite någon gång.)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 20:59:25 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-04 20:35:15 följande:
    Så nu är du inte bara homofob, du är rasist också.
    Ursäkta? Snarare tvärtom: jag RESPEKTERAR dom anhängare av gamla religioner, som är rakryggade och rena i sin tro, och som aldrig skulle kunna tänka sig att skriva om sina religiösa skrifter för att det ska passa Mona Sahlin. Faktiskt!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 21:00:59 följande:

Gabriella S skrev 2007-09-04 20:38:14 följande:
    Homosexualitet är inte heller onaturligt.OK... Så om en man knullar en kvinna i rumpan hela deras relation igenom, båda är steriliserade, och vill gifta sig så är det OK och naturligt, men om två män gör samma sak är det onaturligt?Då är du tillbaka på homofobi igen.
    Nä, jag tycker faktiskt att det är (ganska) onaturligt och äckligt det också. Men det går inte att kolla, eller hur..? Ingen av oss kan veta vad ett heteropar gör i sängen. Man kan knappast fråga ut dom om det med en lögndetektor inkopplad, innan de får gifta sig...

Har förresten svårt att tro att det finns heteropar som _bara_ gör det du nämnde...

Men när det gäller ett homopar, så är det uppenbart att det de gör är onaturligt. För det finns inget naturligt alternativ i det fallet.
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-04 21:05:26 följande:
    *väntar*
    Nej, JAGA homosexuella har ingen sagt. Om muslimerna som är bosatta i Sverige skulle börja utdöma dödsstraff mot homosexuella här i Sverige, och verkställa dessa privat, så skulle jag vara den första att protestera! (Precis som jag naturligtvis har skrivit på mot hedersmorden.)
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?