Inlägg från: Gabriella S |Visa alla inlägg
  • Gabriella S

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Alexiaa skrev 2007-09-03 12:19:41 följande:
    Nu vet ju ingen om Gud ens existerar, finns ju inga som helst bevis för det...Så att säga att det är fel av det syftet är fel i sig själv.Sedan är det inte bara människor som är homosexualla utan även Djur är det, finns tydliga studier på det.Det finns inte längre något onaturligt över att vara homosexuell och för mig är alla som är emot det "homofober"!Jag menar jag kan tycka illa om svarta människor, eller feta människor eller punkare! Det är lika fel att tycka illa om de människorna som det är att tycka ill om homosexuella.
    Man behöver ju inte tycka illa om de homosexuella som individer. Men man kan tycka att deras HANDLINGAR är fel, ifall de lever ut sin homosexualitet. Jag skulle t.ex. verkligen inte tycka illa om den prästen som vi diskuterade tidigare - han som är homosexuell men lever i celibat. Han verkar vara en stor man - honom skulle jag respektera mycket högt, om jag kände honom!

Och att det finns enstaka djurindivider som utför homosexuella handlingar, bevisar väl inte att det är rätt? Det kan så klart bli vajsing på sexualiteten hos dom också. Precis som det kan bli vajsing i huvudet på en nybliven djurmamma, så att hon överger sin unge och låter den dö av törst, svält och kyla. För den skull, säger vi väl inte att människomammor som gör så (och det förekommer) är fullt normala?

Det finns till och med djurmammor som ÄTER sina ungar...
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-03 12:23:00 följande:
    Och som jag sedan skrev så förklarade jag ju exakt det du skriver nu.Att äktenskapet inte ses som "kriminellt" oavsett vad maken/makan gjort, så länge äktenskapet är mellan man och kvinna.Gabriella S skrev 2007-09-03 12:18:20 följande:
    Ja? Det är ju inget konstigt med det, menar jag bara.
  • Gabriella S
    yakumo skrev 2007-09-04 10:51:48 följande:
    Jag har svårt att tro att någon kan respektera folk som tar sin "fakta" från en bok som är skriven av folk som trodde att jorden är platt.
    Men för tusende gången då. Om man inte respekterar de kristna, VARFÖR ska man då promt gifta sig i DERAS kyrka och efter DERAS ritual? Folk som man inte respekterar, brukar man väl hålla sig ifrån..?
  • Gabriella S
    Speedway skrev 2007-09-04 14:56:15 följande:
    Vad har en homosexuell gjort dig?
    Man måste väl få tycka att ett beteende är fel, utan att vara direkt drabbad själv. Jag har t.ex. aldrig utsatts för en våldtäkt, men jag anser ändå att män som våldtar handlar kriminellt och fel.
  • Gabriella S
    nica83 skrev 2007-09-04 14:32:34 följande:
    Jag tycker att det är upp till kyrkan. Det är ändå en religiös plats och man måste acceptera deras tro även om man inte håller med. Detsamma gäller moskeér och andra religiösa platser...
    Ja, precis. Undrar hur Mona Sahlin - som säger sig vara så för både invandrare OCH homosexuella - får ihop det egentligen? Det har jag undrar länge. För invandrarna - muslimer och andra - lär INTE börja viga homosexuella i sina moskéer och andra heliga tempel bara för att HON tycker det...
  • Gabriella S
    qenzo skrev 2007-09-04 15:27:56 följande:
    Men..öh... Är det jag som är dum?För hela tråden igenom har NI ju hela tiden sagt att Gud INTE vill ha ngt med våra synder att göra.Och nu citerar du en text där det står att synderna förlåts :ODå är det ju okej för oss homosexuella att synda bäst vi vill, för i slutändan blir vi ju förlåtna!
    Vem som blir förlåten för vad vet vi inget om här i jordelivet.

Hur som helst, så kan ju inte gärna en präst stå och godkänna/uppmuntra till synderna INNAN de begås. Det gör ju inte präster när det gäller andra synder heller. (Förhoppningsvis...)
  • Gabriella S
    Dramaonline skrev 2007-09-04 16:05:07 följande:
    Hej.Jag tycker att staten, lagen och dess förlängning bör vara neutral i fråga om kön, sexualitet, ursprung osv.Så länge man som religiöst samfund utövar myndighet, dvs har vigselrätt, så bör man inte diskriminera, utan viga alla som har ett godkänt sånt där äktenskaps"tillstånd". (Det rätta ordet undslipper mig.)Det enklaste alternativet blir då att skippa den religiösa vigselrätten helt. Låt alla, som gifter sig lagligt i Sverige gå igenom den där lilla "registreringen" och sen kan varje par välja välsignelseakt fritt efter eget hjärta, tro och huvud.(Så som det funkar i Frankrike.)
    ...Frankrike (det civila Frankrike, inte Katolska kyrkan) är inte mycket till föredöme när det gäller moral, etik och normer. De har till och med avskaffat lagen som sa att syskonincest är olagligt! Det är lagligt nu, så länge som båda är byxmyndiga och "consenting"...

Säger allt om förfallet där...
  • Gabriella S
    trollbottom skrev 2007-09-04 17:37:05 följande:
    nica83 skrev 2007-09-04 16:30:14 följande:
    Eftersom en kyrlig vigsel är en religiös akt som man bör respektera då kan vi väl slänga ut och förbjuda alla par som gifter sig i kyrkan av tradition eller för att de tycker det är vackert men som inte har någon tro. Det om något är väl i sådana fall att häda än om ett homosexuellt par som är troende gifter sig i kyrkan
    Som jag skrev förut, så tycker jag att den enskilde prästen borde ha större makt att vägra viga vissa par, om det kommer fram saker vid vigselsamtalet (eller om han annars får sådan kännedom om paret), som gör att han inte tycker att de är värdiga att vigas av honom.

Det kan vara just sådana saker, som att paret lever på ett högst okristligt sätt, och att det är uppenbart att de inte ser eller förstår den högre innebörden i att avge sina löften i kyrkan. Utan att de bara (eller vanligen HON) är ute efter att få uppmärksamhet etc..

Men då bör han ju också erbjuda paret ett sätt att bättra sig. T.ex. en Bibelstudiekurs i församlingens regi, eller enskilda samtal under en tid.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 17:55:20 följande:

Nej nej, det är ett missförstånd som beror på skribentens lathet - det ska egentligen stå behandla andre heteronormativa, mononormativa, Normala människor som du vill bli behandlad, resten kan du förslava, bränna, tortera och göra vad du vill med!Du vet att det är så de löste problemet med korstågen i kyrkan? En påve ville skapa fred i europa genom att skicka alla stridslystna satar för att återta det heliga landet (och i förbifarten rensa det på guld), men en påve som utlyser krig lät ju konstigt med "du skall icke dräpa"-budet, så han omtolkade det till att det enbart syftade på rättrogna kristna.Och de säger att PR och politisering är något nytt va...
    Nåja, nu var väl inte Saladdin och hans anhang Guds (Allahs) bästa barn heller. Och de hade rätt att ockupera Jerusalem - som är TRE religioners heliga stad - för sig själva. Så att kristna inte längre vågade sig dit på pilgrimsvandring. Det här med pilgrimsvandringar var ju en stor och viktig grej på medeltiden. (Det kunde bland annat ha med botgöring att göra.)
  • Gabriella S

Gabriella S skrev 2007-09-04 18:11:28 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-04 17:55:20 följande:
    Nåja, nu var väl inte Saladdin och hans anhang Guds (Allahs) bästa barn heller. Och de hade rätt att ockupera Jerusalem - som är TRE religioners heliga stad - för sig själva. Så att kristna inte längre vågade sig dit på pilgrimsvandring. Det här med pilgrimsvandringar var ju en stor och viktig grej på medeltiden. (Det kunde bland annat ha med botgöring att göra.)
    De hade INTE rätt skulle det stå!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?