Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 16:14:13 följande:

Gabriella S skrev 2007-08-31 16:00:45 följande:Vet du vad, läs bibeln. Tala om för vår gode vän Abraham att han är en sexuell avvikare som Gud borde hata. Ja, du vet. Den där gubben som tog sig en kvinna för att hans kärring torkat ut. Som han sedan slängde ut när kärringen plussade trots sin höga ålder. Han. Ska du säga att han också var en sexuell avvikare?Och vill du har fler bibliska exempel, läs bara boken noga. Monogami är inte direkt stapelvara i den gamla texten.
    Det är ju det som är det *riktigt* humoristiska med den här polygamivändningen, att polygami (till skillnad från homofobi) faktiskt *har* ett otvetydigt bibliskt stöd. Så det borde ju vara mumma för alla bokstavstrogna här inne Det är ju dessutom inte länge sedan mormonerna fortfarande praktiserade månggifte med hänvisning till att det står i Bibeln...

Nu är ju Bibelns månggifte och moderna polygama förhållanden lika långt från varandra som Bibelns ideer om sexuella ritualer är från moderna samkönade förhållanden, då, men ändå...
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-08-31 20:27:22 följande:

Tror du på fullt allvar att det är sådana förhållanden vi kommer att få se om månggifte tillåts? Tillåt mig skratta! Utan då är vi verkligen tillbaka till det patriarkala samhälle som vissa i den här tråden påstår sig vara emot...
    De polysar jag känner lever ganska blandat, iallafall. Och som påpekats på andra håll - Hur "patriarkalt" samhället är bestäms inte av äktenskapsbalken. Det handlar om hur normen för uppförande och relationen mellan man och kvinna ser ut, och det kan vara rent förskräckligt eller jämställt och respektfullt, oavsett om det är ett förhållande som innefattar två eller flera.
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 22:22:19 följande:

Vänta nu... Så ett par som inte kan få barn men inseminerar eller skaffar barn med andras hjälp är otrogna???
    Jag undrar fortfarande om Gabriella med flera anser att kvinnor efter klimakteriet inte ska få gifta sig?
  • Moxie
    Mori skrev 2007-08-31 22:46:14 följande:
    Men jag har faktiskt lite svårt att förstå VARFÖR man vill vigas inför Gud om man inte tror på denne Gud.
    Nej, det har jag aldrig begripit heller. Men frågan rör sig väl snarare om de som är troende *och* homosexuella, kan tänka.
  • Moxie
    Mian1 skrev 2007-08-31 22:42:11 följande:
    mm har du namnet på den amerikanske  God hate Sweden pastorn?
    Han finns på www.godhatesfags.com, tror jag allt. Ett typexempel på den "Bibeltrogna" (i sarkastisk mening) tanketraditionen dragen till sin spets :-P
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 23:09:28 följande:

Idag hade han setat utanför skatteverket, i Södertälje, härbärgena och andra ställen som Normala och "fina" (läs moraliskt överengagerade) kristna inte skulle ta i med tång.
    [/citat]

Nog är det så.

Dorian Ertymexx skrev 2007-08-31 23:19:11 följande:
    [citat]
    Tja, det visar bara på att även blind höna kan hitta ägg... Anton LaVey är inte vad jag skulle kalla det mest strålande exemplet på mänsklig intelligens, men det var ett bra citat.
    *ASG*
  • Moxie
    Mian1 skrev 2007-08-31 23:19:37 följande:
    Ja! Precis den muppen! Vet du vad han heter eller måste jag på det asociala men nätkorrekta viset googla mig till vetskap?
    Tja, jag länkade till honom ovan. Jag kan länka igen: www.godhatesfags.com.

Har våra vänner de moraliskt högstående någon kommentar till hans budskap, tro?
  • Moxie

Ju mer jag funderar på det här, desto mer är det en sak som känns konstig, och det är denna:

Vad spelar det för roll?

Jag menar, såhär: Om nu Kalle och Pelle älskar varandra och vill gifta sig med varandra, och detta av någon obskyr anledning går Gud emot, då kommer det säkert att vara besvärligt för Kalle och Pelle om eller när de träffar på Gud - Visst. Men detta är ju bara en sak som borde bekymra Kalle och Pelle, och knappast någon annan, eller?

Prästen? Ja, prästen är ju en kanal för Guds välsignelse, eller något. Gör han något dåligt om han genomför en vigselritual för Kalle och Pelle? Är det någon som på allvar menar att om prästen genomför en vigsel för Kalle och Pelle, och Gud tycker illa vara...vad skulle hända? Blir paret välsignade/vigda mot Guds vilja? Knappast. Skulle det vara något, så skulle det väl vara att när Kalle presenterade sin äkta make för Gud, så säger Gud "Näha, för det gills inte, för jag skruvade av välsignelsekranen i protest. Pilutta dig!", och återigen så blir det ju Kalles och Pelles problem, inte prästens.

Blandade församlingsmedlemmar, som jag väl antar att de här varande närmast kan klassificeras som? Ja, är det något som poängteras gång på gång och i tämligen klara ordalag genom hela Bibeln, GT såväl som NT, så är det just det att det är inte människors sak att döma - Att var och en är ansvarig med sitt samvete inför Gud, och bedömningen av detta görs av Gud och ingen annan.

Så, vad är poängen?

• Moxie
    Mallan76 skrev 2007-09-01 08:45:51 följande:
    Moxie Visst kan man tycka att en välsignelse av ett homosexuellt par bara borde bekymra de personer ifråga som gifter sig...Men en prästs "uppdragsgivare" är ju Gud själv. Självklart vill en präst göra sin "uppdragsgivares" vilja! Jag kan verkligen förstå att det måste vara svårt för icke-troende att förstå hur man vill följa vad som står i Biblen och något som kallas Gud.
    Jag tror att du missat att jag faktiskt är troende kristen och definitivt har "känt av Guds kraft" osv. Den biten är inte alls svår för mig att förstå. Det som är svårt för mig är att förstå varför man vill gå *emot* Guds vilja, och så till den milda grad att man vill förvrida Bibelord för att hitta stöd för det.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?