Inlägg från: Moxie |Visa alla inlägg
  • Moxie

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-08 22:45:10 följande:

Vi får väl klaga till högre ort när vi får chansen..! :)
    Jag tror ju inte att man får chansen, då, om man i det här livet missbrukar Guds ord för att trycka ner människors uppriktiga kärlek. Om man någonsin försitter sin chans att "klaga hos högre ort" så är det väl när man förvrider högre orts påbud på det sättet.

Och nu är jag inte ett dugg vanvördig, utan helt allvarlig.

Men du har inget att invända på beskrivningen i övrigt, eller? Vi är en kass konstruktion, rent praktiskt, men ändå så ska "kroppens konstruktion" visa på Guds mening? Varför kan inte Gud bygga en fungerande kropp? Vad säger det om Gud?

Det tycks mig som att man antingen måste acceptera en klantig Gud, eller får släppa iden om att läsa ut Guds intentioner ur människokroppen (vilket för övrigt gissningsvis skulle klassats som försök till häxeri under gammalisraelisk tid).
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-08 22:42:37 följande:

Det SA jag väl aldrig..? Men så här då: vi VET att storbondedöttrarna, handelsmammadöttrarna med flera någotsånär rika mäns döttrar ofta brukade vistas ett år i kloster som "lärsystrar" innan de gifte sig. Och de sysslade naturligtvis med samma sysslor där som hemma...
    Och storbönderna och handelsmannadöttrarna levde samma liv som den fattiga allmogen? Och dessa sysslor som dessa fick utföra i klostret var naturligtvis desamma som "vanliga" systrar fick utföra? Och det där "naturligtvis" är inte alls inslängt för att du inte har en aning, egentligen?
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-08 22:50:38 följande:

Hur det var i kloster är inte representativt för resten av samhället, vare sig idag eller förr.
    Det var tillochmed klostrens själva ide. Ju.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-08 22:31:46 följande:

Och bilder av kvinnor som spinner och väver, samt urgamla sagor om detta (Törnrosa, du vet!) visar ju också att det var så. Visa mig ETT enda kopparstick på en man som spinner så ger jag mig..!
    Duger det inte med äkta medeltida (till skillnad från sentida "fejkålder" som till exempel Törnrosa, då) gatunamn som "Mårten spinnares gränd"?
  • Moxie

Det finns en hel del roliga ordlekar i skapelseberättelsen också - Gud skapade människan "Adam" (som i original är ett sant könlöst ord - "mänsklighet", typ) av "Adamah" som är "lera, jord" är väl den jag kommer ihåg. Det är först när Gud skiljer människans ena sida (Människans "revben") från den andra som texten börjar tala om man och kvinna på något könsbestämt vis, dock - Där är det helt nya ord.

• Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-09 10:17:50 följande:

Nänänänänä!!! Man ska tolka bibeln bokstavligt, enligt senaste översättning och tolkning serru!
    ...utom när den tolkningen inte stämmer med ens egen åsikt, förstås.
  • Moxie

fia sthlm skrev 2007-09-09 12:39:10 följande:

Ville bara inflika att jesus faktiskt levde i ett väldigt modert samhälle ändå det tänker man inte alltid på.I romariket som härskade då levde man inte så mycket annorlunda än vad man gör idag dom hade ju tom rinnande vatten och inomhustoaletter (har jag för mig?)
    Tja, vi andra har uppfunnit rationell vetenskaplig metod och det demokratiska samhället sedan dess, men det behöver ju inte beröra alla
  • Moxie
    stina84 skrev 2007-09-09 13:02:11 följande:
    Jag kan inte ta för givet att Jesus kommer komma tillbaka och ändra på den biten med homosexualitet, så länge han inte gör det så är det för mig som står i bibeln fortfarande gällande.
    Fast Jesus sade ju inte ett ont ord om homosexualitet någonsin, eller hur? Så den som möjligen skulle komma och ändra sig är väl Paulus. Eller snarare den (anonyme) snubbe som lade till homosexualiteten bland avgudadyrkandet.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:34:15 följande:

Jaha, men det där med att "man ska inte ligga hos en man" och så vidare skulle ha syftat på tempelprostituerade, det är ett rent påhitt från homomaffians sida.
    Du menar "hebraister", inte "homomaffia". Det är inte mycket till påhitt - Du kan själv läsa texten i original och konstatera att det är exakt samma ord som används i de ställena, som i andra ställen där det istället översätts med "tempeltjänare". Och "män som ligger med män" finns det inte ett spår av i originaltexten - Det behöver du bara en hebreisk text och en hebreisk-svensk ordbok för att klura ut att det inte finns några "män" eller "ligger" i originalet.

Du är naturligtvis välkommen att leta upp och visa att jag har fel, genom att påka på att det är skillander jag missat. Att säga "det är ett lögnaktigt påhitt" är inte mycket till argument, dock.
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-09-09 13:38:36 följande:

Ja, skratta du. Men faktum är att jag aldrig känner så tydligt att det måste finnas en skapare bakom allting, som när jag (som gammal tävlingssimmare) känner hur perfekt min kropp fungerar när jag simmar...
    Din känsla är förvisso fin, men det hindrar ju inte att vi klarar det vi klarar *trots* att vi på många sätt är en ganska kass konstruktion. Din känsla vänder inte näthinnan rätt - *Varför* skulle Gud skapa oss med bakochframvänd näthinna? Varför skulle Gud skapa oss med knän och höfter som inte är byggda för att ta belastningen från våra upprätta kroppar? Och det har ingenting med fetma att göra, det är vanlig enkel mekanisk konstruktion - Inte ens på en vältränad ung simmare i aldrig så små badbyxor är hans höfter och knän byggda för att belastas så som de gör om man står upp. Om nu Gud inte kan fixa sådan vanlig enkel mekanik, hur ska vi då kunna läsa ut mening och sanning ur kroppens konstruktion?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?