Inlägg från: Free Spirit |Visa alla inlägg
  • Free Spirit

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

bbpop skrev 2007-09-14 14:55:13 följande:
    en hur menar du nu? Kvinnliga präster har blivit kallade av Gud och därför kan varken Paulus eller Gud ha något emot dessa. Ok, det låter rimligt. Men varför gäller inte det homosexuella präster? Eller homosexuella troende i allmänhet för den delen?
    Sukk!! Men eg har sagt så mange ganger at Gud er mot homosex..da vil han jo heller ik kalle dem til å forkynne Ordet!! Rimligt for deg eller?
  • Free Spirit
    trollbottom skrev 2007-09-14 15:03:14 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-14 15:02:17 följande:Men det står inte tydligt. Det är ju det som är grejen. Det står inte tydligt. Det tolkas
    Det står klart og tydligt at DET ER STYGGEDOM!! Hvordan kan du omtolke det??????
  • Free Spirit
    Lycklig med Grodd skrev 2007-09-14 15:08:06 följande:
    Ja då var kanske prästerna utsända utav djävulen för att pröva människorna.Ja ja. Mycket må sägas innan världen går under.Kristendomen har visst ett svar på allt.Från att man får döda människor för sin religions skull till att man får våldta småpojkar.En liten liknelse:När jag var liten hade jag en plastdocka. Jag hatade dockor. Tyckte de var äckliga och lekte mycket hellre med gosedjur.Men det var mycket praktiskt att ha denna fula plastdocka-Om någon skulle vara elak i leken eller säga några fula ord lekte jag alltid att det var plastdockan (som för övrigt fick namnet skitungen.Då var det ju inte JAG som sa det fula orden eller var olydig. det var ju bara DOCKAN.Det är mycket lätt att skylla över på den "andre" istället för att stå till svars för vad man gjort själv.Nu var ju detta som barn oskyldigt, det kan ha rört sig om lätta svordoamr, som jag i normalt sett inte sa själv.Men hur många kvinnor fick brinna på bål för att männen inte kunnat hålla sina drifter i styr? Näää det jag inte jag som var en egoistisk horbock som bara tänkte med könet. Det var hooon HON hon är en häxa utsänd av djävulen att för att få mig att sydna.Oh ve och fasa.detta kan den stackars mannen naturligtvis inte rå för.Bort bort med den stygga vackra kvinnan (är man vacker måste man ju i vilket fall stå i förbund med någon ond makt) som förlett mannen.Mannen själv får syndernas förlåtelse eftersom han ju inte handlade efter egen vilja utan blev styrd utav djävulen.Hur många små pojkars liv har slagit i spillror för att en man av Gud inte kunnat hålla sig vid sitt kysketslöfte?För att prästvigas måste du så vitt jag vet vara frälst.
    Må være frelst får å kunne være prest? Du mener vel barnedøpt?
  • Free Spirit
    Lycklig med Grodd skrev 2007-09-14 15:23:27 följande:
    FS: Nä. Jag menar för att bli präst.Sedan när skall spädbarn vara frälsta för att kunna bli döpta?Eller missförstår jag dig nu?
    Sedan när skall spädbarn vara frälsta för att kunna bli döpta? Nu fatter eg inget!!
  • Free Spirit
    Lycklig med Grodd skrev 2007-09-14 15:24:59 följande:
    FS: och om du har rätt.hur kan kristendomen tillåta att en massa fejk-präster blandar sig mellan de gudstrogna?Det är väl en alldelse för simmig jobbbeskrivning om man inte ens måste uppfylla den viktigaste av kriterierna.
    Vet ik om eg forstod va du mente, men her i Norge er det en prest som har gått ut i media og sagt at han ik tror på Gud, men likavel får han virke som prest..så mangt går tydligt vis ann
  • Free Spirit
    Lycklig med Grodd skrev 2007-09-14 15:26:33 följande:
    ok. du menar att man måste ha varit döpt som barn för att få bli präst? Man kan väl döpas senare också? och för att bli döpt som vuxen gör man det helst av övertygelse och gudstro. Då är man väl också frälst?
    Nå er det ik noe frelse i dåpen, men mange anser seg som kristen på grunn av noen dråper vann.
  • Free Spirit
    mindless skrev 2007-09-14 15:33:39 följande:
    FS:>”Andre religioner opplever oxo DHÅ`s kraft? NEI!! Umuligt!! DHÅ opperer ik i andre religioner, men at det kan være okulte krefter det er en annen ting.”Så när personer av andra religioner säger precis samma sak som du, berättar om kraften de fått från sin gud, så ljuger de? Vem är du att ha ensamrätt på religiösa upplevelser?>”Eg tolker ik veresene ut fra min livstil, NEI!! Eg leser hva det står bare!!”Du har tidigare sagt att du var emot homosexualitet [oklart varför] redan innan du fick detta ”bekräftat” av bibeln. Så visst kan man säga att du tolkat det utifrån din livssyn.
    Vel, eg tror neppe personer med andre religioner kan si det samme som meg..NEI!!
    Det er iallelfall inte DHÅ det er snakk om då.

Vem är du att ha ensamrätt på religiösa upplevelser?

Men det har eg da inte..mange millioner i verden som har opplevd det same som meg ved DHÅ.
  • Free Spirit
    mindless skrev 2007-09-14 15:55:34 följande:
    FS:Ska jag tolka DHÅ som Gud? För övrigt förstår jag inte vad du är ute efter. Menar du på fullt allvar att du inte tror att människor av andra religioner har upplevt liknande saker som du? Andlig närvaro, en gud som talar till dem osv? Vittnesmålen är många, men du kanske menar att de ljuger? Det är bara kristna som talar sanning, och känner sig frälsta på riktigt?
    DHÅ er Gud JA!! Guds kraft!!

Men desse som du påstår å kjenne seg frelst, tro dei på det som står skrevet i Bibelen?
  • Free Spirit
    mindless skrev 2007-09-14 16:35:27 följande:
    FS:Min poäng [som uppenbart är väldigt otydlig] är att det finns folk som inte är kristna, inte tror på det som står i bibeln, men som upplever liknande religiösa upplevelser som kristna talar om. En religiös upplevelse [till exempel att känna kraften från Gud] är alltså inte synonymt med att det man tror på är sant.
    Siden det bare finst en Gud så åpenbarer han seg gjenom sitt Ord og virker ut fra det.
    Men det står at "dj omskaper seg til lysets engel" for å bedra så mange som muligt.

Om noen ik tror på Bibelens Gud og hans Ord, tror eg heller ik det er hans kraft dei andre har opplevd. Umuligt!!
  • Free Spirit
    Dorian Ertymexx skrev 2007-09-14 16:42:49 följande:
    Free Spirit skrev 2007-09-14 13:32:18 följande:Men GT gällde ju inte längre, sa du tidigare. Hur ska du ha det nu.
    Glad Gjelder blir vel litt feil ord, men vi er ik under loven lenger..men under nåden.

Kan ta Rom 1 i GT:

Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män.

Dette bekrefter det som talest om i GT.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?