Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-11-16 16:54:35 följande:

Hinner inte nu - jag sitter på en järnvägssation någonstans i Sverige. Men det borde gå att googla på. Det enda jag kan säga på rak arm, är att "patienten" måste vilja själv. Och ha en stark tro. En stark tro på Gud, eller på att metoden ska funka i sig, eller helst både och. Det går inte att tvinga någon...
    Det funkar precis lika bra för fanatiska kristna att "önska sig ur" att vara fanatiker, och bli sunda moderna medmänniskor också. Bara man tror tillräckligt mycket på gud eller metoden.
  • Dorian Ertymexx
    TrailerTrash skrev 2007-11-16 17:07:38 följande:
    Varför kan vi inte alla gifta oss med varandra och bilda en stor ormgrop iställetSpela roll vilket kön man pippar huvudsaken att det är skönt
    Haha, låter inte så dumt det! ;)
  • Dorian Ertymexx
    margaritha skrev 2007-11-16 17:13:47 följande:
    Jag tycker inte att det ska vara någon skillnad på hetro- och homosexella par som vill gifta sig. Det känns bara absurt! Å andra sidan tycker jag inte att kyrkan ska ha någon vigselrätt utan de kan hålla sig till själva välsignelsen. Myndighetsutövande är inte kyrkans sak.
    Håller med. Många som sagt det här nu, undrar om det är dags att peta litet på regering och riksdag om det här.
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-11-16 22:35:01 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-11 18:02:35 följande:
    Jag har. Naturligtvis inte Ex Cathedra, men det finns gott om bildade intelligenta högutbildade katolska präster som precis som jag och VulgusProgfanum skulle tala om för dig att du snackar goja.
    Instämmer. Om man tror att alla katolska präster går runt med exakt samma tro och ideologi som ena hjärntvättade kloner så har man MYCKET sned bild av hur prästerskapet fungerar. Det finns många grenar, undersekter och varianter även på katolicismen. Och långt ifrån alla katolska präster är homoäktenskapsfientliga.
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-11-16 22:48:23 följande:
    Oooh! Gabriellas polare Fred! På bild och allt.
    *tuggar fragda* Och så stirrar folk sig blinda på muslimer och anklagar DEM för allt möjligt. DÄR har vi en RIKTIGT vidrig karl! Gå runt och demonstrera på andras begravningar, det är fan psykotiskt beteende!
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-11-17 00:57:32 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-16 23:07:20 följande:
    Han är riktigt, riktigt läskig. Jag är förvånad över att ingen satt en kula i honom ännu, i det där landet där de är så glada med att kånka runt skjutvapen. Men jag kan inte vapenlagarna i den stat han brukar utgjuta sig i.(Nej, naturligtvis *vill* jag inte att han ska bli skjuten)Folk som han, folk som dödar läkare på abortkliniker, folk som bombhotar offentliga lokaler och mordhotar människor med åsikter de inte gillar...Det är svårt att behålla tron på att mina trosfränder på det hela taget gör världen till en bättre plats.
    Tja, det är ju fundisarna och deras offer som oftast blir skjutglada va... Inte de liberala, ofta en smula mer sansade jänkarna som är emot denna sorts fanatism. Därför Moore bara ägnar sig åt skjutjärnsjournalism, snarare än just... skjutjärn.
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-11-17 00:38:19 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-13 21:28:16 följande:
    Prata inte om Evolutionen, Gabriella. Den begriper du inte.Du har till och med lösningen i det du skriver. Det är en evolutionärt stabil strategi att några individer inte skaffar egna barn, för att förbättra överlevnadschansen för alla barnen i gruppen. Evolution fungerar på den nära genetiska gruppen, inte strikt på individnivå.
    Fast notera att hon där säger att homosexuella har en roll i kristendomen och bibeln. Jag undrar hur hon menar.
  • Dorian Ertymexx
    Tussiluskan skrev 2007-11-17 19:58:04 följande:
    Oj, då! Det funkade inte, men så här står det:There are several possible explanations for this: Although homosexuality probably has a genetic component, much of its cause, perhaps most of it, appears to be nongenetic (Haynes 1995; Kendler et al. 2000; Kirk et al. 2000). To the extent it is not genetic, selection would not affect it. Homosexuals still have children. Sexual orientation is not an either-or trait but exists as a continuum (Haynes 1995). Those with some heterosexual orientation can still contribute homosexual genes (to the extent it is genetic; see above). And even the most extreme homosexuals sometimes have children. The most manifest heterosexuals may have homosexual tendencies, too. Homophobic male heterosexuals showed more arousal to homosexual images than did nonhomophobic heterosexuals (Adams et al. 1996). Societal condemnation of homosexuality may contribute to its genes being propagated by causing latent homosexuals to behave heterosexually. Genes for homosexuality could be beneficial on the whole. In bonobo chimpanzees, homosexual interactions are a form of social cement. It is possible that homosexuality evolved to serve social functions in humans, too (Kirkpatrick 2000). After all, social cohesion is still a main function of sex in humans. The genetic etiology of homosexuality may come from a collection of traits that, when expressed strongly and in concert, result in homosexuality; expressed less strongly or without supporting traits, these traits contribute to the robust nature of our species. The genes for these traits persist because they usually combine to make us better at survival and reproduction. Genetic factors linked to homosexuality in men apparently boost fertility in women. Female relatives of gay men, on their mother's side of the family, had more children than female relatives of heterosexual men. (Corna et al. 2004) It should be noted that the question of explaining homosexuality is not limited to humans. Homosexuality exists in hundreds of animal species (Bagemihl 1998).
    Wow. Intressant. Och jag noterar, med viss stolthet, att textförfattaren drar liknande slutsatser som jag gjort tidigare här i tråden. Jag är så smart så! ;)

Och det är roande, väldigt roande faktiskt, att homofober oftare tände till på homoerotiska bilder än icke-homofober. Det säger en hel del om vad det hela handlar om.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?