Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

emcjoh skrev 2007-11-12 11:31:10 följande:
    Skönt att det finns NÅGRA här som är klarsynta, Gabriella S, Free spirit o. jag själv antagligen.Barn som inte kommer till på "vanligt sätt" i en "vanlig" familj har det svårare på MÅNGA sätt!Hur vet jag det?Jo, är själv utlandsadopterad o. har därför EGNA erfarenheter.Skall man sedan späda på med: homosexuella föräldrar, insemination - där man inte kan få söka upp donatorn o. identitetskriser.Stackars barn, bdet verkar ju bara vara så att de vuxna tänker på sig själva o. inte på barnens bästa som det BORDE vara.Bara ngra tankar i all hast, men egoistiska vuxna behöver inte få barn. Vissa förhållanden blir det inte barn i, oavsett homo- el. heterosexualitet det är ju bara att acceptera som Guds vilja.
    Men för i helsefyr! ALLA människor har det svårt! Om man som vuxen enbart ska tänka på barnet så borde alla göra som jag och inte skaffa barn alls. Då slipper den potentiella bebben lida överhuvudtaget!

Guds vilja. Ja just det. Gud som skapade allt. Inklusive homosexualitet.
  • Dorian Ertymexx
    emcjoh skrev 2007-11-12 11:55:59 följande:
    Som adopterad med mitt eget bagage har jag MYCKET större förståelse för att två homopar skaffar barn tillsammans. Barnet får ju veta på riktigt då vem som är mamma o pappa på riktigt o. då har iaf inte jag ngt emot det bara så att ni vet.Att inte veta VEM man är, ÄR traumatiserande i allra högsta grad för många drabbade. Svårt för den som inte har upplevt det att förstå antar jag. Men det är RIKTIGT jobbigt!
    Det är jobbigt ENBART på grund av den bisarra traditionen och normen att ens föräldrar är en del av en själv. Det är inte sant, faktiskt. Du kan veta precis vem du är genom att söka INNÅT snarare än UTÅT. Du är dig själv, oavsett om din farsa var Pol Pot, Einstein eller en okänd åkerbrukare i Nigeria. Ledsen om jag låter hård, men du kan inte dra alla över en och samma kam för att du har haft det jobbigt.

Själv har jag haft det jobbigt FÖR att jag vet vilka mina föräldrar är. ALLA barn har problem, ALLA tonåringar har grava livskriser. Det är en del av livet. Har man inte ångest för att man inte är som andra så har man ångest för att man ÄR som alla andra, eller för att man tror att alla andra är normalare och man måste spela med. Det finns inga bra barndomar, bara mer eller mindre sabbade sådana.

Och då ser jag hellre att jag har en barndom som gör mig till en tolerant vuxen än en som gör mig till en fanatiker som tror att alla måste vara sociala kloner för att himmelriket ska komma.

Ja, jag är agiterad. Märks det?
  • Dorian Ertymexx
    VulgusProfanum skrev 2007-11-12 12:06:42 följande:
    Visst kan det vara så att det kan vara traumatiserande att inte veta sitt ursprung och det kan nog flera adopterade skriva under på. Men frågan är då är det ett skäl att inte tillåta adoption?Det här är ju något som man måste vara väl medveten om som föräldrar till adopterade barn.
    Heh. Jag har en bättre idé. Vi förbjuder abort, insemination etc, och tvångsupplöser alla vigslar där inga barn blir gjorda. Tvingar in dem i som inte kan få barn i heligt celibat. Det viktigaste på jorden är ju trots allt att inkvisitionsmaffian här får sin Enda Sanning uppfylld. Alla lyckliga heteropar med barn, resten bortlåsta i stränga kloster. Mord, pah, våldtäkt, bjäfs, mobba folk till döds, struntsaker, men att inte kunna få barn, DET är brott mot gud det!
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-12 12:39:13 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-12 12:27:41 följande:
    Det är inte bisarrt: det har alltid varit så. I alla kulturer. Det finns hur många sagor som helst om "mistaken identity". Jag är rätt säker på att det är inbyggt i oss.
    Inte det minsta va... Hur tror du folk höll koll på föräldrar innan man uppfann giftermål och kärnfamiljen?

Det är en effekt av en ökad materialism, där en persons ägor enbart skulle ärvas av ens äkta avkomma. Innan det fanns personlig egendom var äktenskap irrelevant, och likaså vem som var din far. Det viktiga var att du var omtyckt av gruppen, och att du hittade en förebild som passade just dig. Oavsett om denne råkade dela dina gener eller inte.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-12 12:46:02 följande:

Ja, det tycker jag faktiskt. Och precis samma problematik uppstår för övrigt, i fall där ett heteropar har använt donatorsperma - och paret senare går isär. D.v.s. antingen att mamman hävdar att barnet är mera hennes, eller att mannen vägrar att vara med och betala underhåll längre. Det finns till och med rättsfall, där mannen i det läget har begärt ett DNA-test för att visa att han inte kan vara pappa till barnet som blivit till med insemination - och då har han också blivit löst från underhållsskyldigheten.Nu har ju lagstiftarna krånglat till det ännu mer genom att tillåta äggdonation också. Man kan tänka sig vilka scener DET kommer att ge upphov till, när paren går i sär och den "intressanta" familjekombinationen inte är lika rolig längre...Och i Ryssland får man till och med göra IVF med BÅDE donerad säd och donerade ägg - d.v.s. barnet blir inte någon av föräldrarnas riktiga barn...Jag är emot att man leker Gud och går in i skapelseprocessen så här överhuvudtaget. Inget gott kan komma av det i längden.
    Jag gillar uttrycket "leker gud"... Är du även emot penicillin, moderna kor och grisar, höghus som blir allt högre och flygplan också? Modern djurhushållning bygger ju på lång tids avel och att "leka gud", höghus är ju som babels torn och att flyga är ju definitivt onaturligt på alla plan! Och hädande, att släppa ut skräp i Guds domäner! Men det kanske är OK gudalekande, eftersom det inte stör din moral?
  • Dorian Ertymexx
    emcjoh skrev 2007-11-12 13:14:19 följande:
    Vad är det för fel att bevara traditioner?Typiskt sverige höll jag på att säga....Äktenskapet har enl. tradition varit mellan man o. kvinna.Barn har fötts el. inte fötts in i det.Jag är per definition en konservativ kvinna som är hemma med mina barn för att de skall få allt jag kan ge.Varför ändra på något som redan är bra?Mina personliga erfarenheter är YTTERLIGARE en sak som gör mig SÄKER på att det jag tror på är rätt o. bra.Dorian Ertymexx: Du kan säga att alla har problem i ngn mån, men varför späda på o. såra andra människor med ditt okänsliga sätt!
    MITT okänsliga sätt! Fråga folk här i tråden (och inte bara GS och FS) vem som är okänslig och sårar, vet ja'!

Och nej. Som gammal mobbad kan jag informera dig om att det inte är skäl att bli mobbad. Mobbare letar inte efter skäl att mobba och väljer, de hittar någon som går att mobba och hittar sedan på ursäkter för att få mobbas. Mobboffret kan ha hur normala heteroföräldrar som helst. Hackkycklingen väljs ut på egna meriter, inte på vilka föräldrar denne har.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-12 13:44:36 följande:

NEI!!!!!!!Om et menneske blir født som pedofil er det fremdeles Guds vilje?? Hallo???
    Tja, gud förespråkade pedofili i GT, så varför inte...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-12 22:35:12 följande:

Det är ju inte FRAMÅT det går nu - det är ner i en tillfällig svacka. Precis som i andra dekadenta kulturer, precis före revolutinen, reformationen... Ingenting är ju nytt under solen!
    Ehm, så frihet och jämställdhet är dekadens. Jag ska genast informera ROKS om det där, så de kan agera emot kvinnlig rösträtt. Fy för dekadensen va...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-12 22:47:01 följande:

Nu är saken den, att jag har både en naturvetenskaplig och en humanistisk skolning, och oavsett vilka glasögon jag har på så är det lika uppenbart att homosexualitet är fel. D.v.s. även om jag "bara" går till naturen, Darwin och utvecklingsläran, så är det helt uppenbart att sexualiteten har utvecklats för att en man och en kvinna ska bli kära i varandra, ha sex, få barn, och tillsammans sörja för barnen tills de är stora och kan klara sig själva. Det här är självklart i alla kulturer i hela världen, alltså även dom som har en annan religion (judar, muslimer, hinduer, buddhister eller vad du vill) OCH för helt ateistiska samhällen som det Gamla Sovjet, Nazityskland och det nuvarande Kina.Det är alltså inget som du kan "skylla" kristendomen eller Bibeln för. (I övrigt får du läsa tråden, för vi har redan varit igenom det här med Bibelcitat o.s.v.)
    För att vara skolad har du typ kroniskt fel hela tiden så fort du ger dig på akademiska exempel.

De flesta högre stående djur (chimpanser, bonobos, delfiner, människor, men även en del lägre däggdjur) idkar sex för annat än prokreation. Det kan vara för sociala band, för nöje (vilket egentligen är samma sak), som problemlösning etc. Att sex enbart skulle vara till för att skaffa barn är alltså en felaktig och direkt absurd sak att påstå.

I så fall skulle vi ha en bunden parningstid som de flesta djur, inte vilja ha sex under graviditet och du borde dessutom gå fackeltåg mot alla preventivmedel, vilket jag inte sett dig göra. Lustigt...

Och du har fel i en hel del saker om andra religioner. Både hinduismen och buddismen ser sex som annat än barnalstring. Och att gamla religioner tycker att vissa saker skulle vara rätt eller fel är väl inget mått på någonting heller! De flesta religioner tyckte det var OK att bränna folk på bål av en anledning eller en annan, menar du att det också är naturligt och OK då? Alla ökenreliginer var för stening av otrogna, tycker du att det är en naturlig respons på otrohet i dagens sverige för det?

Du må ha läst, men du är inte bildad, för du ser inte kritiskt på din information, och då blir det just sådana här tankefel du snubblar på. Du försöker plocka exempel och bortser ifrån resultatet av att andra kan dra vidare på dina steg, med absurda resultat.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-12 22:55:48 följande:

Ser du inte själv det märkliga i att du inte kan förstå vårt grannlands språk..?
    Ehm, nej? Mig veterligen talar vi svenska i Sverige. Inte norska. Vi är inte bildade i norska. Men vi kan ju börja prata finska, som också är ett grannland, som dessutom har en stor minoritet i Sverige, och som lär ut VÅRT språk i sina klassrum - det är långt mer bisarrt att vi inte kan finska faktiskt.

Det är dessutom helt OT, och ett finfint försök att ducka den rådande debatten. Som vanligt.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?