Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Inget av mina 2 biobarn är döpta, och inte heller jag.

Och det är ju inte bara i styvfamiljer/adoptivfamiljer som pappan/mamman ibland väljer att lämna sitt/sina barn, utan det sker ÄVEN en hel del inom heterosexuella familjer.
    Men är det kanske mer okej då?

Att ex två kvinnor skaffar barn och, självklart, bara den ena kan bära fram arnet är inte mer konstigt än när pappan inte kan bära fram sitt barn.
    Det är för det mesta en feminin och en mindre feminin (eller som i mitt fall, jag fem, flickvän butch) och alltså ter det sig väldigt naturligt VEM i ett flatförhållande som ska bära barnet i magen.

Gabriella S skrev 2007-09-02 14:47:41 följande:

Jaså - jag tyckte du skrev förut att ni hade döpt ert barn i kyrkan. Det kanske bara var hypotetiskt, då.Det händer faktiskt att adoptivpappor överger barnet. Särskilt om felet som hindrat dem att få barn har legat hos henne, och han aldrig har velat adoptera. Men hon har genomdrivit det för att HON vill bli mamma. Och sedan har han träffat en kvinna som kunnat ge honom biologiska barn. Jag vet flera sådana fall. (Det är förståeligt samtidigt som det är synd om barnet.)Men annars, så går det inte att jämföra eftersom vanliga adoptivföräldrar inte har behövt uppleva något utanförskap under tiden familjen var hel. Feministerna påstår till och med att adoption är det mest jämlika sättet att skaffa barn på, för då "slipper" pappan "ojämlikheten" med att frun först bär, föder och ammar barnet. Är man sedan två kvinnor så måste det ju bli jättekonstigt, att den ena ska göra alla de där normala mammasakerna (som att föda och amma) medan den andra - som också ska vara en MAMMA - inte har någon del i det... Vad HAR hon för roll då, liksom..? Att en pappa inte har någon del i det biologiska är ju fullt normalt, han har inte heller några bröst som pirrar till när babyn skriker...
  • qenzo

Men eftersom homosexuallitet har funnits sedan urminnestider (även inom djurlivet) så måste ni ju även inse att det aldrig förändras heller.

Gabriella S skrev 2007-09-02 14:51:05 följande:

Free Spirit skrev 2007-09-02 12:54:30 följande:
    Mycket bra inlägg!Det är en av de givande sakerna med att läsa Bibeln (och även andra äldre skrifter), att de viktiga och grundläggande sakerna ändras aldrig! Vi blir fortfarande kära, galna av svartsjuka, föder barn som vi kan offra allt för, sörjer våra döda släktingar och vänner, kämpar om makt och status...
  • qenzo

Så generell kan man inte se livet, anser jag, eftersom du har helt endra erfarenheter än ex de jag har.
    Jag vet åtskilliga styvfamiljer som har det riktigt riktigt bra tillsammans, OCH har mkt bra förhållanden till styvbarnens övriga familjer.

Gabriella S skrev 2007-09-02 14:56:54 följande:

Nja, det där är nog en rätt naiv syn... Vet inte HUR många kvinnor jag känt, som skulle flytta ihop med nya älsklingen och allas barn tillsammans i en villa och bilda EN ENDA STOR FAMILJ.Det brukar inte dröja länge, förrän man ser villan utlyst till försäljning igen...
  • qenzo

Komplicerad...
    Den är för svår helt enkelt..
    :)

Free Spirit skrev 2007-09-02 14:58:42 följande:

Hva betyder ordet besvärlig?
  • qenzo

Nej det är det säkert inte. Vad sa han?

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 14:57:52 följande:

*Skrattar*Det är inte vad Sankt Gardell den syndige har sagt! ;)
  • qenzo

Jag betalar kyrkoskatt och lägger min röst i kyrkovalen.
    Så jag anser mig iaf ha rätten att komma med "gnäll" då jag anser att mina pengar inte stödjer ngt som eg har med mig att göra.

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:00:11 följande:

Ja, det skulle vara fördelen då med att ha gjort om Statskyrkan till Folkkyrka (vilket jag var emot). Nu kunde ju medlemmarna få bestämma då - Staten skulle ju inte ha något finger i Kyrkan längre. Men det verkar det som dom vill ha ändå? Eller i alla fall en massa enskilda människor som inte ens är medlemmar i kyrkan, som tycker att de ska ha rätt att diktera villkoren där fortfarande...Hur går det ihop?
  • qenzo

Har du verkligen ingen aning om VARFÖR de gör allt sånt där "konstigt"??
    Det är för att dra MER människor till kyrkan! För av ngn outgrunlig anledning är inte kyrkan så intressant längre, och då fixas det med djurgudstjänster, konserter och allt vad det nu månde vara.

Kanon måste jag säga!
    För jag har ALDRIG haft så KUL i kyrkan i hela mitt liv, som då jag gick på en gudstjänst/konstert och sjöng psalmer hej vilt blandat med rockmusik!
    Och ärligt talat, så LÄNGTAR jag tills det händer igen, så jag har en annan anledning än vakcra målningar för att kliva över tröskeln till Herrens Portar!

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:04:17 följande:

Fortsättning: det har blivit så många idiotiska präster i Svenska Kyrkan på senare år, som överhuvudtaget inte verkar ha LÄST Bibeln. Det finns dom som ordnar djurgudstjänster och jag vet inte allt... Jag tänker ibland på den där Monty Phyton-sketchen, med de två prästerna som försökte påminna varandra om vad Jesus hette. - You know - walks on water... (Det verkar som om de har samma problem i den anglikanska kyrkan...)
  • qenzo

Sa jag att lala har en "manlig" och en "kvinnlig"?
    Jag sa att det ofta är just så. Varför kan jag inte svara på men JAG vill inte ha en tjej som står 4 timmar vid spegeln och försöker göra sig snyggare.

Jag vill inte ha en dase just nu... kan det inte bli enklare?
    Jag blev kär i min flickvän för att hon är just HON, inte för att det saknas eller existerar en SAK mellan benen.

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:12:17 följande:

Vet du, det där som du skriver nu är också en sådan där OBEGRIPLIG grej för mig. Om man nu inte vill leva med en man, varför måste det då ändå vara en manlig och en kvinnlig i ett lesbiskt förhållande? Är det inte bättre att ta en RIKTIG man då, och slippa alla problemen..? *kliar mig i huvudet*
  • qenzo

Nej det må ju vara hänt, men bla jag har ju valt att leva fel då!
    Varför ska vi uteslutas ur samhället för att VI valt att vara lite felkonstruerade?
    För vår kunstruktion har vi ju också valt väl?

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:13:47 följande:

Nä, och det har alltid ansetts lika mycket fel. Och DET ändras inte heller (var så säker)...
  • qenzo

Hahaha ja det betvivlar jag inte :D

Free Spirit skrev 2007-09-02 15:14:43 följande:

Den er ik enkel det har mormor rett i..men hjelp er å få om hun vil..
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?