Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

*har inte läst tråden*

Självklart ska homosexuella få gifta sig i kyrkan!

• qenzo

Tja precis som med heterofolk så finns det gayfolk som också vill ha det där "drömbröllopet". Att få vara "prinsessa" för en dag osv...

wellpapp skrev 2007-08-30 20:35:01 följande:
    jag tycker absolut att homosexuella SKA få gifta sig i kyrkan, frågan är varför dom VILL det?kyrkan är ju inte direkt homo-positiv!visst finns det präster av idag som är homosexuella ochdom som är toleranta, men i själva grunden har ju den svenskakyrkan sällan varit särskilt vänlig mot gayfolk.åt andra sidan är hela våran samhällsstruktur byggd på svenska kyrkan, så då borde ju kyrkan ha följt med sverige i tiden och även våran nya samhällssyn, där vi faktiskt (många utav oss i alla fall) tycker det är okej att leva ihop som samkönade.
  • qenzo

Ja vi HBQT-människor är ena farliga ena *asg*

Jösses så vi ställer till det för kyrkan

• qenzo

So what??
    Följ evelutionen lite...

Gabriella S skrev 2007-08-31 10:37:43 följande:

Ja, det är väl nästa grej vi får se i Svenska Kyrkan. Ett "drömbröllop" med två transor i värsta prinsessbrudklänningarna, brudkronor och slöjor och vita satinskor i storlek 46...
  • qenzo

Fel?
    Fel för DIG kanske, men för mig då? Skiter du fullständigt i hur JAG mår? Jag har levt i hetero förhållanden i 20 år och nu först, då jag är 30, VÅGAR jag visa att jag faktiskt är bisexuell.
    Folk likt dig har alltså gjort så jag och många med mig, inte törs stå för vem vi är. Att vara Gay är det samma som att vara felkonstruerad och det som är FEL är väl när människor likt DIG är så dömande mot andra individer, att man sluter sig i ett skal och ljuger sig igenom halva livet.

stina84 skrev 2007-08-31 10:41:35 följande:
    Man behöver inte tycka illa om homosexuella som personer, men anse att det de gör är fel. Likaväl som man tycker att de som pundar, alkoholister osv. är fel
  • qenzo

För att Gud säger emot sig själv. Han välkomnar alla människor men ser sedan ner på sin egen kontruktion.

Varför ska man inte kunna vara kristen OCH gay?

stina84 skrev 2007-08-31 10:47:40 följande:
    Kyrkan är ju Guds hem! Varför vill man gifta sig i kyrkan som homosexuell när man vet att det står klart och tydligt på flera ställen att homosexualitet är fel!
  • qenzo

Du säger att vi gör fel, självklart måste du få tycka det.
    Men du har inte tänkt öht på hur människor som är gay ofta blir behandlade?
    Du jämför med narkomaner... Människor du ser ner på, för vem utför de felaktiga handlingar du pratar om? Jo människan.

stina84 skrev 2007-08-31 11:00:29 följande:
    Ja för mig är det fel. Däremot så är jag ingen som ger mig på homosexuella, men jag måste väl för 17 få ha min åsikt eller? Alla tycker inte likadant. Jag pratar inte om vad jag anser annars och behandlar inte homosexuella som jag möter illa på något vis. Men nu pratar vi här i ett forum och jag svarade på frågan vad jag ansåg om det. Deal with it!
  • qenzo

Ja precis och med den fria viljan, som nu Gud gav oss, har vissa valt att gifta sig i kyrkan. Vissa homosexuella har valt att i mångt och mycket följa den kristna tron. Varför är det så underligt när nu Gud skapat alla dessa människor?
    Är homosexuallitet fri vilja också?

stina84 skrev 2007-08-31 11:05:05 följande:
    Vi är alla guds barn, men han gav oss också en egen vilja!!
  • qenzo

Men är du på allvar?
    Är vi dåliga mäniskor för att vi låter oss falla för frestelsen att leva med (som i mitt fall) en annan kvinna?
    Du hade hellre önskat att alla HBQT levt i "normala" familjer och mått piss resten av sitt liv?

Gabriella S skrev 2007-08-31 11:49:46 följande:

Precis, och det där med den egna vilja är centralt när det gäller homosexualitet. Man kan inte rå för vad man KÄNNER - men man kan rå för vilka HANDLINGAR man tillåter sig. Och detta gäller även människor som dras till barn, djur och så vidare. De är inte sämre människor för att de känner så, men de är ytterst dåliga människor om de låter känslorna övergå i handling!
  • qenzo

Varför inte?
    Är det en världskatastrof att ngn kommenterar påvens hatt, när det är fritt fram att anse HBQT vara dåliga människor?

Gabriella S skrev 2007-08-31 11:57:06 följande:

Håller med - och jag hoppas att det inte sitter några katoliker här och läser nu...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?