Inlägg från: Alexiaa |Visa alla inlägg
  • Alexiaa

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S- kvinnor som har lite i huvudet rakar inte sig...hmm, vad grundar du det då?
    Det är ju som att säga att kvinnor med lite i huvudet inte använder ett rött paraply!!! Alltså vad menar du, vet du hur vanligt det är att raka sig på olika ställen av kroppen idag.
    Väldigt framstående män & kvinnor gör det idag, män rakar sig på både de ena och de andra ställena och så gör kvinnor.
    Det har ingen med iq att göra, det är en trend i samhället idag!

• Alexiaa

Stina84- Jag måste säga att det där med att missuppfatta frivilligt, jag tycker faktiskt du är svår att förstå när du skriver.
    För du skriver en sak och sedan så skriver du igen att du inte menade det så när man väl har frågat dig!
    Dessutom när jag läser mellan raderna i dina inlägg läser jag något helt annat...så ärligt, jag tycker inte man fattar just dina inlägg.

• Alexiaa

Man kan inte se på en människa om de är homosexuell, det är sterotypen som medi visar upp!
    Många är precis som oss andra, vissa homosexuella killar älskar sport och har själv spelat det och inte alls är inne på "schlager" samtidigt som vissa homosexuella tjejer gillar smink och kläder och vill vara femininina.
    Så det är en bild som media framställer mycket...

• Alexiaa

Det finns ju som sagt olika tolkningar av bibeln annars skulle det inte finnas så många kristna samfund.
    Det finns de människor som försöker helt strikt följa biblen, följa bibeln helt och hållet går ju inte i ett modernt samhälle.
    Vi har ju ändå utvecklas sedan några männiksor "hittade på" bibeln för massor med år sedan.

• Alexiaa

Jag läste igår på text tv att högt uppsatta inom svenska kyrkan vill ta bort kyrkans rätt att viga männiksor och att man istället ska få välsignas i kyrkan.
    Det gör att både hetrosexuella och homosexuella äktenskap blir likvärdiga.

• Alexiaa

Det är ett enormt bra förslag att ta bort kyrkans rätt att viga människor och istället isf ha en "välsignelse cermoni".
    Vad ska kyrkan egentligen ha med vigsel (den juridiska rätten) att göra?

• Alexiaa

Jag tror på en GUD jag också, det känns tryggt att gå i kyrkan ibland för det speglar något "högre".
    Men jag är inte så naiv så jag följer bibeln, eller tror på det mesta som står där! Den är skriven av människor på samma sätt som Harry Potter eller His Dark Material.
    Det är en saga där människor hittat på en massa saker, det speglar tiden folk levde då! Absolut inte som vi lever idag.

• Alexiaa

free spirit- Ursäkta men jag förstår faktiskt inte vad du skriver...menar inget illa men förstår inte vad du skriver.
    Vill du skriva till mig så skriv på engelska!

• Alexiaa

Jo, Desmond Tutu är verkligen en person att beundra och en person med stark karaktär och han har alltid försvarat homosexuellas rättigheter.
    Han säger tom att "- Om Gud? som de påstår? vore homofob, skulle jag inte tillbedja honom."

Det säger ganska mycket, han är trots allt en mycket känd människa! Ärkebiskop och Nobelpristagare.

• Alexiaa

Gabriella S- Tror inte du kan säga något om han är dement eller inte...han säger att han alltid kämpat för deras rättigheter.

Det finns trots allt många troende som är för homosexuella också, Desmond Tutu är bara en av dem.
    Jo, jag vet vad han blev känd för och han var med och förändrade en sak och vem säger att man inte kan förändra andra saker också.
    Varför ska jag bry mig om av Ärkebiskopen av Canterbury tycker, det är bara en person som sagt.
    Många kristna saknar Fritt tänkane och är uppfostrade med viss form av hjärntvätt (Jehovas vittnen och annat, men även många katoliker mm).
    Nu finns det ju trots allt folk som har fritt tänkane och är kritisk mot sin omgivning och jag tycker Desmond Tutu speglar det bra.

• Alexiaa

Rowan Williams, som är ärkebiskopen av Canterbury är också starkt emot skilsmässor.
    Han har också blivit arresterad efter att ha brytit sig in på en amerikansk flyplats, han är också en känd "vänsteranhängare" och har utretts av USA pga av det.

• Alexiaa

bebbe made in italy- Det finns massor med saker bibeln vart emot och saker de sagt som de idag fått tonat ner.
    Den skrevs allt för välidgt många år sedan, på den tiden var folk relativt obildade och deras syn på världen och människor var helt annan.
    Därför tycker många (faktiskt många kristna, präster, teologer) att man ska ta det med en nypa salt eftersom den skrevs i ett annat samhälle.
    Kolla bara på hur mycket ondska faktiskt kyrkan också begått genom tiden, det är ju inte heller något som stöds idag av den stora massan.
    Det är just därför de finns kvinnliga präster osv, dessutom finns det ju många homosexuealla troende personer (som är smarta människor).

• Alexiaa

Rataxes- Jo, jag vet han sagt så...han har en välidgt liberal syn på homosexualitet. Däremot så har han också fått en homosexuell troende man att avstå från att bli biskop pga av att han var homosexuell.
    Men det är en man med "nyare värderingar" och viss form av nytänkande, han är inte heller fördömande emot homosexuella alls utan har som sagt en ganska "öppen" syn.

Bebbe made in italy- Måste också säga att ta ifrån kyrkan dess vigselrätt vore egentligen det bästa, då blir det likställt för alla "par".
    De som vill får då välsignas i kyrkan istället!

• Alexiaa

bebbe made in italy- Nu talas det ju om att ta bort kyrkans vigselrätt, något som vore välidgt bra för det blir likvärdigt för alla.
    Dessutom bör ju kyrkan inte ha något med vigsel att göra eftersom vigsel är bara något juridiskt.

Men vissa inser att bibeln är skriven på en tid då folk var ganska korkade, man visste lite om sin omvärld.
    Man var rädda för oliktänkande och folk hade inget att säga till om, det är därför jag förstår kvinnliga präser osv.
    Om du inte förstår det så det en helt annan "femma".

• Alexiaa

bebbe made in italy- Nä, bibeln är inte Guds ord direkt nedskrivna!
    En fritt tänkande människa borde ju förstå att vissa termer som finns idag inte fanns då!
    Man borde ju förstå att som världen såg ut då och det sätt man trodde på inte är likvärt i dagens samhälle.
    Jo, så kan man visst säga=)! För att ge dig svar på tal.

Det finns mycket i bibeln som de tar avstånd från idag, eller åtminstone fått tonat ned för det är inte accepterad i dagens samhälle.
    Vad jag förstått är homosexualitet något som inte nämns mycket i bibeln utan vissa människor valt att "haka upp sig" på det.
    Många kristna tror benhårt på en sak för de är mer eller mindre hjärntvättade, sedan finns det de människor som faktiskt tänker själva.

• Alexiaa

Gabriella S- Ärotecken...det är väl att ta i, tycker du inte?
    Men som sagt han har en mycket liberal syn på homosexualitet, men har vissa andra brister.
    Men som sagt han ser till homosexuellas rättigheter!

• Alexiaa

Gabriella S- Bibeln säger inget om en bra föräldraroll som du skrev, jag har läst vissa delar av bibeln (mest för allmänbildning) och för intresse.
    Jag tycker inte jag känner igen mig precis i den, tycker inte heller man står för en speciell god moral...men om du tycker det får det stå för dig.

Men jag fattar ju också att bibeln är en saga, jag menar hur kan du tro att de saker som står där är sanna?
    De är ju lika mycket en saga som "Saga om ringen"...det är inte en bok att leva efter, då ska du istället läsa böcker skrivna av Dalai Lama eller någon.

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?