Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:51:09 följande:

Då är vi där igen: att något är medfött är inte detsamma som att det är naturligt! I så fall skulle alla medfödda sinnessjukdomar också vara "naturliga" eller hur?
    Heterosexualitet är också medfött. Är det också en sjukdom då, menar du?
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 20:54:33 följande:

Jag tror så här, att det bästa hade varit om vi hade kunnat arbeta för dessa människor på plats. Att hjälpa dem att leva sina liv på ett drägligt vis DÄR DE LEVER. Där de hör hemma.Först akut i flyktinglägren, och sedan genom jordbruksprojekt, bevattningsprojekt, yrkesskolor, hälsoprojekt, microlån... Sådant som Lutherhjälpen sysslar med (där jag är med). Jag tror inte att det var någon bra idé för NÅGON - varken för dom eller för oss - att flytta dem över halva jorden...
    Suck... Ja, för det är bättre för alla om varenda nation blir inavlad och aldrig utvecklas.

Fast du har en poäng... hade inte de där nedrans munk-blattarna kommit hade vi inte behövt argumentera med kristna fanatiker just nu...
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-03 21:13:23 följande:

Nei!! en skal heller ik si till sitt barn..du må ik stele, lyge eller annet som er galt. Du kan jo krenke barnet!!
    Men du skall icke heller döma. Sluta synda!
  • Dorian Ertymexx

Mikkel räv skrev 2007-11-03 21:12:58 följande:

Ni som kan mer än mig, skulle man inte kunna se homo/bi-sexualitet som en naturligt variation inom de högre djurarternas (räknar i detta sammanhang in människan där!) sexuella beteende? Eftersom homosexuella djur visat sig (nu har jag ju inte källan - men såg detta i något naturprogram (animal planet?) för något år sedan) bidra till artens överlevnad genom att dra in mat till flocken som inte deras ungar (eftersom de inte har några) genast äter upp och att de försvarar och uppfostrar flockens unga tillsammans med de biologiska föräldrarna. Vad jag minns var det ofta två lejoninnor levde ihop (och t. o. m. parade sig!) i långa förhållanden.Rent teologiskt skulle man väl kunna tänka sig att Gud vill genom de homosexuella visa på att kärlek och sex HAR en annan funktion en den rent reproduktiva.
    Japp. Vår närmaste släkting, bonobon, har ju sex som socialt kitt. Alla har sex med alla, oavsett kön. Det binder dem samman som grupp.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 23:09:23 följande:

Nej. Av det där är det endast heterosexualitet som är naturligt. Med naturligt menar jag "så som Gud och/eller Naturen har tänkt sig att vi ska leva".
    Naturen har ingen vilja eller tanke. Och kan därför inte tänka sig någonting.

Och vad gud tänkt... ja du, du kan ju försöka lista ut vad gud vill. Hädelse är det likförbenat.
  • Dorian Ertymexx
    Emmel skrev 2007-11-03 21:22:31 följande:
    Vad är det dessa partier uttrycker som är så kontroversiellt, tycker du?
    Bor vi i samma land?
    //Emmel
    En hel del. Men inget som säger att "blattar är onda", så det räknas väl inte kanske?
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-03 21:52:28 följande:

Nei..vi som ik godtar homofili..vi må bli overstyrt av lover og regler for at andre skal leve ut sin synd. Hvor riktigt er det mener du?
    En sten kastad.

Nåja. Jag, Jesus och familj förlåter dig. Gå och synda icke mer.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-03 22:31:07 följande:

Vi blir påtvunget til å måtte godta noe som går imot vår samvitighet..
    Det var två stenar det. (Undrar om någon skulle svarat Jesus samma sak när de skulle stena den där horan Magdalena.)

Notera att jag är mycket generös med vad jag tolkar som fördömmanden nu.

Men men, jag, Jesus och familj förlåter dig. Gå och synda icke mer. Igen!
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-03 22:49:54 följande:

elfingMen alt skal sirkuler rundt dere? Bare skøyer!!Der kommer det!! Eg må akseptere!!!!!! Nei!! Det gjør eg inte alls!! At andre ser anderleses på ting og ik er enig..så klart det må eg godta, men synd? Aldri!!
    Tre stenar.

Tur att Jesus och familj har oändligt tålamod (ahem, familjen är nog mindre tålmodig, som Sodom och Gomorra, syndafloden och egyptiska förstfödda kan intyga). Gå och synda icke mer.

Tur förresten att du inte är rasist. Vad jobbigt annars om du hade varit tvungen att ha en femhundrasidorstråd om hur "onaturligt" och "fel" det är med äktenskap mellan raser va...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-03 23:07:52 följande:

Det går ju inte, eftersom vigseln är en tillåtelse att börja ha sex. Äktenskap och sex hör ihop.
    Jasså? Så när nunnor viger sig med Jesus, vem ska de då kopulera med? Och om man inte kan ha sex, får man inte gifta sig då?
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?