Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Ja, absolut!

• bbpop
    stina84 skrev 2007-08-31 10:47:40 följande:
    Kyrkan är ju Guds hem! Varför vill man gifta sig i kyrkan som homosexuell när man vet att det står klart och tydligt på flera ställen att homosexualitet är fel!
    Rättelse: DU väljer att tolka bibeln homofobiskt och därför anser DU att det är fel. Det står inte klart och tydligt nånstans att homosexualitet är fel alltså är det din tolkning och din åsikt. Snälla, stå för din åsikt utan att blanda in oss andra kristna!
  • bbpop
    gudrun skrev 2007-08-31 11:33:18 följande:
    Det står många ställen att det är fel.
    Enligt DIN tolkning.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-02 12:16:32 följande:

Det har eg fått med meg, og undrer på hva som ligger bak det. Er det for å være politisk korrekt? Bli annsett som åpen folkekirke? Være ett med dagens mennesker?
    Det har nog väldigt lite politisk korrekthet att göra. Det är snarare en fråga om att man har insett att det inte finns någon som helst motsättning mellan kristen tro och homosexualitet. Bibeln fördömer inte homosexuell kärlek någonstans så varför skulle kyrkan göra det? För att det är tradition? Nej tack.
  • bbpop

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 14:45:37 följande:

För det är väl sexet som är problemet?
    Nej, det är homofoberna som är problemet.
  • bbpop

Free Spirit skrev 2007-09-02 14:56:33 följande:

Men Ordet er klart og tydligt når det gjelder forbud
    Nej, ordet är varken klart eller tydligt. Det vi menar idag när vi talar om homosexualitet är nånting helt annat än "män som ligger med män". Jag tror inte att särskillt många homosexuella ens kan relatera till den beskrivningen. Lika lite som jag själv skulle definiera mig som en "man som ligger med kvinnor".

Att biben inte nämner homosexualitet någonstans borde vi alla vara överens om eftersom begreppet inte existerade på biblisk tid och eftersom företeelsen inte heller var känd på samma sätt som idag. Det fanns helt enkelt inte i människors begreppsvärld att homosexualitet skulle kunna vara något annat än en perversion och ett avvikande sexuellt beteende. Först i mitten av 1800-talet började man tala om homosexualitet som en läggning. Alltså något man kunde födas till och som inte går att ändra på.

Vad de där bibelverserna egentligen handlar om är en tolkningsfråga och en fråga om bibelnsyn och historiesyn. Du vill tolka texten bokstavligt och hävdar därför att "män som ligger med män" syftar på samkönat sex och inget annat. Jag säger att, visst, om man tar citatet ur sitt sammanhang så kan en sådan tolkning ligga nära till hands. Men jag anser att för att förstå vad som skrivs måste man även ha viss historisk kännedom. Och satt i sin samtid kan Paulus ord antas handla om pedofili och övergrepp snarare än det vi idag kallar homosexualitet.
  • bbpop
    Rosenöga skrev 2007-09-02 23:18:40 följande:
    Är den personen homofob om han el. hon inte tycker att homosexuella ska kunna vigas kyrkligt?
    Nej, det är väl knappast själva definitionen av homofobi. Men i de allra flesta fall är det homofobiska åsikter och värderingar som ligger bakom ett sånt ställningstagande.
  • bbpop
    aroma skrev 2007-09-03 01:23:26 följande:
    Blåbärspappa: På vilket sätt är det homofobiskt att tycka att homosexuella inte ska få vigas i kyrkan?
    Ja, det beror väl på hur man har kommit fram till sitt ställningstagande. Men, som sagt var, i det allra flesta fall är det nog homofobiska åsikter som ligger bakom. Det syns om inte annat i den här tråden där de flesta som motsätter sig kyrklig homovigsel samtidigt passar på att agrumentera mot homosexualitet i allmänhet.
  • bbpop
    aroma skrev 2007-09-03 01:54:01 följande:
    Om man ser kyrkan som en klubb med regler och krav för att kunna bli medlem är det inte så konstigt att de kan utestänga vissa. Ingen skulle ju komma på tanken att gå med i Hammarbys supporterklubb och KRÄVA att de skulle heja på Djurgården. Då går man helt enkelt med i Djurgården istället. Så varför det är homofobiskt att tycka att man får rätta sig efter regler kan jag inte förstå.
    Fast nu är det ju så att de flesta av de kristna homofoberna i den här tråden inte är medlemmar i Svenska Kyrkan men ändå har en massa åsikter om vilka regler som ska gälla där. Någon skrev att hen hade lämnat Sv Kyrkan pga inställningen till homosexualitet och det tycker jag är jättebra. Ju färre homofober i kyrkan desto bättre.

Jag har varit medlem i Svenska Kyrkan i hela mitt liv och har inga planer på att gå ur. Och så länge de andra kyrkorna envisas med sin homofobiska världsbild kan jag inte tänka mig att stödja dessa.
  • bbpop
    Rosenöga skrev 2007-09-03 17:37:47 följande:
    Jag respekterar både homosexuella och kristna men blir förvånad när jag läser inläggen här. Homosexuella vill bli respekterade men jag tycker inte det visas respekt för kristna i inläggen här. Hur kan man kräva respekt när man inte kan visa det själv mot andra grupper i samhället?
    Fast det är ju inte direkt så att de kristna homofoberna här i tråden visar andra kristna respekt heller. Gång på gång skrivs det att kristna som inte är homofober inte lever efter bibeln, eller att präster i Svenska Kyrkan är okunniga och har gått en Kalle Anka-utbildning. Det budskap som hela tiden pumpas ut av de kristna homofoberna är att deras sanning är den enda rätta och att alla som inte håller med eller som har en annan bibelsyn avfärdas som mindre vetande.

Jag tycker inte att det är särskillt respektfullt.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?