Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Gabriella S skrev 2007-09-05 12:45:47 följande:

Ja, och den företeelsen är inte helt ny. På 60-talet så kallades alla barnaföderskor "fru" av personalen, för att inte de som var "fröken" skulle känna sig utpekade på salen med de andra mammorna. Men nu har man liksom vänt på det. Alla - även dom som faktiskt är gifta med en man - får höra att dom har en "partner"...Det känns utjämnande åt fel håll.
    Men, min fru är ju min partner. Hur kan det bli fel?
  • bbpop

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 13:06:28 följande:

Åh, det finns hundratals faktorer. Men kort beskrivet:Typiska tjejkläder: snäva byxor, tunika, tajta tröjor, kjol, klänning, klackskor m.mTypiska pojkkläder: Inte lika tajta byxor, inte lika tajta tröjor, absolut inte kjol eller klänning.Typisk kvinna på fest: Klänning eller en snygg glittrig topp, uppsminkad.Typisk man på fest: kostym, skjorta och jeans eller finbyxor, osminkad.Ja nu har jag försökt att beskriva en typisk bild men mycket kortfattad.Förundransvärt att du missat det här.
    Det du beskriver är ett mode och har inget med manliga/kvinnliga egenskaper att göra. Att följa eller inte följa modet är fullt normalt.
  • bbpop

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-05 13:15:19 följande:

Och ni kan aldrig övertyga mig om att det är normalt för män att gå i klänning, för tror ni det så vet jag mer.
    På vilket sätt är det onormalt? Att det är relativt ovanligt i vår del av världen kan jag hålla med om. Men onormalt?
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-09-05 13:25:04 följande:

Jo, men om din fru följer med på en firmafest t.ex., och du ska presentera henne för din chef till exempel. Säger du då: "Det här är Lisa, min partner." ???
    Nej, men jag vet ju att vi är gifta. Det kan ju inte förlossningspersonalen veta utan att fråga.
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-09-05 13:33:29 följande:

Ååååååh vad irriterad jag blir. Nej, vissa GRUNDLÄGGANDE saker ändras inte med modet. Som att män har byxor och kvinnor kjol eller klänning. Och att kvinnor också KAN ha byxor med speciella snitt, men att män under inga förhållanden kan ha klänning eller kjol.
    Det där är helt enkelt inte sant. Det finns inga grundläggande regler om hur man KAN klä sig. Kvinnor kan ha vilka byxor de vill och män kan ha kjol. Inget av det är onormalt eller fel.
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-09-05 13:47:31 följande:

Det är i alla fall ganska egendomligt!
    Men, hur mycket värderingar kan man egentligen lägga i en skjorta? Om man nu trivs i en viss typ av skjortor eller en viss typ av byxor/kjolar/linnen/mössor/whatever. Ska man då undvika dessa eftersom det enligt din definition är egendomligt att klä sig så? Det är ju bara en sjkorta!
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-09-05 22:35:32 följande:

Jaså - jag tycker mig alltid ha hört att homosexualitet är medfött. Om det bara är en kulturell grej, så borde det vara relativt lätt att fostra bort det igen, eller hur..? Och det du säger, är i så fall ett väldigt gravt argument emot homoadoptioner, för det innebär ju att barnen till de homosexuella skulle kunna ta efter det felaktiga beteendet och bli homosexuella själva...Nää-ä du. Hur isolerat du ÄN fostrade en grupp barn, så skulle killar och tjejer börja tända på varandra när kom i puberteten..!
    Jag gissar att Dorian menar att homofobi är en kulturell grej - inte homo-/heterosexualitet - och att det är meningslöst att försöka hävda ett visst sätt att leva som mer naturligt än ett annat.
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-09-05 22:56:58 följande:

Fast sådana där villkor kan man liksom inte ställa, bara för att man betalar.
    Alla som betalar medlemsavgift till en förening - och därmed är medlemmar i denna - bör också kunna ställa krav. Vilken typ av krav tycker du att man som medlem i Svenska Kyrkan ska kunna ställa på sin kyrka?
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-09-05 23:47:17 följande:

Samma IDEAL betyder inte att alla kvinnor gifter sig med en man som ser ut som Dolph Lundgren. Inte minst på grund av att Dolph Lundgren-klonerna liksom inte räcker åt alla. Utan dom flesta blir tvungna att nöja sig med en man som kanske inte är fullt så manlig som dem hon dagdrömde om i tonåren. Många kvinnor kompenserar ju makens brister genom att fortsätta att svärma för skådespelare och andra artister, som har den åtrådda manligheten, eller läsa romaner om sådana män och fantisera. Män, i sin tur, kompenserar ofta makans brister i det avseendet genom att kolla på 20-åriga bystiga flickor i porrens värld. Sedan kan den åtrå som ändå finns räcka till, om maken/makan är trevlig och bra på andra sätt. Man har gemensamma intressen och värderingar, och en tillgivenhet växer fram. Barnen stärker bandet ännu mer när de kommer och så vidare.
    Tror du på det där eller driver du med oss?
  • bbpop

Ok. För ett antal sidor sedan försökte jag diskutera bibelsyn men de inläggen blev avfärdade som OT. Men nu är det tydligen ok att diskutera simning, kopparstick och nunnekloster. På vilket sätt har det med saken att göra? Homosexuella får inte gifta sig i kyrkan därför att en simmare glider så smidigt genom vattnet och kopparstick fanns inte på medeltiden? Ja, det är väl iofs lika långsökt som att fördöma homosexualitet på biblisk grund, så varför inte...

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?