• Smajla
    Mori skrev 2007-10-30 14:40:56 följande:
    Smajla: *Nickar* Var det svårt att göra godiset? Jag är uuuuusel i köket...
    Nej, inte alls! Köp havrekuddar, värm mörk choklad i vattenbad. När chokladen smält, vänd ner kuddarna i och rör om försiktigt så att de är täckta av chokladen. Lägg ner florsocker i en fryspåse och släng ned fraskuddarna ned i påsen. Stäng till, skaka påsen och voila - så har du pudrade chokladfras! Vill du ha mängden från receptet?
  • Smajla
    Mori skrev 2007-10-30 15:08:43 följande:
    Låter som om tom jag skulle klara av det Ja tack, tar gärna receptet!
    Bilden “http://www.familjeliv.se/krypin/smajla/gallery/php57sz44.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

Pudrade chokladfras:

100 g mörk choklad
    5 dl havrefras
    1 1/2 dl florsocker

Smält chokladen i en skål över sjudande vattenbad. Rör ner havrefras och blanda försiktigt tills alla fras är täckta med choklad. Häll florsockret i en plastpåse tillsammans med de chokladtäckta havrefrasen. Knyt igne påsen och skaka om ordentligt tills alla fras är täckta med florsocker. Skaka bort överflödigt florsocker genom att lägga dem i en sil.

Mitt tips - för min del gick det åt mer florsocker än vad som stod men testa genom att ta den nämnda mängden först och se om de blir helt täckta av florsockret. Tillsätt sedan lite mer om det inte räcker. Låt dem svalna i påsen innan du plockar upp dem.
    juliah skrev 2007-10-30 15:27:59 följande:
    Smajla, så fin! Strutar verkar vara hett hihi. De är ju så användbara.
    tack! ja, de är poppis hihi!
  • Smajla
    juliah skrev 2007-10-30 15:48:17 följande:
    De där borde vara rätt nyttiga, havre och mörk choklad...
    Precis, inte värsta kaloribomben kan det väl ändå inte vara..?
  • Smajla
    Ewis skrev 2007-10-30 16:49:52 följande:
    Hmm blev något knas.Smajla:Måsta jag oxå testa att göra, fras och choklad mmm och så låter det enkelt MEN hur har du fått bitarna så jämna och fyrkantiga?
    Ja, gör det, jättelätt! De är så när jag köpte dem, havrekuddar heter de!
  • Smajla
    Karamellfabriken skrev 2007-10-30 17:10:28 följande:
    Jag vill också ha en Skarp-bräda med "vår" sång.På vårt bröllop sjöngs sången "Uti vår hage" och jag funderar på att ge fjärde versen till min make på 5-åriga bröllopsdagen."Uti vår hage finns blommor och bär.Kom hjärtansfröjd!Men utav alla du kärast mig är."Jag älskar naturligtvis min make oerhört mycket. Men jag älskar vårt barn lika mycket. Känns sista raden fel då?Eller är det att över-analysera ?
    Nej, det känns inte alls fel, hade inte du kommit på det så hade jag inte ens tänkt tanken. Vore jättevackert som skylt!
    mimmi006 skrev 2007-10-30 17:12:27 följande:
    Karamellfabriken- ja, låten går ju så !Smajla- fin strut!
    tack!
    Ewis skrev 2007-10-30 17:13:54 följande:
    Smajla:Skäms.Jag tänkte på rispuffar som man oxå brukar blanda i smält choklad.Har du hittat några fina lampor till mig
    hihi, aha! nä, har inte kollat igenom allt ännu, mår inte riktigt bra idag så det går segt Skrattande
    malins79 skrev 2007-10-30 17:43:36 följande:
    Smajla, har sparat receptet. Ska nog testa till helgen. Tror du det blir för söt med vanlig mjölkchoklad? Tänkte göra det med Saga och hon gillar nog inte mörk choklad, fast det är ju florsocker på och det är ju sött.
    Nej, jag tror inte det blir för sött men jag tyckte inte att man märkte så väl att det var just mörk choklad.. Florsockret sötade upp det lite grann, precis som du skriver.
    mimmamum skrev 2007-10-30 17:44:48 följande:
    Smajla, de där frasen ser farligt goda ut! Måste provas till jul,gillar sådant som ser avancerat ut men som är enkelt att göra! Den där apotekarskänken var ju jättefin! Ett gammalt tandläkarskåp hade inte heller varit fel men det lär man ju sällan ramla över!Kajsa, vitt är fint men silver också!
    Hihi, gooda!
  • Smajla
    mimmi006 skrev 2007-10-30 19:10:10 följande:
    Jag med! När kommer nästa nummer av Vakre Hjem...? Sköna hem var ju riktig bra igen, tack för tipset Juliah!
    6 november!
Svar på tråden Vita hem del 5