Beatrize74 skrev 2007-11-02 07:38:08 följande:
Det var någon av er som pratade om plagiat tidigare, hur man kände inför att härma andras projekt. Jag låg och funderade lite på det innan jag gick och lade mig igår. Jag tror jag känner ungefär som så här. Om man som privatperson ser "En gry og Sif"s julmatta, blir inspirerad och gör en likadan fast i filt etc. så tycker jag det känns helt ok. Så gör vi ju hela tiden. Tar intryck och gör något liknande. Däremot så känner jag att det definitivt "fräckare" att rakt av plagiera det någon annan bloggare eller "Vita hem"-are har gjort utan att fråga. Och OM man frågat, tycker jag det tillhör god etikett att säga varifrån man fått inspirationen. Här inne är ni ju två stycken som gjort en egen variant av julmattan. Nyss såg jag den på ytterligare en blogg, i ert utförande, utan att det framgick varifrån inspirationen hämtats. Och den personen fick jättemycket credit för sin fina julgransmatta. "Vad fiffigt, vad kreativt, vilken fantasi" etc. DET tycker jag är fel. Viktigt att alltid fråga och ange källa och dessutom tycker jag inte att man behöver göra eeeeexakt likadant, i alla fall strävar jag efter att göra vissa förändringar, men där är man ju olika.Exempelvis kanske jag skulle kunna inspireras av Moris söta lerfigurer, men ni känner nog själv hur fel det skulle bli om jag rippade rakt av och gjorde egna små änglar i samma utförande, utifrån att titta på hennes fotografier.
Bra skrivet men jag tror vi är fler än två.. Jag startade trenden
och sedan vet jag att VSM och Kajsa (om jag inte minns fel) hängt på..
LPW skrev 2007-11-02 09:44:50 följande:
Åh jag vill verkligen bestämma mig för tapet NU så att jag hinner få hinner få ordning på rummet nu i november (det är ett par veckors leverans). Maken tyckte bäst om den bruna (som jag tycker väldigt mycket om), men jag håller med om att den andra nog passar bättre till mitt lilla skrivbord. När det gäller skrivbordet så har färgen blivit lite lite avskavd på ett ställe och jag skall fixa till det, men skall jag då satsa på att måla om det helt i t.ex vitt?! Även stolen skulle målas om och skulle ju i så fall kunna få samma färg- vad tror ni? Vitt, svart eller kanske ett ljusgrått skrivbord och vilken tapet skall jag välja om skrivbordet får en helt nu färg? Ledsen att jag bara ställer en massa frågor, men jag kan verkligen inte bestämma mig...
påminn mig om vilka färger dina möbler har i dagsläget..