Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita hem del 5

Hmmm...är det smart att googla runt på ens makars ex? Vad jag förstår så är hans ex idag VD för ett stort bilmärke i Sverige. Gulp!!! Kanske bäst att inte säga något, han kanske blir deprimerad när han inser vilket ekonomiskt nedåtköp han gjort att gifta sig med en lärare (men troligtvis ett bättre rent känslomässigt hoppas jag)

Och ja-a...det var fjorton år sedan de gick isär. Och JA, jag har smält det. Kom bara över hennes namn av en slump nyss och blev nyfiken och googlade vidare. Dessutom har hon vunnit en hel del biltävlingar med gamla veteranbilar. Maken tyckte så mycket om bilar innan han blev ihop med mig. Han har ersatt intresset med annat idag, men ibland tror jag han saknar någon att dela passionen ihop med.

Hittade ett "webbis"foto också. Jag klippte bort henne och sade:
    "Vad tänker du när du ser det här fotografiet?"
    "Han ser ut som jag, jäkligt likt alltså"

Jag sade att det var hennes barns far och han bara:
    "Åh fan" sedan vände han sig mot sin dator igen. Hihi!

Hur det kan bli alltså!!!

• Beatrize74
    Himmelbit skrev 2007-10-21 21:19:45 följande:
    Håll i dig nu Bea!!Jag sitter och skäms under tiden som du kommer på hur jag ska möblera detta rum....Soffan och två fåtöljer är sålda (de med överdrag) - SKÖNT!!
    Oj...jag säger bara en sak:

- För många möbler fina möbler
    - För mycket beiget och vitt som gör det ljust och fint
    - För mycket ljusinsläpp

Min lösning:

- Skänk bort möblerna och pyntet, förslagsvis till mig.

Du behöver:
    - en vinröd plyschsoffa i hörnsoffemodell
    - många bokmöbler
    - lite mörkbrunbetsade fönsterfoder som raaaaamar in och förmörkar
    - ett vitt pizzavalv

Och vet du...det är din lyckodag idag. Just jag kan ERBJUDA dig alla dessa saker i utbyte! Fiffigt va?

Vem ordnar med transportfirman, du eller jag? Bara undrar liksom?

• Beatrize74
    Värsta Supermamman skrev 2007-10-21 21:29:31 följande:
    Bea: Men vad tusan!! Jag trodde att du och jag hade bestämt oss för ett byte! Ha! nu kan du glömma att vi kommer ända från gbg för att byta grejor!.
    Attans osis för min del då.....några cupcakes? Äppelkakor? Lite barnvakteri? Några smultronplantor som följer med i bytet?

Näehä...inte det... ???
  • Beatrize74

Vad säger du om det här Himmelsbit?

För att få det mer luftigt, men ändå ha plats för gäster etc. enligt det din man vill så:
    - ersätt soffbordet med fotpallarna
    På fotpallarna ställer du en stor vit eller förzinkad bricka till vardags med några ljusstakar på, en grön växt och veckans TV-tidning typ.

Den vita hinken från IKEA är fin, men den är lite för "trendig" för helheten. Kanske passar den bättre i något annat rum? Jag skulle istället kunna tänka mig något i stilen av en vitmålad "Alve" http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20059155 eller något. Juliah mfl. har ju även sittbänken med tyg ovanpå och förvaring inuti. Sittplats och förvaring i ett. Det finns ju fler möjligheter också till att få undan leksaker och annat.

Den lite lägre sittplatsen/förvaringsdelen skulle få fram mer energi i rummet tror jag, särskilt som den är framför fönstret. I rum ska man gärna sträva efter att få en öppen passage vid en eller flera fönstersidor så att man inte känner sig så inträngd. Människan strävar ju av naturen mot ljuset.

Jag förstår också om det är svårt att hitta någon annan plats för teven, men den ligger precis i "det gyllene snittet" och blicken dras mot den istället för mot de vackra detaljerna i rummet. Jag skulle föreslå en liten bioduk ovanför det vänstra fönstret, som ni drar ner vid behov (finns superbilliga nu, mycket billigare än plattskärmar) och en liten, nästan osynlig, projektor ovanför soffgruppen till höger. Nu finns det till och med i vitt och som sagt - priset har sjunkit rejält mycket, det blir vårt nästa stora inköp när utbyggnaden är klar då vi har en lite större svart i taket idag.

När det gäller den högra väggen med soffan och fåtöljerna så är de lite för "lika" varandra för att kännas som skilda enheter. När de står bredvid varandra så ser det ut som en lång hörnsoffa nästan (och det ville du väl inte ha någon, eller? Annars vet du att jag har en vinröd som nog gärna vill komma hem till dig)
    Då är frågan hur man ska "råda bot" på den känslan. Personligen skulle jag försöka få bort båda två och ersätta den ena med något i trä, kanske en gungstol eller något längst bort. Du har ändå sittplatser om du har soffan, fotpallarna och förvarings/sittbänken kvar. Något riktigt robost och inte fullt så "fluffigt" och "tygigt" skulle vara en fin kontrast till soffan just för att framhäva soffans mjukhet. En något mer "pinnig" sittlösning skulle också bättre harmonisera med det vackra trädet på väggen bakom och ännu mer skilja ut den mot det övriga rummet som en enskild del.

Om man tänker sig de förändringarna - fotpallarna i mitten, soffan till höger ihop med karmstol/gungstol/annat och så förvaringsbänken mitt emot så tänker jag mig en mindre matta som inte fullt går ut förvaringsdelen. I tanken vill man nog ha "fri passage" i rummet och att blotta golvet på vänstra sidan genom en mindre matta skulle få mer en känsla av "passage" mot den bortre delen av rummet. Det skulle också ytterligare dela upp rummet i mindre sektioner och ge varje yta en mening (förvaring/mys/egen avskildhet) etc.

• Beatrize74
    Värsta Supermamman skrev 2007-10-21 21:35:15 följande:
    Bea: Okej, jag tar dina grejor om du tar mina barn, bara tills de är rumsrena, sisådär fem sex år, eller så.. .
    Yeayeeh...that's a deal.
    "Planerar privatskola"

Några allergier jag bör tänka på när jag ställer till storkok?
  • Beatrize74
    Himmelbit skrev 2007-10-21 21:46:48 följande:
    Bea var är du med din ultimata lösning... Vill desperat ta bort bilderna!!
    Det tar ju tid att skriva en lång biiiibel ju.
  • Beatrize74
    Himmelbit skrev 2007-10-21 22:04:13 följande:
    Du är ju heeeelt underbar!!! TACK TACK TACK! Nu ska jag skriva ut dina kloka ord och sätta mig ute i rummet och fundera! Hmm, vilken sittplats ska jag då välja.. Jättegulligt av dig att du tog dig tid att hjälpa mig i mitt kaos!
    Åhhhh....blir nästan generad här ju.Generad Hoppas det funkar i realiteten och att ni ska hitta en lösning både du och maken kan trivas med.
  • Beatrize74
    Värsta Supermamman skrev 2007-10-21 22:22:19 följande:
    *åt precis ännu mer glass*Loggar ut och går och lägger mig. Vi ses nästa söndag, förhoppningsvis kommer jag inte tillbaka som " Värsta Pudelmamma".
    Natti natti gumman. Avundas dig ditt stora beslut. Du kommer känna dig så STÄRKT när du kikar hit på söndag igen!!!!

Ha en toppenvecka!!!!!!!
Svar på tråden Vita hem del 5