• Smajla
    Rosesarered skrev 2007-08-26 21:11:25 följande:
    mimmi006 > Är det så smart att slipa fanér? Jag menar ikeas fanér är så himla tunn så slipar jag kommer jag nog in i spånskivan, eller vad det nu är för skräp dom har i botten. Har för mig att en vän till mig målade sin fanér bänk i flera lager istället för att slipa.
    Jag målade vår tv-bänk (se i galleriet under vardagsrum) och slipade bara lite lätt med slipmaskin, funkade finfint!
  • Smajla
    Rosesarered skrev 2007-08-26 21:36:53 följande:
    Har nu lagt upp dagens fynd i mitt bildgalleri. Det är en egentligen en lavoar men ska användas som en hallmöbel. Funderar på att låta den vara som den är och inte måla den vit. Tycker den är charmig.Det andra är ett bord i mässing, ska byta benen.Vad tycks?
    Oerhört snygga, jättefina möbler!
    Rosesarered skrev 2007-08-26 21:28:42 följande:
    Smajla> Ditt minimuseet med ärvda ting är otroligt fint. Så vill jag få lackhyllan att se ut, gammal och sliten. Tror det är kört. Eller hur.
    Tack! Hmm, jag hade nog försökt att måla hyllan och göra den shabby chic. Går det inte är det ju bara att måla den ett eller två lager till så den blir helvit. Helt klart ett försök!
  • Smajla
    Mori skrev 2007-08-26 21:42:32 följande:
    Tror att några sånna skulle vara fina på min tavellist
    Vad kul, jag har några fler tavlor. Om du vill att jag mailar bilder till dig så är det inga problem..
  • Smajla
    Mori skrev 2007-08-26 21:55:01 följande:
    Ska kolla av ekonomin lite först Jag har satt sprätt på lite mer pengar än jag hade tänkt redan.... Ni har mycket dåligt inflytande på min ekonomi med alla era fina bloggtips
    Det är lugnt! Skulle du vilja ha en eller några längre fram igenom är det bara att fråga, jag kan göra några isf.
    Rosesarered skrev 2007-08-26 21:46:04 följande:
    mimmi006> Åh va snällt tack, jag vann dom idag på auktion. Lavoaren fick jag ge 773:-, det var många som bjöd. Men det var den värd. Brickbordet i mässing gav jag 280:-, ett riktigt fynd Var först inne på att försöka hitta ett brickbord i silver, men ändrade mig då gardinerna jag har i vardagrummet har lite guldton i sig. Så nu är jag lite splittrad igen (haha ni måste tro att jag är totalt labil) men nu vet jag inte om jag ska måla om bänken längre i vitt. Det här guldbordet kommer stå rätt nära. Och jag tycker personligen att guld och brunt är finast och vitt och silver.
    Jättebra pris, låt det stå lite och fundera så du inte förhastar dig..
  • Smajla
    Värsta Supermamman skrev 2007-08-27 12:49:55 följande:
    Nu har jag skrivit på pallen jag köpte från ikea. Hjälpa till fick det stå på den.
    vad fin den blev!

och juliahs tvättstuga är jag såå impad av, jättesnygg!
    knyttis skrev 2007-08-27 13:53:59 följande:
    Mäktiga kort Smajla!
    tack!
    gemelli skrev 2007-08-27 13:08:21 följande:
    Nu kom första domen ifrån kommunen på tomten, Bra eller Dåligt???Svårt att säga, men det var ju inte ett klockrent svar Hej! Det positiva förhandsbeskedet från oss på fastigheten Dalby 8:1 gäller även det ettenbostadshus, det står dock ingenstans hur stort man får bygga utan det är en fråga som behandlas i bygglovet.  I ett förhandsbesked kollar man huruvida en åtgärd som kräver bygglov kan tillåtas på den avsedda platsen. Så man kollar inte på själva huset, utan vikliga frågor mankollar på är vägar och vatten- och avloppsfrågan. Själv huset prövas i bygglovet. Förhandsbesked säkerställer att man får bygga ett enbostadshus på tomten. Vad detgäller närheten till vattnet, nästan hela den blivande fastigheten kommer att hamnainom strandskyddet (dvs. 100 meter), dock har Plan- och byggnämnden arbetsutskottbeviljat dispens från strandskyddet, då tomten inte är tillgänglig för allmänheten.Så placeringen är förhållandevis valfri, ev. lämpligt att lägga själva bostadshuset i linje med övrig bebyggelse i området. Lantmäteriet är den myndighet som styckar fastigheter, vilket de nu håller på att gör med denna tomt. För att Lantmäteriet ska kunna stycka nya tomter måste det finnas ett förhandsbesked från kommunen. Så att Lantmäteriet vet att man kan nytta tomten för det ändamål man vill. Jag ser det svårt att bevilja ett förhandsbesked för två tomter istället för en då man redan har en större bysamling nu. Men om du vill har saken prövad ska ansökan om förhandsbesked skickas in till oss.  Det står även föreskrivet i detta förhandsbesked att: Byggnaderna ska placeras och utformas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till landskapsbilden och tillnaturvärden på platsen.  
    lite svårt att se hela texten..
  • Smajla
    Värsta Supermamman skrev 2007-08-27 13:59:32 följande:
    Adamama: Visst är det fint! Vill gärna ha det, och om jag tröttnar är det ju inte så svårt att byta det.Jag pysslade klart mitt andra tovade hjärta häromdagen. Beroendeframkallande kul.
    jättesött!
    Värsta Supermamman skrev 2007-08-27 14:32:21 följande:
    Jag har gått och förälskat mig i den här sänggaveln. www.blocket.se/vi/13170797.htm Visst hade den blivit fin vit!
    den hade blivit supersnygg!
  • Smajla
    Himmelbit skrev 2007-08-27 20:33:30 följande:
    Godkväll på er Vita hem-vänner!Konstigt vad man kommer ifrån detta när man jobbar på dagarna - inte bra!! Tänkte visa och erkänna att jag varit en copy cat igen... (Tråkigt att fotografera på kvällen bara med blixt, men som working girl har man ju inte mkt val..)
    Oj vad snygga!
Svar på tråden Vita hem del 5