• gealach

För lång för högklackat?

Jag är 1,80. Jag älskar höga klackar.

Egentligen avskyr jag min längd, varför tänker jag inte gå in på här, men jag skulle gärna vara tio centimeter kortare eller mer. Jag tycker dock att det är snyggt med högklackade skor, mina favoriter är 9 cm höga, vilket gör mig ca 1.89. Visst, jag blir toklång, men skorna är snygga.

Så fort längd diskuteras kommer följande kommentar som ett brev på posten: "Men det är ju sååååå snyggt att vara lång!"

OK, låt oss för ett ögonblick säga att det är så, att det är snyggt att vara lång. Varifrån kommer då dessa kommentarer som jag tycker mig höra/läsa allt oftare: "Hon är för lång för högklackat", "Jag älskar höga klackar, skulle gärna ha, men jag är tyvärr för lång".

Jag får inte ihop det. Om det nu är så snyggt att vara lång, varför anses då vissa vara för långa för högklackat? Eller är det bara snyggt att vara lång upp till en viss längd? Vilken är denna längd i så fall? 1,76, 1,78, 1,80 och tre fjärdedelar?

Så, vad tycker ni? När är man för lång? Och ska man alltid hålla sig till platta skor om man är 1,80 eller mer?

• Svar på tråden För lång för högklackat?
  • Prisssan
    Jag är 182 och älskar högklackat, jag menar visserligen inte tio cm (kan inte gå i dem annars så...) Jag använder 5-7cm och min sambo som är 180 gillar det.

Varför skulle det finnas en gräns? Jag älskar (nu som vuxen) att vara lång och vill gärna framhäva det.

man är aldrig för lång för högklackat om man gillar det!
    Lycka är ett val..
  • Björkeli

Jag är 183 cm och använder aldrig höga klackar... Men det beror på att jag inte kan gå i det! Känns som om hela kroppen vajar fram och tillbaka!

Har ett par sommar skor med en liten klack, typ 4cm.

Så jag tycker att så länge du kan behärska dina 9 extra cm så ska du ha det!!

För min del handlar det inte om att en del är för långa för klackar för det finns många runt 160 cm som inte borde ha klackar...

• Lovely L

Jag är 181 cm och jag har klackar. När jag var yngre tyckte jag att jag var för lång och gick och kutade med ryggen men någonstans på vägen insåg jag väl att jag kommer inte bli kortare och det ser INTE bättre av att böja ryggen så nu har jag klackar och oj, vilka blickar och komplimanger jag får. Sträck på dig och ha klackar säger jag bara!

• Birgitta2

Jag är 1,78 och gick alltid i högklackat mellan åren då jag var 18 och 30. Sen flyttade jag till Lund och här går fanimig inte att gå i höga klackar då hela stan är belagd med kullersten. Jag blir 1,88 i mina skor och ändå känner jag mig inte jättelång.

• Silverkatten06

Äsch, vad larvigt. Självklart ska man få ha högklackat även om man är lång! Har ni långa tjejer sett denna sida föresten? www.2tall.se/

• amazonen

Någon kanske har inbillat dig att kvinnor ska vara nättare och kortare än män?
    Jag har en kompis som dumpade en jättetrevig kille för att han var kortare och vägde mindre än hon gjorde, och därför tyckte hon att hon kände sig som en flodhäst fast hon har storlek 38.(Ja, ibland är hon en idiot!)...Allting är relativt och vilken klackhöjd som är acceptabel för dig beror alltså på vem du umgås med...

• schlagerbebis

Klart du skall ha högklackat! Det är bara ståtligt & vackert med långa quinns. Var stolt & sträck på dej! Och så får du ju se till att florera bland långa, stiliga män så har du ju alla glamourpoäng hemma!

Life is not the amounts of breaths you take. Life is the moments that takes your breath away.
  • Egensinnig

Kör hårt med klackar. Man får snyggare hållning och ben. Och längden är ju upp till dig vad du känner känns ok.

Själv är jag 1.85 och använder klackar. har gått på cat-walk och lärt mig gå snyggt i 10-12 cm stilett. Så jag tycker det är viktigare att kunna gå snyggt i sina klackar än hur lång man är.
    Sträck på dig och njut av varje centimeter- det är du värd!
    Jag hade också tuff tid som yngre o led av min längd.

Mysiga Matildas mamma
  • SatuSv

Jag är 1.72 o hatar min längd,men visst kan man ha klckar ändå,snyggt till dom rätta kläderna som annars.
    jag använder högklackat när jag ska på någon fest el så.men när jag va 16-17 hade jag det varje dag.

• Nebulosan

Jag är 179cm, och köper/använder de skor som jag tycker är snygga, allt från platta ballerina till stilett- sandaler.
    Jag ser det som så, att jag är redan så lång, så då spelar några centimeter till inte så stor roll.

Svar på tråden För lång för högklackat?