• LadyK

    Studie-och yrkesvägledare-se hit!

    Hej!
    Har kommit in på ovanstående utbildning och skulle vilja veta mer om detta jobb.
    Trivs du med ditt jobb? Svår utbildning? Hur ser arbetsmarknaden ut framöver? Lön? Har man ledigt som lärarna eller vanlig semester?
    Blir jätteglad om någon kan svara!

  • Svar på tråden Studie-och yrkesvägledare-se hit!
  • sakoline

    Vad kul! Jag ska försöka söka nästa år.
    Var det hög poäng? Många sökande? Vad hade du för poäng?

  • Pink Rose

    Åh vad spännande! Jag har också kommit in på den utbildningen

  • LadyK

    Jag har precis kollat, och vet faktiskt inte hur många som sökt. Jag har bara gymnasieutbildning och arbetslivserfarenhet, tror det var 15,40.
    Skall läsa på distans i Falköping/Malmö Högskola.
    Ni andra-vart skall ni läsa? Vet ni mer om de frågor jag funderar på?

  • Pink Rose

    Jag kom in på Lärarhögskolan i Sthlm (distans) på 0.6 på högskoleprovet, vilket förvånade mig.

    När ratsit fungerade så kollade jag upp min kommuns studie och yrkesvägledare... Kunde inte låta bli Och deras löner varierade allt ifrån 22.000 till närmare 35.000 i månaden. Vet inte om det är korrekta sifforor direkt. Hade varit intressant och se något större register istället för mina snok-uppgifter

  • LadyK

    Var inne på en sida för Studie-och yrkesvägledare och kollade, men det var löner från -05. Medellönen var då 23 982:-
    Vet ni hur det är med loven då? Jobbar man eller har man ledigt som lärarna?

  • jareni

    hoppade av lhs studievägledarprogramm-05 efter två år,
    och då när vi i klassen frågade gällande ledighet på sommaren så sa de berörda lärarna att syvare jobbar och har inte betalt "sommarlov".
    vet inte hur det nu men tror att det är samma regler fortfarande.

  • sakoline

    Var det pga. något med utbildningen som du hoppade av, jareni?

  • Pink Rose

    Men det är väl lag på att man bör ha typ 4 eller 5 veckors betald semester? Tycker det hela låter konstigt om det är så.

  • sakoline

    Pink rose: Ja det är klart, någon som sagt nåt annat? Lärare är lediga under sommaren men det har de arbetat in under året. TS frågade ju om SYVarna har samma avtal men de jobbar och så har de semester som vanligt folk, menar jareni... De jobbar ju inte hela somrarna

  • LadyK

    Tack för svaret, en fråga mindre att fundera på.

  • Anonym (sofie)

    Puffar tråden. Undrar samma som trådstartaren!!!! :)

    Vad tyckte ni om utbildningen? Hur är arbetsmarknaden? Lön? Trivs ni med yrket? 

    Jag hoppas verkligen på svar :)

  • Anonym (Syv)

    Jag är verksam syv och har läst på Umeå Universitet.

    Världens roligaste jobb om man gillar skolungdomar/ vuxna som är i behov av vägledning. Det är också bra att vara införstådd med att syven har en central roll i skolan vilket kan innebära allt från att man själv behöver driva sina frågor och önskemål till att sitta som expertis med övriga barn och elevhälsa. Förutom enskilda samtal är man också ute mycket i klass och undervisar inom sitt område samt håller föräldramöten (Beroende på vilken målgrupp man jobbar med såklart).

    lönen varierar beroende på vart i landet man jobbar.
    i storstäderna går lönen ner, speciellt där utbildningarna finns. Jag bor i en mindre kommun i södra Sverige och har en lön på 38 000 som jag inte är nöjd med. Om jag ska göra en lönekarriär behöver jag flytta på mig en eller flera ggr. Jag sökte ett jobb i Gbg i våras. Blev erbjuden en heltidstjänst med lön 31. Den chefen sa att de hade 100 anställda syvar så lönen skulle då spegla kollegornas. Om det var sant eller inte vet jag inte men det var otroligt lätt att tacka nej.

  • Anonym (Syv)

    ? jag glömde svara ang semestern. Vi har rätt till 4 veckors sammanhängande semester på somrarna så tyvärr inte som lärarna. Men något som jag (av någon anledning) inte hade förstått innan utbildningen var hur låst man var till elevernas lov.

    Det är svårt att tänka att man kan ta en charter innan eller efter ex höstlovet då priserna är billigare för oftast stör det planeringen i årshjulet för mkt. Utan man har loven att spela på om man vill iväg. Givetvis trumfar föräldraledigt om man söker i tid. Men det skulle ändå vara svårt för mig att åka utanför loven då det alltid är något man behöver vara tillgänglig för.

    Med det sagt: jag älskar mitt jobb trots att skidresor och utlandssemestrar alltid bli pricy under läsåret 

  • Anonym (Syv grundskolan)

    Hej!
    Jag trivs med mitt jobb då man får träffa många unga, prata om intressanta saker (studier och yrken), kunna hjälpa eleven att hitta möjligheter och vägar på ett konkret sätt. 


    Tyckte utbildningen var väldigt intressant och rolig att gå. Man fick reflektera mycket över vad som påverkat sig själv och vad som påverkar andra i olika val, lära sig om samtalsmetodik, psykologi m.m. Hur svår den var beror nog på vad man gör det till, det kändes som att vissa la jättemycket tid på sina studier medan andra kunde jobba 100% och samtidigt klara det.

    Löner och arbetsmarknad ser ganska olika ut, i min kommun (mellanstor) ligger lönerna ca mellan 32000-43000kr.
    Jag hade inga problem att få jobb när jag examinerats och under utbildningen, men i nuläget verkar det vara få platser ute tycker jag, så det varierar väl en del.

    Jag har också en vanlig semesterperiod. I mitt fall har jag kunnat åka till fjällen mitt i en termin, men det hade nog inte beviljats ledighet mitt i ansökningsperiod till gymnasiet eller under PRAOn exempelvis. Annat att tänka på att det är en liten yrkesgrupp och kan vara ganska ensamt beroende på vart man jobbar. Arbetsvillkor, arbetsuppgifter och belastningen kan också variera ganska mycket också.


     

  • Anonym (sofie)

    Tack alla som tagit/tar sig tid att svara, det är väldigt intressant att höra era om erfarenheter, stort tack!!!! :)  det lutar åt att studera programmet även om arbetsmarknaden verkar variera..

  • Anonym (Södra Svergie)

    Finns inga lediga jobb att söka.

    För tillfället endast 24 jobb på arbetsförmedlingen i HELA SVERIGE.

    SYV är ingen skyddad titel och både vuxenutbildning, skolor, universitet använder sig av obehöriga SYV i stor utsträckning.

    skulle helt ärligt inte rekommendera utbildningen.

    Barnafödandet är lågt i Sverige och mindre barnkullar väntas k framtiden.

    Demografin innebär att många familjer är flerspråkiga vilket gör att arbetsgivare inom privat sektor gärna söker utbildade med språkkompetens inom ex. Arabiska. 


    Artificiell intelligens (AI) kommer utvecklas i tyckare snabbare tempo och kommer innebära att många yrkesgrupper ersätts med bättre informationsgivare.

    Med allt det sagt skulle jag söka en utbildning som är mer ?exklusiv? och gör en mer oersättlig. 


    Att Lärarförbundet inte lobbat för att SYV ska skydda titeln är en kraftig varningssignal. 


     

  • Anonym (Södra Svergie)

    Kan också säga att man får vara beredd att arbeta mot vuxna som målgrupp. Arbetsförmedlingen, rusta och matcha (KROM) och en målgrupp som är spridd i åldrarna från 18 till 67.

    Ska du vägleda personer i dessa spridda åldrar behöver du kunna ta människor väldigt bra. Det är lätt att bli frustrerad, trycka ner sig själv, känna sig misslyckad, dränerad och ta saker personligt när du arbetar med vuxna. Ungefär likt samtal med psykolog, men fokus på yrkesvägledning.

    Du behöver känna dig trygg i din roll som SYV. ha bra koll på arbetsmaterial för deltagare, förstå psykologiska teorier, vara uppdaterad om välfärdssystem, migrationen, A-kassa och politik.

    Du behöver på vuxenutbildningen ha koll på olika betygsystem som ändrats genom 50 år. Även omställningsstöd från CSN.

    Att arbeta i traditionell grundskola innebär hög ljudnivå, ensamhet då du inte ingår i arbetslag om inte fler SYV är på plats. På gymnasium är oftast enskilda syv ansvariga för vissa program. 

    Du kommer möta många äldre människor som ofta är trötta, blivit slitna och känner de vill lunka på. Unga och alerta människor kommer du kanske träffa på utbildningen, men i verkligheten på arbetsplatserna är medelåldern hög. 


    SYV styrs under arbetsmarknadsreformer i privat sektor och arbetsrollen kan ändras av arbetsgivare. 


    Spontana tankar från olika perspektiv! 

  • Anonym (sofie)

    Hej är otroligt tacksam för alla som svarar och alla erfarenheter och perspektiv. 

    Hur är lönen för SYV?

Svar på tråden Studie-och yrkesvägledare-se hit!