Inlägg från: Anonym (Syv grundskolan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syv grundskolan)

Studie-och yrkesvägledare-se hit!

Hej!
    Jag trivs med mitt jobb då man får träffa många unga, prata om intressanta saker (studier och yrken), kunna hjälpa eleven att hitta möjligheter och vägar på ett konkret sätt. 

Tyckte utbildningen var väldigt intressant och rolig att gå. Man fick reflektera mycket över vad som påverkat sig själv och vad som påverkar andra i olika val, lära sig om samtalsmetodik, psykologi m.m. Hur svår den var beror nog på vad man gör det till, det kändes som att vissa la jättemycket tid på sina studier medan andra kunde jobba 100% och samtidigt klara det.

Löner och arbetsmarknad ser ganska olika ut, i min kommun (mellanstor) ligger lönerna ca mellan 32000-43000kr.
    Jag hade inga problem att få jobb när jag examinerats och under utbildningen, men i nuläget verkar det vara få platser ute tycker jag, så det varierar väl en del.

Jag har också en vanlig semesterperiod. I mitt fall har jag kunnat åka till fjällen mitt i en termin, men det hade nog inte beviljats ledighet mitt i ansökningsperiod till gymnasiet eller under PRAOn exempelvis. Annat att tänka på att det är en liten yrkesgrupp och kan vara ganska ensamt beroende på vart man jobbar. Arbetsvillkor, arbetsuppgifter och belastningen kan också variera ganska mycket också.

Svar på tråden Studie-och yrkesvägledare-se hit!