• In the summertime

Vi med tidig vatten avgång

Vi fick våran pojke i v 36+3 pga av att vattnet gick av en anledning som ingen vet. Ngn mer som varit med om det och frågan jag egentligen undrar är om ni fått fler barn tidigt eller om det bara var "ren otur". Ska vi vänta oss att syskon också kommer för tidigt.

• Svar på tråden Vi med tidig vatten avgång
  • TinDa

Hej hej
    Mitt vatten gick redan vecka 15 på ena tvillingen. Sängliggandes, men sen gick vattnet igen vecka 24 på den andra tvillingen. Lyckades stanna kvar i magen till vecka 32+1 då vattnet gick för 3 gången o en fot stack ut... Läkarna kan inte förklara varför.Men har idag 2 friska pigga glada tjejer på 1½ år

Lycklig mamma til Alice & Hannah

• Gemelas

Vattenavgång v29+0 med mina tvillingar, de föddes knappt ett dygn senare. De hittade ingen anledning till varför det skedde så tidigt förrutom att de var två som skulle samsas om platsen i livmodern. Nästa gång (om det blir fler barn) får jag komma direkt till spec-mvc för säkerhets skull. Min ena tvilling var oxå på väg ut med fötterna, det blev akutsnitt.

• Ninde81

Började med hög vattenavgång i v.33+4
    Fick våran kille förra fradagen 060707 i v.35+6.. :)
    Blev igångsatt för att mitt infektionsvärde stigit..

• Simben

är oxå orolig över detta då jag fick min flicka i vecka 31+6 efter vattenavgång som dom inte kunde hitta nån orsak till. försökte hålla henne kvar men det gick inte. Nu är jag gravid igen och tänker mycket på detta. Men jag är bara i vecka 9 än så länge men mina tankar ligger redan där och gror om att jag verkligen vill gå tiden ut denna gång. Är skitorolig över att det känns som som om dom flesta som får för tidigt en gång får det igen men det kanske bara är för att man läser här inne det verkar så

• UWO BaraJag

Vattenavgång och teckenblödning v 30+6. Partiell placentaavlossning med dåliga hjärtljud på bebben slutade i akutsnitt v.31+4.

Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • UWO BaraJag

...inga andra prematura barn (förutom pojkens tvilling då..)

Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • NicoFina

Mitt vatten gick i v. 30 +2 och 30+4 så bajsade Neo i vattnet så han fick komma ut.
    Han är nu i v.32+5 och vi ligger fortfarande på SÖS neo avdelning.

• Mjusch

Med första pojken gick vattnet 35+5. Föddes 36+0.
    Andra pojken gick vattnet 35+3, föddes samma dag.

• Emmen82

vattenavgång i v.32+3. födde sonen dagen efter å läkarna trodde det berodde på GBS-bakterier. har man dessa så börjar tydligen alltid förlossningen me vattenavgång.. blir det fler barn så kommer jag förmodligen få äta antibiotika för GBS. till er som e gravida me andra barnet-be att dom kollar detta! min lilleman fick hjärnblödning troligtvis pga för tidig födsel=pga bakterien..:(

• Simben

Emmen82; men kollar dom inte upp om det var gbs om man föder för tidigt? Så man isåfall vet att det var pga det? Jag fattade det som om dom kollade infektioner och sånt men att dom inte kunde hitta några sådana. Men dom kollade kanske inte just GBS?

• Emmen82

simben: hm vet inte riktigt hur d funkar egentligen.. dom sa bara t mej att jag hade positivt på gbs-test å att det förmodligen va därför jag födde för tidigt. men d kanske e som du säjer att dom alltid kollar sånt-jag vet faktiskt inte. konstiga va att dom inte sa att jag hade gbs innan jag frågade lite mera "ingående" (typ 2v efter förl.) så hade jag inte frågat så hade jag inte vetat det.. först sa dom bara att dom inte visste-lite dåligt för sånt vill man ju veta!

• Mjusch

Jag hade också GBS. Helt säkert vid andra graviditeten. Förmodligen vid första också, men då kollade dom aldrig. Fick antibiotika under förlossningen.

• Simben

vem vet..då kanske jag oxå hade det men då tycker man ju det är konstigt att läkaren som ville prata innan jag skrevs ut från BB frågade mig om massa saker som bla om jag visste varför hon kom för tidigt eller om min mamma fått för tidigt, om hur jag haft det på jobbet osv. Jag menar var det gbs borde dom ju veta att det kunde vara anledningen eller? Jaj..man lär väl aldrig få veta kanske...

• Emmen82

simben:nä ibland känns d som dom inte kollar så noga.. konstigt att dom fråga hur du hade d på jobbet för t mej sa dom att det inte finns nåt man själv kan göra för att bebisen ska komma ut tidigare (frågade för jag va rädd att d va mitt"fel" pga stress, motion el liknande..) dom sa att d inte funkar så utan att d e bebisen elr mammans kropp som bestämmer! klart att om man har nån djup depression el röker/dricker å allmänt misshandlar sin kropp så e d väl en annan sak..!

• Ängeln Casper

För mig gick vattnet i v.15 men upptäcktes v.28 av sjukvården.
    Min Casper föddes v. 30 +2. Historien om vattenavgången och Caspers öde finns att läsa på min press..........
    har ni frågor så är det bara att fråga........

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
  • Mangoglass

Min flicka, som föddes 2002, föddes i v 34+3 pga tidig vattenavgång. Vi vet inte varför (även om jag har min egen terori). När jag var gravid med lillebror, född 2006, tänkte jag mycket på att han också skulle komma tidigt. Jag tog några extra urin och blodprov men behövde inte besöka spec mödravården. Nu blev det i stället så att jag gick över tiden v 40+4 och jag hann verkligen bli trött på att vara gravid denna gången. Jag hade en jättebra barnmorska som jag pratade med genom hela graviditeten (speciellt kring v 34).

• Muppsan

Mitt vatten gick i vecka 34+4 - 4½ timme senare var sonen född.
    Hade inga känningar innan utan det kom som en hastig överraskning! Flört
    Har inte fått några förklarningar på varför han kom så pass tidigt, och lite oro känner man ju inför att skaffa barn nummer 2.

Why should it be so bad to be bad when it's so hard to be anything at all?
  • petitelle

Hur har det gått? Har du fått fler barn? Hur var graviditeten i så fall?

TinDa skrev 2007-07-11 11:41:12 följande:

Hej hej

Mitt vatten gick redan vecka 15 på ena tvillingen. Sängliggandes, men sen gick vattnet igen vecka 24 på den andra tvillingen. Lyckades stanna kvar i magen till vecka 32+1 då vattnet gick för 3 gången o en fot stack ut... Läkarna kan inte förklara varför.Men har idag 2 friska pigga glada tjejer på 1½ år

Lycklig mamma til Alice & Hannah

Svar på tråden Vi med tidig vatten avgång