• Toppstenen

VIlket MVC i Stockholm?

Hej, plussade i förrgår och ska kontakta ett MVC. Är visserligen i vecka 5+4 men i Stockholm får man vara ute i god tid om man vill få plats... Vilket ställe rekommenderar ni andra som bor i stan? Jag bor på Kungsholmen så det naturliga vore väl Serafen, men jag funderar också på Mama Mia eller Barnmorskorna Gamla Stan.
    Tips, synpunkter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-07 23:41:23:
    Uppdatering: skrivit in mig på Mama Mia nu. Höll på att få vänta till slutet av augusti (ringde i torsdags) men lyckades få en återbudstid i början av augusti. Om, om, om (törs knappt erkänns för mig själv att det hänt) jag kommer att kunna utnyttja tiden så återkommer jag med rapport!

• Svar på tråden VIlket MVC i Stockholm?
  • bakabakalitenkaka
    tjej mamman skrev 2007-06-28 10:11:55 följande:
    Jag gick på Munkbron i gamla stan och jag var inte nöjd,tyckte att barnmorskan hade en sån nonchalant attityd.
    Kommer du ihåg vilken BM du hade? Vad hon heter alltså?
    Bf 2007-12-07
  • Sterna

Val av MVC i dag handlar, speciellt i Stockholm, om vart du vill föda.
    Väljer du vanligt MVC så får du föda på det sjukhus du tillhör beroende på vart du är mantalsskriven elelr det finns plats.
    Vill du föda på BB Stockholm ska du välja en privat MVC som har kontrakt med BB Stockholm. Vilka det är ser du på www.bbstockholm.nu
    Vill du föda på Södra BB ska du gå på MVC hos dem - telefonnummret finns på www.sodersjukhuset.se
    En del MVC har även kontrakt med vanliga förlossningen på Danderyds sjukhus och då hamnar du på patienthotellet efteråt isf på vanliga BB avdelningen.

• mysundown

Även fast man inte bor i storstockholm, får man välja tex Mamma Ma på söder då också?

Många verkar tycka att dom var bra nämligen Hoppas någon vet.

• Sterna

mysundown
    Jag har bott i Järfälla och Upplands-Bro och gått på MamaMia så det är inga problem.

• Stella 79

Någon som har erfarenheter av Södermalms MVC (Barnängsgatan) som hör till SÖS? Jag har pratat med dem i telefon och de verkade trevliga så jag har tänkt gå där... Erfarenheter någon??

• Gable

Stämmer inte riktigt. Bor man i Sthlm har man rätt att välja vilket sjukhus man själv vill föda på. T ex jag hör till KS men vill föda på DS. Det är inga problem för mig att få föda där, bara de har plats. Det kan även vara så att det är fullt på sjukhuset man tillhör och då blir man hänvisad till ett annat sjukhus.

Jag går hos en BM som är knuten till BB Stockholm, men jag kommer i alla fall inte att föda där, av vissa personliga orsaker.

Sterna skrev 2007-06-28 13:37:25 följande:
    Val av MVC i dag handlar, speciellt i Stockholm, om vart du vill föda.Väljer du vanligt MVC så får du föda på det sjukhus du tillhör beroende på vart du är mantalsskriven elelr det finns plats.Vill du föda på BB Stockholm ska du välja en privat MVC som har kontrakt med BB Stockholm. Vilka det är ser du på www.bbstockholm.nuVill du föda på Södra BB ska du gå på MVC hos dem - telefonnummret finns på www.sodersjukhuset.seEn del MVC har även kontrakt med vanliga förlossningen på Danderyds sjukhus och då hamnar du på patienthotellet efteråt isf på vanliga BB avdelningen.
  • Fröken NollÅtta

Jag har gått på Mama Mia och kan inte rek dem, möttes av nonchalans jag inte vill att nån ska behöva uppleva.

Barnmorskorna i Gamla Stan var så mycket bättre, men jag skulle nog välja Södra BB där du även föder sedan. Man har ingen garanterad plats på Södra BB som på BB Stockholm och har du heller ingen normal förväntad förlossning så får du varken föda på Södra BB eller BB Stockholm.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Allram

Appropå denna tråd: Jag har fått inskrivning på Mama Mia söder hos en BM som heter Ann Tiits. Någon som har erfarenhet från henne?

• Tjet

Stella 79; jag går på Södermalms mvc, barnängsgatan, och är jättenöjd. Trevligt bemötande, och de har hjälpt mig med ett extra vul när jag var orolig. Så jag kan rekommendera dem.

• fiffiluran

stella 79- barnängsgatans mvc är prima! min bm pirkko är jättebra och övriga verkar trevliga också, rekommenderas!

Svar på tråden VIlket MVC i Stockholm?