• Sterna

VIlket MVC i Stockholm?

Val av MVC i dag handlar, speciellt i Stockholm, om vart du vill föda.
    Väljer du vanligt MVC så får du föda på det sjukhus du tillhör beroende på vart du är mantalsskriven elelr det finns plats.
    Vill du föda på BB Stockholm ska du välja en privat MVC som har kontrakt med BB Stockholm. Vilka det är ser du på www.bbstockholm.nu
    Vill du föda på Södra BB ska du gå på MVC hos dem - telefonnummret finns på www.sodersjukhuset.se
    En del MVC har även kontrakt med vanliga förlossningen på Danderyds sjukhus och då hamnar du på patienthotellet efteråt isf på vanliga BB avdelningen.

• Sterna

mysundown
    Jag har bott i Järfälla och Upplands-Bro och gått på MamaMia så det är inga problem.

• Sterna
    Gable skrev 2007-07-02 12:27:01 följande:
    Stämmer inte riktigt. Bor man i Sthlm har man rätt att välja vilket sjukhus man själv vill föda på. T ex jag hör till KS men vill föda på DS. Det är inga problem för mig att få föda där, bara de har plats. Det kan även vara så att det är fullt på sjukhuset man tillhör och då blir man hänvisad till ett annat sjukhus.Jag går hos en BM som är knuten till BB Stockholm, men jag kommer i alla fall inte att föda där, av vissa personliga orsaker.
    Nu är de sjukhus jag tog upp privatägda och därför gäller iten de vanliga reglerna.
    Du måste uppfylla vissa kriterier för att överhuvudtaget föda där men har du väl fått en plats så är du garanterad plats. Oavsett hur många som är inne och föder samtidigt.
  • Sterna

Gable
    Tog även upp Danderyd som är privatägt av Praktikertjänst.

• Sterna

Fröken NollÅtta
    Sorry, Danderyds Sjukhus AB drivs i bolagsform med vinsttänk i stället som andra sjukhus som får en budgett av landstinget.
    Även om själva bolaget ägs av landstinget.

Det är BB Stockholm som är ägt av Praktikertjänst.

Svar på tråden VIlket MVC i Stockholm?