• Future

Ålder vid äggdonation

Hej! Jag har en liten fråga till alla kloka gummor här inne. Vi ska med hjälp av ÄD försöka utöka vår lilla familj efter sommaren och det känns verkligen spännande.

Jag har också en kompis som också är i liknande situation och som ska försöka pröva en till IVF med sina egna ägg och sedan pröva med donerade ägg. Men till saken hör att hon mellan "IVF" och ÄD vill vänta 1-2 år så att hon mentalt kan vila ut. Men jag sa att det är ju bättre att inte vänta så länge för chanserna är något bättre ju snarare hon gör det. Men hennes doktor har sagt att åldern inte har NÅGON betydelse vid ÄD. Kan det verkligen stämma? Hon fyller ju också snart 40 liksom jag. Och jag har förstått det som att det kan vara lite mer komplicerat med slemhinnorna ju äldre man blir? Men jag kanske har fått det om bakfoten? Tacksam för svar eftersom jag dels är oroad för min kompis om hon väntar flera år och sedan får reda på att chanserna är sämre, dels för att jag kanske har gett fel info?

• Svar på tråden Ålder vid äggdonation
  • Future

Tack för era svar. Jag ska försiktigt be henne att iaf fråga fler än en läkare innan hon bestämmer sig för att vänta. Hon blev lite irriterad över det jag sa (att jag inte trodde att det var bra att vänta pga slemhinnor, ålder), men det är väl bättre att jag som hennes vän ber henne att även se de "obehagliga sanningarna" och att hon blir arg på mig, än att hon väntar oss sedan ångrar sig när det är för sent tänker jag.
    Tack igen!

• Future

Hmmm... Kankse spelar åldern ingen roll? Jag ska nog rekommendera henne att ställa en direkt fråga till flera läkare så att hon får korrekta svar.

• Future

Tack alla för era svar. Ska på ett försiktigt sätt prata med min kompis så att hon får ta del av er information.
    Tack!

Svar på tråden Ålder vid äggdonation