• Future

Ålder vid äggdonation

Hej! Jag har en liten fråga till alla kloka gummor här inne. Vi ska med hjälp av ÄD försöka utöka vår lilla familj efter sommaren och det känns verkligen spännande.

Jag har också en kompis som också är i liknande situation och som ska försöka pröva en till IVF med sina egna ägg och sedan pröva med donerade ägg. Men till saken hör att hon mellan "IVF" och ÄD vill vänta 1-2 år så att hon mentalt kan vila ut. Men jag sa att det är ju bättre att inte vänta så länge för chanserna är något bättre ju snarare hon gör det. Men hennes doktor har sagt att åldern inte har NÅGON betydelse vid ÄD. Kan det verkligen stämma? Hon fyller ju också snart 40 liksom jag. Och jag har förstått det som att det kan vara lite mer komplicerat med slemhinnorna ju äldre man blir? Men jag kanske har fått det om bakfoten? Tacksam för svar eftersom jag dels är oroad för min kompis om hon väntar flera år och sedan får reda på att chanserna är sämre, dels för att jag kanske har gett fel info?

• Svar på tråden Ålder vid äggdonation
  • Sleepingbeuty

Även vid ÄD så finns det en större chans ju yngre man blir.dels för att man börjar producera mindre östrogen efter 40, samt att andra saker kan göra det svårare. Jag som hållt på i 5 år!! Skulle inte vänta en enda dag om jag närmade mig 40. allt tar tid med kontakt med klinuiker och behandlingar och tiden rusar iväg.Så hon SKA INTE VÄNTA!! Säkert fler som håller med mig: så dina råd har varit riktiga. Kram på dig!

• Maria 2

tror inte jag är nån klok gumma men....
    I örebro är åldersgränsen 40 år. Och då gäller alltså att man börjat utredningen innan man fyllt 40..när man sedan får göra ÄD är en annan sak.

• Maria 2

Nä jag skulle heller inte vänta...är rädd att min kropp ska hinna lägga av helt innan man kommit fram i kön. Nästa steg är väl att äggen fäster på mig......jag är 39 och i början av klimakteriet.producerar liiite ägg ...ibland

• Kansas18

Jag skulle inte heller vänta, beroende på var hon vill utföra ÄD kan kötiden vara riktigt lång. Det kan även bli så att hon behöver flera försök om det alls går. Det är ju svårt att säga hur någon annan ska göra men ge råd det kan man ju. Det är ju konstigt att en läkare kan säga så bestämt att åldern inte påverkar. Jag skulle kanske råda henne att prata med någon fler läkare för att få deras åsikt och då någon som verkligen är insatt. Hon borde få kunna prata med någon av läkarna på sjukhusen där man utför äggdonation. Lycka till både till dig och din kompis! Hoppas vi får höra hur det går.

/Kram K

• snöstjärna71

Förutom att det kanske är svårare att bli gravid även med ÄD när man är äldre är det ju alltid större risker med graviditeten som sådan ju äldre man blir. Oftast går det ju bra, men alltså större risker för komplikationer både för mor och barn.

• Future

Tack för era svar. Jag ska försiktigt be henne att iaf fråga fler än en läkare innan hon bestämmer sig för att vänta. Hon blev lite irriterad över det jag sa (att jag inte trodde att det var bra att vänta pga slemhinnor, ålder), men det är väl bättre att jag som hennes vän ber henne att även se de "obehagliga sanningarna" och att hon blir arg på mig, än att hon väntar oss sedan ångrar sig när det är för sent tänker jag.
    Tack igen!

• Tagetes66

Jag har fått samma information, nämligen att chanserna att lyckas vid ÄD inte påverkas av åldern. Jag går på en klinik i Finland.

• Future

Hmmm... Kankse spelar åldern ingen roll? Jag ska nog rekommendera henne att ställa en direkt fråga till flera läkare så att hon får korrekta svar.

• isisisis

Jag har fått informationen att åldern inte har så stor betydelse vid ÄD.
    Men det blir kanske svårare ju äldre man blir? Det vet jag inte.
    Men att det är lättare att bli gravid om kroppen är i trim.

• Pantern2

Hej!
    På EGV kliniken säger de att chansen är 20% om man är över 45 år statistiskt. Nu skall man inte alltid tänka statistik, alla är ju individuella. Men hur längre tid du väntar, hinner ju kroppen få en massa besvär, som diabetes, hjärtproblem mm. Och Sleepingbeuty har rätt med Östrogenet. Du producerar inte längre östrogen i min ålder, 48 år. Så jag tar nu en mycket hög dos. Så vänta inte! Mina år efter 40 har rusat fram.

• Pantern2

Jo tillägger lättare om kroppen är i trim, äta rätt, undvika kaffe, cocacola och alkohol, cigaretter, träna lagomt, yoga, simmning och akupunktur är bra. Undvik också socker och vitt mjöl. Mycket grönsaker och frukt gärna ekologiskt.

• Future

Tack alla för era svar. Ska på ett försiktigt sätt prata med min kompis så att hon får ta del av er information.
    Tack!

• Fiaflopp

JA gör det för det finns olika åsikter om detta även hos läkare har jag också fått märka,ena säger si och andra säger så så jag skulle aldrig våga chansa på att vänta...

Svar på tråden Ålder vid äggdonation