Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

Moderatortråden

Du är för liten,

"Vi tycker inte att inlägget innehåller någon förseelse av betydelse" betyder just att det inte innehåller någon förseelse.

Har du fler synpunkter på den formuleringen får du vända dig till Patrik. Det är nämligen han som skrivit texterna till automeddelandena. Ibland går vi moderatorer in och ändrar eller förtydligar i dessa men för det mesta låter vi dem vara.

Angående dubletter:
    Ja det verkar som om äver de automatiska meddelandena kan drabbas av dubblering när de skickas.

Frågan om anonymiteten hittar du svar på i reglerna för detta:
    "Postar man en ny fråga om sådant som det inte finns synnerliga skäl att vara anonym för gör det att anonymfunktionen dras in i en vecka. Om det upprepas får man anonymfunktionen indragen i en månad. Därefter blir det permanent."
    (Regler & Policy)

• Roisin Dubh

CB72,

Dessa tekniska frågor är faktiskt sånt du måste vända dig till Patrik med om du vill ha ordentliga svar. Vi moderatorer ansvarar bara för modererandet av forumets trådar och inlägg.

När vi diskuterade dina dublettinlägg så var det stora fel åtgärdat som för en vecka sedan fick hela forumet att generera dublettinlägg. Att det felet är åtgärdat betyder inte att det kan finnas fel som gör att meddelanden skickas dubbelt.

Jag har aldrig heller påstått att det inte kan bli dubletter av inlägg även nu. Det har det alltid kunnat bli. Om man av någon anledning uppdaterar sidan när man skickat ett inlägg så skickas det igen. Så om man får upp ett felmeddelande och försöker uppdatera flera gånger så kan det bli väldigt många dubletter. Det var detta som hände förra veckan då ALLA fick felmeddelande efter att ha skickat inlägg. Det var där felet låg, dublettinläggen var alltså bara en bieffekt av felet.

Det jag ifrågasatte med dina puffar var att du skrev att du fick trycka två gånger för att få iväg vilket inte längre går. Förut kunde man detta och det var också ett onödigt upphov till dubletter så Patrik såg till att spärra så man bara kan trycka på knappen en gång. Om sidan är seg och inget händer så är knappen åtminstone gråmarkerad och man kan alltså inte trycka på den igen.

Sedan undrade jag om det inte var så att du trots allt skrivit fyra olika puffar eftersom antalet punkter var olika i inläggen? Så kan det ju inte bli om det är dubletter pga uppdatering. Då borde de ju varit identiska allihop, inte sant.

• Roisin Dubh

En liten rättning:
    "Att det felet är åtgärdat betyder inte att det INTE kan finnas fel som gör att meddelanden skickas dubbelt." ska det stå

• Roisin Dubh

Nu har jag bättre svar på just meddelandedubletterna. Det ÄR ett fel och tydligen gäller felet att man får ett meddelande per rapport vilket inte ska ske. Man ska ju bara få ett. Detta fel uppstod samtidigt som förra veckans fel men Patrik har inte hunnit åtgärda det här. Det är alltså inte dubletter som uppstått på samma sätt som de i inlägg och trådar utan är ett fel någonstans i FLs rapportsystem.

Om min förklaring blev svamlig nu beror det på att jag är grymt trött just nu och borde lagt mig för länge sedan. Så eventuella oklarheter får redas upp när jag kommer hem från jobbet imorgon. Nu är det sängen som kallar.

• Roisin Dubh

Nja, något filter är det inte. Vad jag vet finns inte längre något sånt ordfilter här. Numera är det moderatorerna som agerar filter.

Patrik, tackar för klargörandet. Jag har försökt förklara detta ett antal gånger (även i denna tråd tror jag) men det är som sagt inte det lättaste att sätta på pränt.

När du ändå är här, kan du kolla vad som kan tänkas fela med CB72s inlägg?

• Roisin Dubh

Kajsan, det är inte så lätt att svara entydigt på detta för det är en fråga som varje moderator personligen får ta ställning till. Naturligtvis kan ju ingen tvingas att be om ursäkt.

Jag har aldrig fått något större beslut hävt (inte än, peppar peppar ) men vid något tillfälle har jag själv haft kontakt med en vars anonymitet blev indragen felaktigt pga att jag gjort ett fel och då har jag bett om ursäkt i anslutning till att jag bett Patrik häva rapporten.

Annars kan jag tänka så här:
    Det är sällan någon får höra en ursäkt från de som betett sig fel i forumet och fått inlägg borttagna. De får sitt meddelande med eller utan varning och så är det bra med det. Allt är så opersonligt. Gör en moderator fel och redaktionen häver beslutet så får ju inläggsskrivaren rätt och moderatorn får meddelande från redaktionen. Det sker oftast ingen direkt kontakt mellan moderator/inläggsskrivare och därför finns det heller inget självklart tillfälle att be om ursäkt.

Som sagt, det är väl upp till moderatorn ifråga hur man vill göra.

• Roisin Dubh

Korallen,

Jag kan inte svära till hundra procent men jag TROR att det inte längre finns ett ordfilter. Patrik får komma med klarhet i den saken också.

Jag hoppas åtminstone att det inte längre finns. Jag var en av de som tjatade bort det eftersom filtret ställde till med massa bekymmer för oss medlemmar. Ord som dubbelmacka och käften trollade bort ett helt vanligt inlägg om smörgåsar.

• Roisin Dubh

Bamse04, det finns inga regler mot företeelsen men visst kan det vara jobbigt (skrev just under på det i irritationstråden)

• Roisin Dubh

Monstermoster,

Hm, det verkar som du råkat ut för samma problem som CB72 (se längre bak i tråden). Tyvärr kan inte moderatorerna hjälpa till med detta utan det är en teknisk fråga som du måste kontakta redaktionen med.

info@familjeliv.se

/Moderator

• Roisin Dubh

Här har vi ju det ypperliga beviset på gisslet med "Anonym". Ingen vet vilken anonym som är vilken och missförstånd uppstår lätt. Vem skulle vilja ha ett helt forum där "Anonym" svarar på "Anonyms" inlägg i "Anonyms" tråd? Extremt trist eller hur?

Jag har just tjatat mig blå i denna tråd om saken.
    www.familjeliv.se/Forum-5-98/m2395438.html

Svar på tråden Moderatortråden