Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

Moderatortråden

giz, tillsägelse = varning

Åtminstone så använder Patrik benämningen tillsägelse när han menar varning (han som formulerat automatiska meddelandena).

Har du fått många tillsägelser ligger du alltså pyrt till!

• Roisin Dubh

Ta en Toy, gix!

Det räcker gott och väl med att hålla dig i skinnet. Om en medlem drar på sig tre varningar inom 6 mån så "blinkar röda lampor" hemma hos Patrik. Det finns alltså ett automatiskt alarmsystem som säger till när någon ligger illa till. Då tar redaktören på sig glasögonen (om han har såna) och granskar medlemmens närvaro här och beslutar om han/hon har gjort sitt eller kanske ska få en extra chans.

Så om det var länge sedan du fick varningarna så har månader passerat och risken krypmper att du ska väcka alarm med "tre inom ett halvår".

Du är för liten,

Det lät jättekul det där! *nyfiken* Jag missade den men det är säkert någon annan moderator som fått klia sig i huvudet.

• Roisin Dubh

Få inga idéer nu giz!

• Roisin Dubh

På tal om troll. Jag bara väntar på när trollrapporterna börjar ramla in om Militant Cannibal. Han har redan fått minst ett inlägg borttaget och det skulle inte förvåna mig om det blir fler.

Innan alla lynchar mig för att jag hänger ut en medlem på detta viset så vill jag bara klargöra att det här "trollet" råkar vara min storebror.

*kryper in i skamvrån*

• Roisin Dubh

Riktlinjerna här är att vi inte vidtar åtgärder förrän puffandet uppfattas som störande av allmänheten. FL är annars ett "puffvänligt" forum. Den tråd du puffade i var dock en smula överdrivet, CB72, så någon tyckte väl att det behövdes sägas ifrån.

Fast om jag gissat rätt så var minst ett par av puffarna dublettinlägg?

• Roisin Dubh

Bamse04,

Man har ingen skyldighet att göra det men naturligtvis är ju vi moderatorer tacksamma för den hjälpen.

• Roisin Dubh

Bebis,

Det är många regler som behövs "fästas i forumet" för att medlemmarna ska ta till sig dem. Detta är inget undantag.

Dessutom tror jag inte att Patrik vill att hans forum ska förknippas så starkt med just troll. Det är nog bättre att tiga ihjäl dem men det är svårt så länge folk svarar och matar dem.

Tyvärr vågar jag ge mig på ett svar på frågan "HUr länge ska alla spekulationer om troll få gå obemärkt förbi??"

Svaret är: Så länge troll förekommer på sajten. Trist men sant!

• Roisin Dubh

Xerxez och CB72,

Precis som MuminMy redan påpekat så är era frågor fall för redaktionen då det rör enskilda ärenden. Man har alltid rätt att överklaga om man har synpunkter på något en moderator åtgärdat.

Jag vill ändå svara lite kort angående era inlägg som togs bort.

Reglerna här handlar i mångt och mycket om god netikett. Det innebär bl.a. att man tar seden dit man kommer och visar varandra respekt på olika plan.

I Xerxez fall handlade det om en tråd där flera inlägg blivit rapporterade av samma orsak men där enbart några gick över gränsen för vad som kan anses vara god netikett. Det är inte fel i sig att citera något ur en annan tråd men det får inte göras på ett sätt som får en annan medlem här att känna sig förlöjligad. Din kommentar kopplat till det citat du plockat ur en annan forumstråd gjorde just detta. Inlägget du citerade hade ingenting att göra med den diskussion som du förde, därför kan det inte anses lämpligt heller.

CB72, din kommentar bröt mot en av de mest grundläggande reglerna här:

"- Att du respekterar andras åsikter" (Regler & Policy)

Att gå in i en tråd enbart för att skriva "Fy så barnsligt" för att man inte gillar ämnet/frågan anses definitivt inte som god ton.

Det är många gånger man får höra motiveringen/försvaret från de som fått inlägg rapporterade att "det står inte i reglerna om detta". Man kan ju naturligtvis inte skriva ner varenda liten möjlig situation i detalj och specificera reglerna för allt. Det skulle bli hundratals sidor med regler att läsa i så fall.

"Generellt gäller följande:

- Att du använder Familjelivs tjänster med sunt förnuft
    - Att du kommunicerar med andra på det sätt du själv vill bli bemött
    - Att du respekterar andras åsikter
    - Att du inte försämrar Familjelivs tjänster, kvalitet och rykte
    - Att du inte gör reklam om något som du eller någon i ditt kontaktnät erbjuder
    - Att du följer övriga medlemsvillkor"
    (Regler & Policy)

Detta inbegriper en hel del som ni förstår och skulle man av någon anledning få ett inlägg borttaget för att någon reagerat och rapporterat och moderator/er också finner det vara över gränsen så är det inte hela världen. Vårt främsta mål i arbetet som moderatorer är att behålla en god stämning här och förebygga så inte diskussioner spårar ur. Forumets bästa går före en enskild individs rätt att få ha kvar ett inlägg.

/Moderator

Svar på tråden Moderatortråden