• Lilla Nyckelpigan

Skönt med den här "diagnosen"!?

Har precis fått reda på att det inte går att hitta några fel varken på mej eller min man. Började utredning för ca 2 månader sedan och sedan dess har allt gått fort. Nu vet vi att spermakvaliten e på topp, jag verkar ha ägglosning, alla blodprov ser bra ut och HSS visade att det är fri väg upp till äggstockarna.

Känns ju alltid bra att bli friskförklarad :) men lite svårt också. Det blir ju ändå inga barn.
    Nu har jag fått pergo utskrivet i alla fall, och står redan i kö till IVF.

Läkaren sa att vi borde ha goda chanser med en IvF-behandling, som dessutom betalas av landstinget de tre första försöken. :)

Någon mer som fått liknande resultat. Hur tänker ni? Glada, ledsna?

Själv känner jag mig förhoppningsfull. Nu vet jag att det KAN gå och kanske kommer man långt på att man vågar tro lite på det själv....

• Svar på tråden Skönt med den här "diagnosen"!?
  • Kwela

Oj vad skönt det där var att läsa. Jag blev jätte glad. TACK Muskot

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • Myzteria26
    Teskedsmamman skrev 2007-06-06 23:58:04 följande:
    Nope, vi gjorde inget sådant prov. Vad jag menade var att vi passade inte ihop kemiskt sett, läkaren tyckte att "det är inte omöjligt" när jag ringde och avbokade provtider när vi hade skilt oss och jag var gravid och fick hem remissen, hade glömt att avboka Jag har fött upp olika sorters djur, illrar, råttor, möss osv har träffat på samma fenomen där, vissa par tar sig bara inte medan hanen och honan lätt får ungar med andra partners...
    Instämmer helt på detta. Att inte passa ihop är faktiskt ganska "vanligt". Snabb och enkel förklaring. Mjölk och citron skär sig precis som vissa sperma och ägg... Heeel lyn förklaring va ;)
  • Kwela

Menar ni att läkaren har fel och ni har rätt? Hm...

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • Muskot

Varsågod, msnorrland Jag tycker också det är en rätt deprimerande tanke att jag inte skulle passa ihop biologiskt med den jag älskar mest i världen, så jag väljer glatt att tro på fertilitetsläkaren, faktiskt

En annan förklaring än den till att det plötsligt funkar med en annan man kanske till exempel kan vara att något annat i ens liv förändrats. Jag säger inte att det är så i teskedsmammans fall, men om man lever under extrem stress kan ägglossningen sättas ur spel, och det är nog oftast stressande att leva i ett förhållande man inte trivs med. Vikten kan ha gått upp eller ner.

Och här är i alla fall en läkare till som säger samma sak som den förra jag länkade till:

Fråga 17 : Kan ni ge mig information om immunologiska orsaker till infertilitet? Det nämns ofta men jag hittar inget konkret om det.
    Svar: Immunologiska orsaker till infertilitet nämns ofta utan någon konkretisering. Skälet är att ingen kunnat visa att mänsklig barnlöshet kan bero på immunologiska faktorer. Icke desto mindre är det mycket populärt att skriva om detta ämne, kanske mest i populärvetenskaplig litteratur. Du behöver inte bekymra dig över immunologiska faktorer eller att man skulle vara "allergiska mot varandra".

www.villhabarn.com/fragadok.html

• Rönnbär

Kanske lite OT men ändå.....
    I serien "Vänner"  så kunde inte Monica o Chandler få barn pga?????  Som jag har för mig så passade de inte ihop enligt författarna i serien........nåt med sur miljö i livmodern o spermierna kunde inte överleva????? Enligt deras läkare i serien kunde de inte få barn tillsammans för att de inte passade ihop.............
    Var detta bara en bekväm twist för manusförfattarna eller finns det något korn sanning i det.........kanske finns mer forskning i USA????????

Jag nojjade såklart över detta men min läkare sa att det inte fanns några vetenskapliga belägg för det................men å andra sidan så var ju jorden platt för ett par hundra år sedan också..................

• Muskot

Jag såg det avsnittet ganska nyss och har för mig att det jämlikt nog både var så att hon hade ogästvänlig miljö i livmodersekretet OCH att hans spermier inte var på topp Det där med inte passa ihop minns jag inte att de sa, för det skulle jag minsann ha reagerat på Problemet var alltså att båda hade nedsatt fertilitet, var och en på sitt sätt, och då är ju sannolikheten att det ska funka mindre, även om det naturligtvis kan råka slå till och lyckas om man har riktig tur.

• Rönnbär

Du verkar ha stenkoll, Muskot. Jag såg det för lääänge sen .........

Men det där med ogästvänlig miljö????? Utreds det i sverige???

• Champagne77

Min moster o hennes man kunde ej få barn på "vanliga sättet". Det konstaterades att hans spermier inte trivdes i hennes sekret. Anledningen till att de fick veta detta var att de testade om andra spermier kunde simma i hennes sekret (genom nåt experiment, de inseminerade alltså inte någon annans spermier i henne) o fall hans spermier kunde simma i en annan kvinnas sekret (också expermient). Då detta fungerade förstod man att "de ej passade ihop". De gjorde inseminering o på försök tre tig det sig. Alltså tror jag (tyvärr) att det kan lika något bakom att man ej passar ihop...

• Muskot

Det är sekrettest och det görs på vissa ställen i Sverige - jag har gjort ett på Andrologmottagningen vid Sophiahemmet i Stockholm. Men de anses otillförlitliga nuförtiden - sekretet SKA nämligen inte låta mannens spermier simma igenom utom just kring ägglossningen, då sekretet ändrar struktur. Alltså är det extremt noga att testet tas exakt just rätt tid, och det är alltså ganska stor sannolikhet att testet visar fel.

En annan sak är att det kan bildas antikroppar på spermier - det kanske är det som en del vill kalla att man inte passar ihop, men det tycker jag är ett lite konstigt sätt att uttrycka saken.

Det verkar överhuvudtaget vara lite kontroversiellt med antikroppar och om de kan påverka fertiliteten. Antikropparna kan tydligen ibland avhjälpas med till exempel antibiotika, eller genom att använda kondom ett tag (!).

Se här till exempel:

www.karolinska.se/templates/Page.aspx&epslanguage=SV

www.clearblue.info/se/Fertilitetsproblem.cfm

www.iris.y.se/fraga_doktorn/fraga_doktorn_urban.htm

Hur som helst - jag tycker att det är ett underligt och skuldbeläggande sätt att resonera så att det om man under en tid och av skilda orsaker inte kan få barn skulle betyda att man inte biologiskt passar ihop. "Skyll dig själv, du valde fel karl och vet inte ditt bästa" är vad jag läser mellan raderna då, det är väl därför jag reagerar så starkt

• Klossen

Detta är en spekulation, men jag har länge funderat på detta och tror att det kan vara andra, idag ännu okända orsaker bakom oförklarlig barnlöshet i vissa fall.
    Jag hörde av en läkare att kvinnor med PCO-äggstockar är överrepresenterade bland oförklarligt barnlösa även fast man kan påvisa att de har spontan ägglossning. Detta tyder i så fall på att det är något i mognadsprocessen av äggen som är "fel". För mycket eller för lite av något hormon kan göra att äggen som släpps är oförmögna att skapa livsdugliga embryon. Vid IVF kan man variera doserna och tillämpa olika protokoll och förhoppningsvis uppnår man den balans av hormoner som ger toppen embryon.

• Rönnbär

Hur kan man då få diagnoen oförklarligt barnlös om det finns test som inte har gjorts????? Har de missat mer på mig????  (Nu har jag ju en liten bebis så jag ska ju inte direkt klaga.)
    Är min utredning dåligt gjord?????

Vad för "test" har gjorts på er andra??????

Jag har fått Pergotime, spolat äggledare, ultraljudat vid äl(syntes ägg varje gång men i efterhand visade det sig vara en cysta som satt precis där ett ägg ska sitta och var precis lika stor som ett moget ägg på väg att släppa)
    Tagit div blodprov.....maken lämnat spermaprov.......kommer inte på nåt mer nu....
    Så här i efterhand tror jag att det var äl som inte fungerade..........hade kort cykel och kanske blev inte äggen "mogna"..........

• Muskot

Det finns så oändligt mycket som kan gå fel så ibland undrar jag hur det är möjligt att de flesta faktiskt kan få barn utan hjälp

• Muskot

Rönnbär, det låter som om ni har gjort "standardgrejerna" i alla fall. Det finns nog oändligt mycket som skulle kunna testas och undersökas men för de flesta kanske snabbaste vägen till barn ändå är IVF till slut, så då tjänar man ju inte så mycket på en lång utredning. Grattis till söta bebisen, förresten!

• Rönnbär

Tack Muskot!

Fast det är jobbigt att veta varför det inte gick liksom!!!! Ska försöka oss på nr 2.....och då undrar man ju...........funkar kroppen??? ska man köra lite aku??? Eller ta de små eskimåerna direkt????
    För allt såg ju så braaaa ut enligt läkarna.....men man vill veta...blir ganska nojig av att inte veta....Det är alltid bättre att få ett konkret svar.......
    Barnlösheten är ju en sorgeprocess som aldrig får ett slut annars...........
    .....och  även om jag nu tillslut fick en liten jättesöt så undrar jag inte mindre för det???

• Muskot

Jo, jag förstår verkligen det - vi vet inte heller varför det inte funkar för oss, bara ATT det inte funkar... Men det verkar ju inte alls vara ovanligt att man kan få andra barnet alldeles utan problem även fast det första kom med IVF-storken - kanske det blir så för er

Svar på tråden Skönt med den här "diagnosen"!?