• Trinity78

Allmän värnplikt för både kvinnor och män

Vad tycker ni om det nya förslaget från försvarsminister Mikael Odenberg om att den allmänna värnplikten bara tillämpas i orostid och då med samma villkor för kvinnor och män?

Ärligt talat förstår jag inte varför man bara har allmän värnplikt för killar och valfritt för tjejer. Okej att killar har mer muskelmassa men långt ifrån allt arbete i militären kräver ju massiva muskler. Fundersam Antingen borde det vara valfritt för alla eller tvång för alla.

Patrik, nu räknar vi ner... (16 dagar)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 11:27:29:
    www.privataaffarer.se/newsText.asp&a=711539
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=650386
    www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1069941,00.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-18 00:12:52:
    Tråden är inte till för att diskutera om vi ska ha värnplikt eller inte, utan om vi har värnplikt - ska den då inte vara på lika villkor för båda könen?
  • Svar på tråden Allmän värnplikt för både kvinnor och män
  • SayMyName

Finns det ngn värnplikt kvar i sverige ? hehe snart är väll allt borta.. Blir la hemvärns aktiviteter med frivilliga som kommer att gälla inom en snar framtid.

• asparinC

Ska vi ha kvar allmän värnplikt så tycker jag att det är självklart att det ska omfatta både kvinnor och män!

• frajsing

Gud nej, förhelsike. Gör skiten frivilligt rakt av! (Det är inte så svårt att slippa lumpen som kille iofs. Om man verkligen inte vill så finns det möjlighet att slippa.)

Inte en chans i helsike att ni hade fått mig att göra lumpen! Jag var ju för kattsingen inte ens med på skolgympan!

• Themis

Värnplikt ska omfatta både kvinnor och män naturligtvis, men man bör ta de som är frivilliga och lämpliga i första hand, och sedan lotta ut tvångsinkallelser om det är aktuellt.

Jag känner två tjejer som har lumpat och dom sätter man sig inte på ostraffat så det ger ju lite i form av skinn på näsan i alla fall, kan man säga.

Själv har jag mönstrat men då hade jag redan pluggat på universitet och de lumparutbildningar som jag ville åt gav mig inga nya högskolepoäng så jag struntade till sist i det (delvis också pga taskig attityd från femfemman som var inskrivningsofficer).

Man bör vara jämnårig med övriga för att det ska funka på bästa sätt, tror jag.

• enny signatur

jag är helt emot den allmäna värnplikten.

• FlamingRed

Det låter ju rimligt att en värnplikt skall gälla både kvinnor och män.

Dock blir det ju svårare vid en eventuell mobilisering senare i livet? Man kan ju inte kalla in båda föräldrarna till krog/oroligheter. Hur skall man då kunna administrera vem som skall rycka in?

Skall man först se om kvinnan kanske ammar, och sedan dra lott? :)

• BrideOf Rocky

Nej, jag är för allmän vårdplikt för båda könen efter gymnasiet.
    Det skulle man lära sig mer vettiga saker på.

Sen dom småpojkar som vill leka krig kan ju göra det efteråt.

• FlamingRed

BrideOf Rocky skrev 2007-06-14 12:40:48 följande:

Nej, jag är för allmän vårdplikt för båda könen efter gymnasiet.Det skulle man lära sig mer vettiga saker på.Sen dom småpojkar som vill leka krig kan ju göra det efteråt.
    Ja och man skulle säkert lära sig en massa att tvingas jobba gratis i vilket yrke som helst, men det är en rätt idiotisk ide.

Kallas för övrigt slaveri, och har provats med begränsad framgång tidigare i historien.
  • BrideOf Rocky

Flaming Red,

Men gud vad du överdriver.

det är klart man skulle lära sig massor genom att träffa olika sorters människor i olika situationer.
    Vissa har aldrig ens sett en sjuk människa eller vet vad döden är, andra känner inga gamla eller träffar aldrig några.

Slaveri?
    Och vad är lumpen då?

När man gör praktik då? Vad är det?

Man kan väl ha vårdplikt säg 1-2 gånger i veckan i ett år, på så sätt kan man ju plugga eller jobba på Ica samtidigt om man vill.

• FlamingRed

BrideOf Rocky skrev 2007-06-15 20:24:28 följande:

Flaming Red,Men gud vad du överdriver.det är klart man skulle lära sig massor genom att träffa olika sorters människor i olika situationer.Vissa har aldrig ens sett en sjuk människa eller vet vad döden är, andra känner inga gamla eller träffar aldrig några.Slaveri?Och vad är lumpen då?När man gör praktik då? Vad är det?Man kan väl ha vårdplikt säg 1-2 gånger i veckan i ett år, på så sätt kan man ju plugga eller jobba på Ica samtidigt om man vill.
    Att tvinga någon att jobba är slaveri hur man är ser på det. Att tvinga någon att försvara sitt land kallas värnplikt.

Att låta människor jobba under sin värnplikt är faktiskt olagligt.
Svar på tråden Allmän värnplikt för både kvinnor och män