frajsing skrev 2007-06-18 11:22:32 följande:
Har jag sagt att de ska tvingas att jobba gratis inom vården?Jag sa att det vore vettigare att lära ALLA i samhället att vårda och ta hand om sina medmänniskor än att lära ALLA i samhället hur man använder vapen!Jag har inte sagt att de ska jobba gratis, snarare borde det ingå som praktik i alla utbildningar. Praktik gör man ju i vilket fall som helst, helt obetalt, under högstadietiden, varför inte avsätta 2 av dessa sammanlagda 5 veckor till att lära sig omsorg? Eller för den delen, låt den del av befolkningen som inte VILL göra lumpen göra något liknande, men med vårdinriktning. Jag pratar inte om att utbilda sköterskor, jag menar rent allmännyttiga saker som hur man tar hand om äldre om de ramlat, hur man gör hjärt och lungräddning, hur man behandlar ett chocktillstånd, vad man ska göra om det sker en svår olycka, osv.Jag tror nog att det hade gett MER tillbaka till samhället än om man tvingade ALLA att göra lumpen.
Sorry, jag menade inte skriva "gratis"...
Visst vore det bra om alla lärde sig grundläggande vård, och massa andra grejjor... Det är därför vi har grundskolan, vilken är obligatorisk. Tycker du ngt saknas i var mans utbildning så skall den in där.
Man kan _inte_ tvinga myndiga människor att jobba (gratis eller inte), inte ens i lumpen.
Det vi idag kan tvinga någon vuxen till är att lära sig försvara vårt land, vilket i sig är tveksamt.
Hur kan man gå från en tveksamhet till en ännu mer ytterlighet som regelrätt slaveri?