Inlägg från: FlamingRed |Visa alla inlägg
  • FlamingRed

Allmän värnplikt för både kvinnor och män

Det låter ju rimligt att en värnplikt skall gälla både kvinnor och män.

Dock blir det ju svårare vid en eventuell mobilisering senare i livet? Man kan ju inte kalla in båda föräldrarna till krog/oroligheter. Hur skall man då kunna administrera vem som skall rycka in?

Skall man först se om kvinnan kanske ammar, och sedan dra lott? :)

• FlamingRed

BrideOf Rocky skrev 2007-06-14 12:40:48 följande:

Nej, jag är för allmän vårdplikt för båda könen efter gymnasiet.Det skulle man lära sig mer vettiga saker på.Sen dom småpojkar som vill leka krig kan ju göra det efteråt.
    Ja och man skulle säkert lära sig en massa att tvingas jobba gratis i vilket yrke som helst, men det är en rätt idiotisk ide.

Kallas för övrigt slaveri, och har provats med begränsad framgång tidigare i historien.
  • FlamingRed

BrideOf Rocky skrev 2007-06-15 20:24:28 följande:

Flaming Red,Men gud vad du överdriver.det är klart man skulle lära sig massor genom att träffa olika sorters människor i olika situationer.Vissa har aldrig ens sett en sjuk människa eller vet vad döden är, andra känner inga gamla eller träffar aldrig några.Slaveri?Och vad är lumpen då?När man gör praktik då? Vad är det?Man kan väl ha vårdplikt säg 1-2 gånger i veckan i ett år, på så sätt kan man ju plugga eller jobba på Ica samtidigt om man vill.
    Att tvinga någon att jobba är slaveri hur man är ser på det. Att tvinga någon att försvara sitt land kallas värnplikt.

Att låta människor jobba under sin värnplikt är faktiskt olagligt.
  • FlamingRed

BrideOf Rocky skrev 2007-06-15 22:48:47 följande:

Flaming red,Nja, jag håller inte med.Eller, det är klart att man inte ska tvinga någon att arbeta, men man kan ju ha det på samma premisser som lumpen är på idag.Det är nog dessutom bättre för psyket att slippa värnplikt.Man lär sig mer matnyttigt och det är nog mer lönsamt för samhället.
    Va? Man kan inte tvinga någon att arbeta, men man kan tvinga någon att arbeta som i lumpen?
  • FlamingRed
    frajsing skrev 2007-06-16 10:00:44 följande:
    Jag är helt i din linje här, det låter mycket vettigare att ALLA i samhället lär sig rent basic grejjer när det gäller vård och omsorg än att alla MÄN lär sig hantera vapen.BrideOf Rocky skrev 2007-06-15 22:48:47 följande:
    Du menar att du inte vill ha en försvarmakt?
  • FlamingRed

BrideOf Rocky skrev 2007-06-17 10:15:11 följande:

flaming red,Jag förstår inte vad du menar.Eller vad du inte förstår.
    I inlägg 52 skriver du först att man inte kan tvinga någon att jobba, sen i samma mening skriver du att man kan göra det på "samma premisser" som lumpen... Och det är ju tvång!

Så, ska man tvinga folk till att jobba i vården eller inte?

(i min mening är det en idiotisk ide, att likna vid slaveri)
  • FlamingRed
    frajsing skrev 2007-06-17 09:38:22 följande:
    Det sa jag inte. Jag sa att det verkar vettigare med vård och omsorg för alla. Ha en försvarsmakt och ta in de som VILL göra lumpen, det är en hel del människor. Man kan ju redan idag slippa om man verkligen inte vill...så..
    Debatten om vårt försvar, är en helt annan debatt än den om vi borde tvinga folk att jobba gratis inom vården...
  • FlamingRed

Jag menar, hur kan man tänka att bara för att man idag tvingar människor att försvara vårt land...

Hur kan man få det till att det är ok att tvinga människor att utföra vanligt arbete?? (tex inom vård)

• FlamingRed

Myran H skrev 2007-06-18 10:39:50 följande:

K J N, jag har varit måttligt intresserad av militären i alla fall. Men ett bra tag hängde det väl ändå kvar, att vapenvägrare kunde åka in även fast färre och färre fick göra värnplikten (och killar som ville inte alltid fick)?
    Ja du, värnplikten finns fortfarande, så inget har förändrats rent juridiskt...
  • FlamingRed
    frajsing skrev 2007-06-18 11:22:32 följande:
    Har jag sagt att de ska tvingas att jobba gratis inom vården?Jag sa att det vore vettigare att lära ALLA i samhället att vårda och ta hand om sina medmänniskor än att lära ALLA i samhället hur man använder vapen!Jag har inte sagt att de ska jobba gratis, snarare borde det ingå som praktik i alla utbildningar. Praktik gör man ju i vilket fall som helst, helt obetalt, under högstadietiden, varför inte avsätta 2 av dessa sammanlagda 5 veckor till att lära sig omsorg? Eller för den delen, låt den del av befolkningen som inte VILL göra lumpen göra något liknande, men med vårdinriktning. Jag pratar inte om att utbilda sköterskor, jag menar rent allmännyttiga saker som hur man tar hand om äldre om de ramlat, hur man gör hjärt och lungräddning, hur man behandlar ett chocktillstånd, vad man ska göra om det sker en svår olycka, osv.Jag tror nog att det hade gett MER tillbaka till samhället än om man tvingade ALLA att göra lumpen.
    Sorry, jag menade inte skriva "gratis"...

Visst vore det bra om alla lärde sig grundläggande vård, och massa andra grejjor... Det är därför vi har grundskolan, vilken är obligatorisk. Tycker du ngt saknas i var mans utbildning så skall den in där.

Man kan _inte_ tvinga myndiga människor att jobba (gratis eller inte), inte ens i lumpen.

Det vi idag kan tvinga någon vuxen till är att lära sig försvara vårt land, vilket i sig är tveksamt.

Hur kan man gå från en tveksamhet till en ännu mer ytterlighet som regelrätt slaveri?
  • FlamingRed
    Fred skrev 2007-06-21 10:45:50 följande:
    Flaming man kan vända på det också, du kallar det slaveri, jag kallar det socialtansvar och solidaritet. och att värna över sitt fosterland.Medborgaransvar är ett annat ord som passar. Du befinner dig i sverige, drar nytta av vårat lands förmånliga sjukvård och andra fördelar som det innebär med vårat land.Sverige är ett land som består av fria individer våra lagar är milda och generösa.Du borde se det som en ära
    Ja, värnplikten ser jag som en ära... Slaveri kallade jag de tokiga ideerna om _vård_plikt!! :)
  • FlamingRed
    Bergelmer skrev 2007-06-27 01:17:52 följande:
    Jag har inte läst några av de ovan postade inläggen btw.Jag anser att det skall vara samma krav på kvinnor som för män inför det mesta här i livet, det skola inte finnas någon skillnad för vad man måste och inte måste göra.
    Men om det nu blir krig, eller nån situation där man måste använda sig av vår militär, vilka ska man då kalla in?

Man kan ju inte kalla in båda föräldrarna till barn, utan max ena halvan... Och vem ska då välja?

Familjen själva? Det går ju inte, för vi kan ju inte slösa resurser på att utbilda två "soldater" när en av dem inte går att använda...

Så hur gör man?

Det är ju inte så att värnplikten är nån sorts rättighet till personlig utveckling, det är en plikt att lära sig försvara vårt land.
Svar på tråden Allmän värnplikt för både kvinnor och män