• Trinity78

Allmän värnplikt för både kvinnor och män

Vad tycker ni om det nya förslaget från försvarsminister Mikael Odenberg om att den allmänna värnplikten bara tillämpas i orostid och då med samma villkor för kvinnor och män?

Ärligt talat förstår jag inte varför man bara har allmän värnplikt för killar och valfritt för tjejer. Okej att killar har mer muskelmassa men långt ifrån allt arbete i militären kräver ju massiva muskler. Fundersam Antingen borde det vara valfritt för alla eller tvång för alla.

Patrik, nu räknar vi ner... (16 dagar)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 11:27:29:
    www.privataaffarer.se/newsText.asp&a=711539
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=650386
    www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1069941,00.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-18 00:12:52:
    Tråden är inte till för att diskutera om vi ska ha värnplikt eller inte, utan om vi har värnplikt - ska den då inte vara på lika villkor för båda könen?
  • Svar på tråden Allmän värnplikt för både kvinnor och män
  • Millimina

hehe, och visst är språkbruket roligt också.. allmän..

Självklart så bör värnplikten vara verkligen allmän! Sen att jag inte gillar försvarspolitiken är en annan femma kanske.

• Trinity78

Ja visst är det lustigt att det heter "allmän" när det bara handlar om halva befolkningen

• Millimina

Jo, man kan ju undra om det aldrig fanns något behov av ordet allkvinn... (har du läst egalias döttrar?)

• Trinity78

Nej, den har jag inte läst. Vad handlar den om?

• Birgitta2

Det är inte ens allmän värnplikt längre. Man kan välja att slippa värnplikten. Det är bara de som vill och som har god fysik som får göra värnplikten. Trist. Jag tycker min son växte mentalt som bara den under det år han gjorde lumpen.

• Millimina

Egalias döttrar är skriven som om det var kvinnorna som hade den makten, ett matriarkat helt enkelt. Kvinnor har den exekutiva makten och mannen är hennes tjänare. Hon har skrivit boken med ett språk som också är vänt, så att allmän skulle heta allkvin, det heter kvinniskor istf människor...

Boken som litterärt fenomen är väl inte wowowow precis, men det var såå på sin spets omvända roller att boken borde läsas av alla som inbillar sig att vi lever jämställt!!

• Millimina

Birgitta2:

Det var inte frågan, Men, förutom att den aldrig varit allmän, eller allkvinn.. tror du inte att kvinnor också skulle mogna om de fick tjäna sitt land under en period i tonåren?

• Trinity78
    Millimina skrev 2007-05-16 12:06:29 följande:
    Egalias döttrar är skriven som om det var kvinnorna som hade den makten, ett matriarkat helt enkelt. Kvinnor har den exekutiva makten och mannen är hennes tjänare. Hon har skrivit boken med ett språk som också är vänt, så att allmän skulle heta allkvin, det heter kvinniskor istf människor... Boken som litterärt fenomen är väl inte wowowow precis, men det var såå på sin spets omvända roller att boken borde läsas av alla som inbillar sig att vi lever jämställt!!
    Låter intressant! Tack för tipset, jag ska kolla om jag hittar den.
  • Birgitta2
    Millimina skrev 2007-05-16 12:07:53 följande:
    Birgitta2: Det var inte frågan, Men, förutom att den aldrig varit allmän, eller allkvinn.. tror du inte att kvinnor också skulle mogna om de fick tjäna sitt land under en period i tonåren?
    Osäker där. Faktiskt. Det har jag ingen erfarenhet av. Men eftersom killar är vana vid lagsporter så klarar de bra av lumpen. Jag tror faktiskt att tjejer skulle ha nytta av lumpen eftersom vi kanske är mer individualister (jag generaliserar grovt!). Jag tror nog att även tjejer växer av att göra värnplikten.
  • mamyleine

Jag tycker båda könen ska få kallelse till mönstring.

Jag fick en kallelse nyligen (frivilligt)
    Var för att få in tjejer till försvaret. Jag kan dock inte göra det pga att jag har en son på 2½ känns inte rätt att göra lumpen då. MEN hade jag inte haft barn hade jag gärna provet livet ute på fältet tror man växer som människa då faktiskt .

~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
Svar på tråden Allmän värnplikt för både kvinnor och män