Allmän värnplikt för både kvinnor och män
hehe, och visst är språkbruket roligt också.. allmän..
Självklart så bör värnplikten vara verkligen allmän! Sen att jag inte gillar försvarspolitiken är en annan femma kanske.
hehe, och visst är språkbruket roligt också.. allmän..
Självklart så bör värnplikten vara verkligen allmän! Sen att jag inte gillar försvarspolitiken är en annan femma kanske.
Jo, man kan ju undra om det aldrig fanns något behov av ordet allkvinn... (har du läst egalias döttrar?)
Egalias döttrar är skriven som om det var kvinnorna som hade den makten, ett matriarkat helt enkelt. Kvinnor har den exekutiva makten och mannen är hennes tjänare. Hon har skrivit boken med ett språk som också är vänt, så att allmän skulle heta allkvin, det heter kvinniskor istf människor...
Boken som litterärt fenomen är väl inte wowowow precis, men det var såå på sin spets omvända roller att boken borde läsas av alla som inbillar sig att vi lever jämställt!!
Birgitta2:
Det var inte frågan, Men, förutom att den aldrig varit allmän, eller allkvinn.. tror du inte att kvinnor också skulle mogna om de fick tjäna sitt land under en period i tonåren?
Det var pliktverket som var helt ogörligt. När han mönstrade fanns ju inte sonen, han fick vänta ett rätt bra tag på att rycka in. Jag minns att han pratade med någon och försökte resonera kring det, nån stofil som tyckte att: vaddå? mamman klarar väl av det där själv, det har mammor alltid gjort...
När han väl ryckte in sen så var de ju inte hårda mot honom där, då behövde han bara samtala med en psykolog, sen fick han åka hem,
Cracker: Jg misstänker att det där var bara för att provocera fram en reaktion, men visst har du länk till bevisen ? *skrattar*
Åh, har du bevis för hur psykiska sjukdomar uppstår också? För det vore sååå intressant att få veta, har längtat länge efter ett orakel!
LRX:
Vill bara påpeka att det nog inte går att säga att kvinnornas psykiska trösklar var lägre för _att_ de var kvinnor, troligen mer för att de befann sig i en utsatt position genom att vara udda i sammanhanget. Det kan vara otroligt påfrestande att vara ensam kvinna då man hela tiden har blickar på sig och högre inre och yttre krav på att bevisa att man är minst lika bra som normen.
Cracker: Hehe.. kan nästan inte låta bli.. lite öppet mål där..
Om hon hör dig prata så förstår jag henne... (fniss)