Inlägg från: Trinity78 |Visa alla inlägg
  • Trinity78

Allmän värnplikt för både kvinnor och män

Vad tycker ni om det nya förslaget från försvarsminister Mikael Odenberg om att den allmänna värnplikten bara tillämpas i orostid och då med samma villkor för kvinnor och män?

Ärligt talat förstår jag inte varför man bara har allmän värnplikt för killar och valfritt för tjejer. Okej att killar har mer muskelmassa men långt ifrån allt arbete i militären kräver ju massiva muskler. Fundersam Antingen borde det vara valfritt för alla eller tvång för alla.

Patrik, nu räknar vi ner... (16 dagar)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 11:27:29:
    www.privataaffarer.se/newsText.asp&a=711539
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=650386
    www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1069941,00.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-18 00:12:52:
    Tråden är inte till för att diskutera om vi ska ha värnplikt eller inte, utan om vi har värnplikt - ska den då inte vara på lika villkor för båda könen?
  • Svar på tråden Allmän värnplikt för både kvinnor och män
  • Trinity78

Ja visst är det lustigt att det heter "allmän" när det bara handlar om halva befolkningen

• Trinity78

Nej, den har jag inte läst. Vad handlar den om?

• Trinity78
    Millimina skrev 2007-05-16 12:06:29 följande:
    Egalias döttrar är skriven som om det var kvinnorna som hade den makten, ett matriarkat helt enkelt. Kvinnor har den exekutiva makten och mannen är hennes tjänare. Hon har skrivit boken med ett språk som också är vänt, så att allmän skulle heta allkvin, det heter kvinniskor istf människor... Boken som litterärt fenomen är väl inte wowowow precis, men det var såå på sin spets omvända roller att boken borde läsas av alla som inbillar sig att vi lever jämställt!!
    Låter intressant! Tack för tipset, jag ska kolla om jag hittar den.
  • Trinity78
    Cracker skrev 2007-05-17 15:14:50 följande:
    Anser att kvinnor inte bör göra lumpen då dem inte är lämpade för det varken mentalt eller fysiskt. Detta har bevisats i flera år nu hur det har gått.
    Bevisats? Var? Hur? Källhänvisning tack.
  • Trinity78
    Cracker skrev 2007-05-17 16:12:54 följande:
    Nej, jag säger bara vad jag upplevt och det är det jag går efter. Kan inte bara börja ljuga och säga något bara för att det låter rätt.
    Du har rätt till din åsikt men du kan inte förvänta dig att vi ska tro på dig när du inte har andra källor än din egna subjektiva uppfattning.
    Patrik, nu räknar vi ner... (15 dagar)
  • Trinity78

Tråden är inte till för att diskutera om vi ska ha värnplikt eller inte, utan om vi har värnplikt - ska den då inte vara på lika villkor för båda könen?

Patrik, nu räknar vi ner... (15 dagar)
Svar på tråden Allmän värnplikt för både kvinnor och män