Inlägg från: liv10 |Visa alla inlägg
  • liv10

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Ida2 skrev 2007-05-28 18:28:32 följande:
    Undrar hur ni som har internetbutik gör med folk som ska förskottsbetala och som inte betalar. Skickar ni ut någon påminnelse (via email) ifall de har glömt av det, eller låter ni det bara vara?
    jag brukar skicka ett mail, ett trevligt sådant, bara för att påminna men även kolla att de inte betalt och det blivit något fel!
    de flesta betalar efter påminnelse. jag skriver även"kom ihåg att utebliven betalning inte räknas som avbeställning- vill du avbeställa din vara är du välkommen att ringa xxxx eller maila till oss om det!"
    inte för att de får några varor utan betalning- men jag märkte en klar förbättring bland folk som betalar sen jag börjat skriva så i påminnelsen.
  • liv10

jag brukar vänta några dagar extra. det som är bra med påminnelsen är att de som inte tänkt betala då oftast skickar ett avbeställningsmail, då vet man ju lixom!
    många kommer tillbaka senare har jag märkt (kanske när de fått pengar igen..) så jag tror inte att de känner att jag vart på dem på något sätt. det gäller ju att alltid vara trevlig som attans!

• liv10
    FrökenNorkok skrev 2007-05-30 11:19:16 följande:
    En lite konstig fråga.. När räknas det att man jobbar ob?? På mitt café kan det ibland förekomma sena kvällar för de anställda. Men från vilken tid räknas ob??
    prata med facket, de har exakta uppgifter, både vad gäller tider samt vilka summor det rör sig om!
  • liv10

vi säljer oxå våra fakturor. Vi använder kreditor. kostar lite men det är absolut värt det. vi får alltid pengarna oavsett om de betalar eller ej och vi behöver aldrig hålla reda på påminnelser etc. vi får pengarna direkt bara.... smidigt och de har oxå en bra grund för bokföringen eftersom man får upplistat varje vecka alla köp på fakturor, mms etc.

• liv10
    HårdrocksMamma skrev 2007-06-01 12:31:33 följande:
    Har någon förhandlat sig till bättre priser hos posten och hur gick ni till väga, hur tog ni upp det så att säga och vad sa ni?Har börjat skicka större paket till återförsäljare och de priserna posten har är helt åt h=)(/&%¤#¤%&/(. Det gäller paket/brev från dörr till dörr.
    kolla upp dhl, de har bra priser och hämtar vid dörren om du skickar till företag.
    posten tycker jag är dyra med tanke på att de dessutom är opålitliga, paket dröjer, kommer bort mm. DHL är alltid framme i tid.
  • liv10

vi har skaffat företagsavtal på posten när vi skickar till privatpersoner. det är nåt öre billigare men inte mycket. då får vi en faktura i slutet på månaden på allt vi skickat- vi bara lämnar in det på posten, rätt smidigt!

• liv10
    Bästa mamman dom har skrev 2007-06-01 12:48:44 följande:
    kolla shenker om du skickar tror det är minst 10 brev/paket om dagen så blir det biligare jag betalar 50 kr på shenker för packet upp till 1 kg då får jag ett sändningsnr som går att spåra
    tack för tipset!
    det var ju ett bra pris, det händer ju trots allt att paket försvinner då & då med posten- och vi skickar ju som skrymmande brev så de går ju inte att spåra.
  • liv10

ni som haft webbutik lite längrte än mig, går försäljningen ner mycket under sommaren? (tänker bara att färre sitter vid datorn om vädret är fint...)

vore bra att veta!

• liv10

jag undrar kring hur många genomförda köp och antal besökare per dag ni har i snitt?
    hur mycket bör man omsätta ungefär per månad för att kunna leva på det? nån som törs göra en uppskattning?

• liv10

vi har ca 150-200 besökare per dag.
    vi kör adwords samt annonser på några forum
    vi är ju rätt så nya så jag vet inte vad som räknas som bra eller dåligt.....

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6