Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
jezz1978 skrev 2007-06-24 21:59:55 följande:
När det gäller att sätta ihop sin egna hemsida kan jag inte ge några rekommendationer, i och med att jag inte behöver ge det svaret till mina kunder.
jezz1978 skrev 2007-06-24 21:59:55 följande:
Vi gjorde också ALLT innan vi sökte lån, för här är det ett krav för att öht få hjälp av nyföretagarcentrum.. Så när vi sedan vände oss till banken gick det superbra och vi fick svar direkt.. Och antal kunder kan man få fram tex genom undersöka hur konkurrenterna har det, hur många konkurrenter och därmed hur stor marknadsandel osv..
adsf: Märkligt! Jag startade ju som hobbyverksamhet, och hade inga problem att få f-skattsedel och momsreg för det! Och inga frågor fick jag heller om jag hade starat upp verksamheten ännu..? Det är väl klart att man måste få ha en webbshop som hobbyverksamhet! Precis som man får ha gårdsförsäljning med negerbollarna som man slänger ihop på lördagskvällen!
Det är väl ingen som kan säga något om hur mycket man egentligen jobbar i verksamheten (förutom facket)..? Eller om man har något annat jobb vid sidan om?
Det kanske är de som inte fattar..?
Jag kan inte svara på frågan ovan om upplysningar, för jag kollar inga av mina kunder! Jag kör rakt av med avtal, men så har jag ju ingen större verksamhet ännu.. Och dessutom så vänder jag mig ju i princip bara mot företag och föreningar..
Och idén om en lista på vad vi sysslar med tycker jag är jättebra! Vem ska fixa i ordning den..?
Marie med två barn: Man vänder sig till en designer som kan hjälpa till med en bra logotyp som inte bara ska vara seriös och spegla företaget, utan som också ska vara lätt att minnas så man alltid förknippar den med företaget! Många webbdesigners kan sätta ihop en sådan, eller så vänder man sig till en reklambyrå eller markandsförare som kan sätta ihop ett helt paket med logotyp, hemsida, visitkort osv.
liv10: Här kommer lite respons..
Välj gärna en lite mörkare grön färg på länkarna, mer kontrast behövs för att även synskadade ska kunna se vad det står. Och när du tryckt på länken till vänster, så det kommer upp en sida med bilder och länkar till höger, de länkarna behöver vara större så alla kan läsa dem utan problem.
Den översta texten under "Inspiration & Tips" behöver få bättre kontrast mot bakgrunden. Antingen svart text på grön bakgrund eller grön text på vit eller väldigt ljus bakgrund. Kanske en inramning?
Ta gärna bort alla skiljetecken i länkarna till vänster, dvs både punkter och utropstecken, de gör egentligen varken till eller från.
Försök bli av med så mycket "dött" utrymme som möjligt utan att det blir _för_ ihoptryck.. T ex kan du ta bort mycket av mellanrummen mellan raderna på förstasidan. Kanske rama in texten "OBS! När du handlar en valfri Lundmyr produkt så skickar vi med en Lundmyr sked utan extra kostnad (en sked per order). " så hålls den isär från den andra texten utan att ta upp för mycket utrymme..
Tips! För att inte besökarna ska blanda ihop vanlig text med länkar så bör man aldrig ha annat än länkarna understrukna (åtminstone om du har någon annan färg än svart på texten). Det kan lätt bli förvirrande.
Mellanslag! "telefon:0920-16133" och stora bokstäver på alla förstabokstäver på den sidan..
Precis som med barnuppfostran så bör man vara konsekvent när det gäller hemsidesutformning. Då gäller att _alla_ länkar bör vara i samma färg och understrukna. Även länkar till mailadresser osv.
Det var en jättefin sida, bara lite smågrejer jag kunde anmärka på!
Lycka till!
Åh, jag är ledsen.. Har fått ett så oseriöst och otrevligt mail från någon som hackar på mig och mina yrkesmässiga kunskaper.. Hoppas att det inte är någon av era bekanta eftersom jag fick det idag och mailet med allas webbadresser skickades ju ut härom dagen.. Men jag kan aldrig tänka mig att ni skulle umgås med någon sådan person! Här inne är det ju en fantastiskt trevlig ton, så den tanken skjuter jag åt sidan!
Och hur som helst så är mina kunder oerhört nöjda, så jag kommer till den slutsatsen att denna personen helt enkelt är avundsjuk. Men trots det så skadar ett sådant mail mitt självförtroende och min lycka. J-vla pucko!
Fröken Norkok! Hoppas allt har gått bra idag! Och grattis till caféägandet!
jennyswebsite: Har faktiskt ingen aning, men kan du inte rådfråga Skatteverket och/eller Bolagsverket hur du ska göra?