Inlägg från: Pallas Athena |Visa alla inlägg
  • Pallas Athena

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Fröken Norkok: Kan du inte ha provanställning då? Då får man ju (tydligen) säga upp den anställde av vilka orsaker som helst. Jag blev t ex uppsagd pga graviditet, men facket kunde inte göra något åt det eftersom jag hade en provanställning!

• Pallas Athena
    Chutzpah skrev 2007-06-09 18:56:02 följande:
    Hej hej!!Puttar lite liv i tråden!TV4 kommer på fredag och ska filma.... de håller på med en ny serie om bröllop och kommer att intervja mig och filmar när jag håller på med tårtorna.Underbart bra gratisreklam.
    Åh, vad roligt! Ja, det är ju verkligen perfekt reklam! Ska det visas i nationell TV då?
    Då kan vi ju nästan kalla oss kollegor (båda sysslar med bröllop bland annat! )..
  • Pallas Athena

Karenina72: Eftersom momsen är en föränderlig variabel så spelar det ingen roll om du lägger rabatten på priset inkl eller exkl moms, slutsumman blir ändå detsamma.. Men ska det vara riktigt så bör det väl kanske vara på priset exkl moms..? Annars kanske någon tror att de missar en del av rabatten?

• Pallas Athena

Jonnaa: Hahaha! Det är bara roligt att få hjälpa till! Jag hjälper er med det jag kan så kan ni ju hjälpa mig med det som ni kan!

Loopia köpte jag mitt domännamn ifrån, och jag tycker de är bra. Men som jag skrev i ett inlägg ett par sidor bort, så rekommenderar jag ännu mer Oderland (www.oderland.se). De är mycket pålitliga, har jättebra kundservice (svenska) och har en server som fungerar mer än 99% av tiden.. Visserligen något dyrare, men jag tycker det är värt det! Ingen vill väl förlora kunder pga att hemsidan/webbshopen är nere då och då?
    Tänk på att fundera på vart du vill ha webbhotell osv, för åtminstone Loopia tar ut en avgift för att peka om domänen om man inte har webbhotellet hos dem!

• Pallas Athena

Fröken Norkok: Eller så anställer du en webbmaster (eller köper tjänst av en konsult) som kan sköta de uppgifterna åt dig. Då slipper du lägga tid på det och kan koncentrera dig på allt annat som behöver göras. Och dessutom får du en proffsig look på hemsidan som gör att kunderna ser ditt café som ett seriöst företag som har en användarvänlig och lätthanterad hemsida.
    Det är ju sådant som vi lever på..!

• Pallas Athena

Jippie! Jag har fått en ny kund! Jag som trodde det var kört så här precis innan semestern..

• Pallas Athena

videvi: Du har lösningen i ditt svar! Vid årets slut ska ju allt gås igenom och man räknar ihop företagets vinst och skattar sedan på den. För att då slippa betala så mycket skatt kan man alltså göra en massa avdrag på vinsten för att skatten ska bli lägre.. Dvs de får mer över då att stoppa in i företaget på olika sätt.

• Pallas Athena

sommartorpet: Oops, förlåt, jag har liksom bara koll på Enskild firma som vi har..

• Pallas Athena

Bästa mamman dom har: Nej, riktigt rätt är det ju inte. En ångerrätt handlar om att man ska få ångra sig när man väl har fått produkten om man t ex inte tycker att den uppfyller det man trott produkten innebär i och med distansköpet. Undantaget endast sådant som är svårt/omöjligt att ångra utan att börja använda det, som t ex ett bredbandsabonnemang. Återköp och ångerrätt är väl detsamma, så därför kan man inte skriva att återköp inte tillämpas. Däremot kan man skriva att ångerrätten bara gäller under 14 dagar från det att man FÅTT produkten (vilket är det som gäller).
    Eller vänta! Det kanske inte är en ren webbshop/postorderföretag? Ja, då får man väl i och för sig skriva att ångerrätt inte tillämpas, men snyggt är det inte. Allt annat är också tillåtet vad jag vet, men inte särskilt kundvänligt! Jag skulle inte vilja vara kund hos dem!

• Pallas Athena

Förresten, en reklamation har man rätt att göra senare än efter 7 dagar! Enligt konsumentköplagen har man rätt att reklamera en produkt i två år efter att man mottagit varan!

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6