Inlägg från: liv10 |Visa alla inlägg
  • liv10

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

tussilago; vi hade tänkt starta i liten skala men insåg snabbt att man aldrig kan konkurrera då (åtminstone inte i vår bransch). Vi har satsat ca hundratusen, men eftersom all vinst investerats i lager är det nog dubblerat många gånger om. men det beror ju på vilken bransch man skall vara i antar jag. men vi ville bli konkurrenskraftiga från början med rätt stort sortiment och snabba leveranser vilket kräver stort lager (betydligt större än vi trodde).

• liv10

sirlig; vi har funderat mycket kring annonsering i tidningar, om det lönar sig när man har webshop. steget känns rätt långt från tidning till dator och sen komma ihåg adressen.... men jag vet inte....? vi har hållt oss till webben än så länge. Marknadsför du dig i tidningar inriktade på din brancsh eller "allmännare" tidningar lokalt eller i hela landet? märker du isåfall av att försäljningen ökat efter en kampanj?

• liv10
    Ida2 skrev 2007-05-24 10:26:33 följande:
    Någon som är listad på pricerunner? Förstår att man budar per klick där precis som på Google men finns det någon spärr på pricerunner på hur många klick man är beredd att betala för per dag? Annars kan det ju gå upp till väldigt stora summor, som man inte har råd med.
    vi håller precis på att förhandla lite med dem om hur man kan lägga upp ett ev.samarbete. Sambon tror starkt på det, själv är jag mer tveksam- har fått för mig att det är mer killar som besöker det (och våra kunder är till 90% tjejer).... men jag kanske har fel?
  • liv10

man betalar per klick
    det kanske är gratis å lägga upp sig där (alltså sin sida....tihi) och sen att ligga där så länge ingen vill gå in på din sida, fast då är det ju lixom ingen vits... eller.....

• liv10

jag blir helt vansinnig!!!!!!!
    jag har en grossist som bara svamlar hela tiden. det jobbiga är att vi säljer extremt bra av just hennes prylar- annars hade jag avslutat samarbetet med buller och bång. Inte EN ENDA leverans har kommit i tid (nu pratar jag om förseningar på upp till 8v fast hon har vaorna hemma...grrrr). Det jävliga är att hon hela tiden lovar att de skall gå iväg idag och idag och idag och inte f*n går det iväg alls. Nu har jag väntat på ett paket i 5v och mina kunder har väntat lika länge. Det värsta är ju att mina kunder blir arga på mig förstås och tycker vi har för lång lev.tid - vilket jag verkligen förstår! Försöker verkligen hålla dem ajour med senaste nytt om varorna och har bett en miljon gånger om ursäkt varje gång de inte kommer när hon lovat- men jag blir helt gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalen
    Ursäkta, var bara tvungen få skrika av mig, tänkte att nån kanske förstår mig härinne....

• liv10

pokergirl; aha, tack för tipset! det skall jag genast göra!!!! hon har lixom misslyckats med 100% av våra ordrar från henne, helt sanslöst. när hon TILL SLUT får iväg våra paket har de haft fel adress och därför vart på vift ytterligare tid, tre av hennes lev har vart så dåligt emballerade att de gått sönder på vägen och därför dröjt ännu längre.... jag är helt galen ikväll, har just suttit och skrivit typ 30 mail till kunder som väntar fortfarande på ett paket som skulle komma 1 Maj SENAST enligt grossist.
    måste räkna till tio nu och äta lite glass tror jag....

• liv10

adsf; det kommer såna dagar när man bara känner sig trött, men det roliga är att nästa dag brukar alltid vara bättre!
    ta en paus och kolla lite TV eller tänk på nåt annat en stund kanske!

Jag är fortfarande nybörjare, men skriver här några av de saker jag gjorde innan jag drog igång;
    * registrera bolag/firma hos skatteverket så du får org.nr (och moms nr)
    * skaffa företagskonto
    * fundera ut ordentligt din inriktning, logga, hur du vill att ditt företag skall upfattas mm
    * hur skall du marknadsföra dig?
    * vilka är dina kunder, vart hittar du dem mm
    * besök så mååånga konkurrenter du bara kan och se deras "misstag" (som du ej vill göra) samt bra saker hos dem som du kan tänka på du med etc!

jag var oxå rädd för lån i början, man måste väl göra en avvägning hur mycket man vågar satsa, vad man har råd med (man skall ju klara av att betala lånet även om man inte går plus i början etc). Men nu känns det som att vi gjorde helt rätt när vi lånade- annars hade vi aldrig stått oss i konkurrensen.

Lycka till!!!!

• liv10

vill du ha lite feedback på sidan kan du skicka mig adressen (om den går att se för andra alltså)- ibland blir man lixom hemmablind Å kör fast! vi visade vår butik för många innan den blev officiell- alltid får man nån synpunkt som är värd att ta fasta på....

• liv10

Det här kom från en kund som väntat i evigheter på sina varor; nu känns allt lite bättre;

"Hejsan.
    Nej jag vill absolut inte avbeställa. Du kan ju inte hjälpa att hon e kass....
    Skicka dom du när du har fått dom så löser de sig nog, å du ska inte ha dåligt samvete
    för de e inte ditt fel....
    Ha de super."

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6