Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
Pallas Athena: Vad är det för ett pucko? Vederbörande borde ju skämmas!
liv10: Jag blir lika glad varje gång jag ser loggan till din shop. Tycker den är så klockren! Är det basvarianten av butiken du har?
Pallas Athena: Vad är det för ett pucko? Vederbörande borde ju skämmas!
liv10: Jag blir lika glad varje gång jag ser loggan till din shop. Tycker den är så klockren! Är det basvarianten av butiken du har?
Min webshop ska få bo i källaren i rummet som vi just nu förvarar skräp och hänger lakan på tork i. Största utmaningen för tillfället är att få tag i en handläggare på Almi och försöka göra budget. Inte lätt! Men affärsidén är klar och relativt unik.
Pallas: Oj, sabla otur! Hoppas att det går bra ändå.
På fredag ska jag till Almi och "hållfasthetstesta" min affärsidé. Känner mig lagom nervös redan och kommer troligen känna mig spyfärdig på fredag morgon. Måste på något vis kalkylera intäkterna av försäljningen också. Det är det som ger mig värst huvudvärk just nu. Hur har ni andra gjort?
Pokergirl: Det borde du väl kunna klämma dem på ersättning. Att fråga kostar ju inget och förhoppningsvis är det slut på krångel också sen.
Nu har jag varit på Almi och fått med mig en rejäl hemläxa att göra - budgetar och affärsplan ska göras och skickas in. Mycket av jobbet är redan gjort men budgetarna är kvar att göra. *urk*
Jonnaa: Min handläggare på Almi i Linköping gick på semester i fredags men han ska titta på min ansökan om mikrolån när han kommer tillbaka i mitten av augusti. Har jag gjort ett bra jobb går det fort att få pengarna, ca 1 vecka eller så. Måste jag göra om något så går det ändå att ha pengarna i början på september. Men fråga på ditt lokala Almikontor eftersom det säkert är olika arbetsbelastning på olika kontor. För budget och affärsplan har Almi jättebra mallar som går att ladda hem.
Villkoren för mikrolånet: Avbetalas på 5 år, första halvåret amorteringsfritt. Första året betalar man Almis basränta som är 5 %, därefter betalar man basräntan + 4%. Man behöver inte ordna någon mer finansiering från exempelvis bank el dyl.
Libero: Jag jobbade på Anna&Axel igår och träffade på er avbytare Jörgen. Hörde att det ska bli modernt som 17 hemma hos er.
Hoppas att det går bra.
Libero: Jag tyckte att jag såg dina barn igår när jag gick ut från Ica innan jag började jobba men jag vågade inte fråga dom vem deras mamma var.
Det är lite tomt i butiken för tillfället, Irina väntar på massor av kläder som skulle ha kommit för över en vecka sedan. Så igår var det lugnt (och urtråkigt!) i butiken. Vi hade säkert kunnat tjattrat länge om du kommit in.
tjejk: Apropå import från Kina: Det krävs att man köper stora volymer från Kina, det kan vara svårt att hitta bra leverantörer och ofta måste man betala i förskott + att frakten är dyr och tar lång tid. Så jag avråder från Kinaimport. Kina är inte svaret på bra affärer.
Moms att betala är den moms du fått in på försäljningen. Moms att få tillbaka är moms på de fakturor du betalat.
tjejk: Kolla www.europages.se, där finns ungefär hur många europeiska tillverkare som helst.
Jag hakar på Pokergirls fråga. Ni får gärna inboxa mig också.
liv10 : Det låter som om Kreditor vore en bra idé för min del också om/när företaget kommit igång ordentligt.
Den här veckan ska jag ta tag i budgeten. Börjar bli hög tid nu. Fast jag har jätteångest över att låna pengar, det måste jag erkänna.
Almi har säkert semesterstängt. Vet att i Östergötland kommer handläggaren tillbaka i mitten av augusti.
Får man inte låna av Almi har man antingen massor av betalningsanmärkningar eller en dålig affärsidé.
För egen del väljer jag att låna så lite som möjligt. Pengarna ska ju betalas tillbaka också.
Grenna: Jag ska om Almi beviljar mitt lån. Vi kanske kan försöka hinna med en FL-träff?
Gah, var köper ni andra era kartonger, ni som har webshop alltså? Och vilken storlek har ni? Jag sitter med budgeten nu och börjar fundera på om jag ska packa ALLT i kartong eller om småordrarna ska packas i bubbelplast och brunt omslagspapper i fint paket istället. Hjälp mig, jag sliter mitt hår och har beslutsångest de luxe! *snart flintis*
Grenna: Fika lär vi behöva för fy 17 vad fötterna blir stora och platta på mässor! Men skoj är det!
Jag ska bara åka upp över dagen. Tar ett tidigt tåg upp och ett relativt sent hem. Det funkade bra sist iaf.
För min del blir det nog helgen - måste synka min almanacka.
Lördag:
Sirlig
Liv10
nublu
Söndag:
Sirlig
Liv10
nublu
Klart vi ska ha en ny tråd! Hur ska man annars kunna få några vettiga svar?
Lördag låter bra för min del också. Jag kommer nog drällandes vid 10- 10.30. Åker tåg upp på morgonen.