Inlägg från: nublu |Visa alla inlägg
  • nublu

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Libero: Så jättehemligt är det ju inte. Det blir en inredningsbutik som bara kommer att finnas på nätet. Ska ringa till Almi idag.Men något slutgiltigt beslut på om jag ska starta eller inte blir det inte förrän jag vet att jag har jobb. Jag vill inte vara beroende av att butiken går bra från första början och pengarna som kommer in vill jag ju plöja ner i verksamheten.

• nublu

Libero: Jo, fick mail igår. I mitten av augusti börjar de titta på ansökningarna och gallra. Men det ser ut som om jag får jobb på Hulterstad och om det funkar med att pussla ihop det med makens tider så blir jag väl kvar där. Jag har sökt ett grisskötarjobb också med tillträde i september så jag kanske får jobb där annars. De Laval är ju ca 100 resdagar/år och det känns ju sådär. Firmabil och bra betalt förvisso men jag sover hellre i min egen säng varje natt.

• nublu

Libero: Knappt 15 km och det blir ju bara två resor per dag. Morgon- resp kvällspass är ju på ca 8 timmar så man slipper ju delade turer. Det är skönt! Minns när jag jobbade på LAAB som jouravbytare på slutet och fick åka mellan Boxholm och Härjestad två gånger om dagen... Det var ingen höjdare!

• nublu

liv: Snygg butik men spar på utropstecknen, de är överallt och det ser lite amatörmässigt ut enligt min mening. Så snygg logga du har!

• nublu

Pendeltåget ut till Älvsjö tar inte så lång stund - 15-20 minuter kanske? Och mässan ligger typ 5 minuters promenad från pendeltågsstationen så du sparar inte så mycket tid på att bo på hotellet bredvid mässan. Tycker jag iaf.

Jag funderar också på att åka till Formex men jag tar nog ett tidigt morgontåg upp och sedan ett tåg på kvällen hem.

• nublu

Jag har varit på Formex en gång + att jag var uppe på Stockholm Furniture Fair nu i vintras. Räkna med att det är trångt, långa köer vid lunchtid (och hutlöst dyr mat!) och att du förmodligen köper in mer än du tänkt dig.

Är man hyfsat rationell och tittar på leverantörerna innan man åker upp (mässkatalogen finns på www.formex.se) så sparar man mycket tid. Tid som kan användas till att samla inspiration och impulsinköp.

• nublu

jezz: Det beror väl på hur speciell den där plastringen är tror jag. Om den har samma "no-name status" som exempelvis tryckknappar eller blixtlås eller om den är "den patenterade XYZ-ringen för maximal komfort" för att ta ett exempel.

Mitt tips är att försöka få tag i tillverkaren och skriva ett avtal med denne om inköp och användande. Förmodligen tillverkas de där plastringarna i långa serier = låga styckkostnader. Att dra igång en egen tillverkning av sådana plastdetaljer är dyrt, bara verktyget går på ca 50-100 000 SEK. Dessutom tillkommer frågan om patent eller designskydd. Finns ett sådant att ta hänsyn till blir produktionen av egna ringar ännu knöligare att genomföra.

Hoppas att du blev lite klokare av mitt svar.

• nublu

jezz: Varsågod. Hoppas att Noname-varianten funkar. Annars kan du ju kontakta företaget som tillverkar den ringen du tänkt dig och diskutera användande och rättigheter med dem.

Men som sagt, tillverka en egen är troligen att skjuta din egen produkt i sank pga att kostnaderna blir enorma.

• nublu

Chutzpah: Härlig reklam! Jag blev inte ett dugg sugen på tårta nu...

Jag har jätteångest över att välja e-butiksleverantör. Har inte en susning om vilket som är vettigast, hosta upp några tusenlappar för en standardbutik hos Distansdata (specialdesignad har en leveranstid på flera månader!) eller hyra butik för 300+ kr/månad. Någon som har ett bra råd att ge en lätt förvirrad människa.

På måndag ska jag ringa till Almi också. Sitter och grubblar över möjligheter, hot, segmentering och budget. Mäh, jag vill ju bara köpa in och börja sälja!

• nublu

adsf:Själva basbutiken är det ingen leveranstid på, däremot om de ska designa åt dig får du räkna med att det tar ca 2 månader.
    Mailade och frågade nämligen.

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6