Inlägg från: nublu |Visa alla inlägg
  • nublu

2. F.O.B. (Free on Board):

2a. F.O.B. (named inland carrier at named inland point of departure)

2b. F.O.B. (named inland carrier at named inland point of departure) Freight prepaid to (named point of exportation)

2c. F.O.B. (named inland carrier at named inland point of departure) Freight allowed to (named point)

2d. F.O.B. (named inland carrier at named point of exportation)

2e. F.O.B. Vessel (named port of shipment)

2f. F.O.B. (named inland point in country of importation)

Saxat från länken ovan. Blev du något klokare?

• nublu

Nu har jag mailat till Almi om deras mikrolån. Någon som har erfarenhet av det? Tog det lång tid att få det? Osv, ni vet...

• nublu

Det är bra om man har gjort budget, affärsplan, kalkyler osv och kan ta med till banken. Det ger ett betydligt seriösare intryck än om man bara knallar in och säger att man ska starta företag och vill låna x antal kronor.

Antal kunder är apsvårt att räkna ut - frågan är ens om det går?

Antar att du får titta på mängden tillgängliga kunder och sedan beräkna en trolig procentandel som kan tänkas vara intresserad av ditt företag.

• nublu

Roha: Smyckespåsar kanske? Brukar finnas hyfsat billigt på e-bay om inte annat.

• nublu

Pallas Athena: Priset tog den säljaren som ringde mig och ville pracka på mig rengöringsmedel för 2500 + moms och tjatade om att det var en sååå bra affär för jag kunde dra av det på firman.

Hon blev skitsur när jag tackade nej och sa rent ut att jag var korkad som inte fattade vilket bra erbjudande det var. Kan tillägga att mitt företag bodde i ett av rummen i källaren som är ca 12 kvm stort. Jag tror inte att skattmasen hade köpt det avdraget - rengöringsmedel för 2500 till 12 kvm...

• nublu

delfinen: Mässor är en bra idé, finns bl a i Stockholm och Köpenhamn. Internet är också bra.

• nublu

Delfinen: Jaja, jag har också haft en webshop med barnkläder. Ett tips är att kolla i klädaffärer när du är utomlands eller söka på www.europages.se. Där kan man hitta tillverkare.

• nublu

tjejk: Jag har samarbetat lite med ett företag som just hjälper till med att utveckla uppfinningar och idéer. Om du vill kan jag inboxa deras uppgifter så kan du själv kontakta dem om du vill.

Libero: Har du tittat på www.payer.se? Hej förresten! Vi möts här också, där ser man. FL är litet!

• nublu

Libero: Ah, just det, till din vanliga butik... *trög* Hmmm, ingen aning faktiskt för det har jag inte undersökt. Har bara hört Irina knorra över att det inte var billigt.

Jo, jag har just nästlat mig in här också. Eftersom det verkar lösa sig med jobb också så tänkte jag dra nytta av min utbildning på annat sätt. Kan ju inte slösa bort en yrkesutbildning hur som helst.

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6